دلگیرم از خود با تو نجوا می کنم دریا این سفره ی دل پیش تو وا می کنم

معرفی کتاب: نبوغ امام علی (ع) نویسنده مصری عباس محمدالعقاد

تاریخ:جمعه 17 شهریور 1396-04:29 ب.ظ

 

عبقریة الإمام علی
 نام کتاب: نبوغ امام علی (ع)
نویسنده:  عباس محمود العقاد
معرفی مولف کتاب:
"العقاد" در اسوان مصر در 29 ژوئن  - 1889  دیده به جهان گشود  و در سال 1903  دوره آموزش ابتدایی را به اتمام رساند . او در یك كارخانه ابریشم در شهر  دمیاط   وسپس در راه آهن مشغول به كار شد، زیرا او مدرک تحصیلاتی بالائی نداشت  و تنها گواهینامه دبستان  مدرک تحصیلی اش بود ،و لی بشدت علاقه مند به  مطالعه در زمینه های مختلف بود و بیشتر پول خود را صرف خرید کتاب می کرد وزندگی را وقف نوشتن..
 وی  پس از این  با  پشتکار تلاش فرهنگی و دانش  خودآموخته ی خویش به  انجمن نویسندگان "قنا" پیوست. کمی بعد  به منظور یاری دوستش "محمد فرید وجدی" در  انتشار روزنامه الدستور شرکت جست. موضوع این روزنامه نگاری فرصتی شد تا  العقاد با " سعد زغلول" آشنا شده و به اصول  واعتقادات او 
باور پیدا کند. این روزنامه پس از مدتی متوقف شد،  العقاد به دنبال یک شغل دیگر بود و مجبور  شد تا به آموزش درس هایی برای دریافت قوت روزانه  خود بپردازد..
و همزمان که با شرایط مالی سختی دست وپنجه نرم می کرد توانست تولیدات نوشتاری وادبی خود را ارتقاء بدهد ومقالات خود را به مجله ی فصول ارسال می کرد.  و به ترجمه ی برخی محتواها ومطالب خارجی برای همان مجله ادامه میداد... تا اینکه شهرت ملی او دراین عرصه باعث شد جمال عبدالناصر، رئیس جمهوراسبق مصر، برآن شد تا جایزه ای برای  قدردانی ازتوانمندی  ادبی  به او اهدا کند، اما وی از پذیرش آن هدیه سرباز زد  کما اینکه  او دکترای افتخاری دانشگاه قاهره را نیز ردکرد....زیرا براین باور بود که این هدایا ومدارج علمی اورا محدود می کند وسطح اندیشه او فراترازاین مقیاس های مادی ودانشگاهی است که دیگران برای او درنظر می گیرند.
 یکی ازمشهورترین تحریرات این نویسنده حاذق مصری،  کتابی بعنوان نبوغ امام علی (ع) است که مختصری از آن را ذیلاً باهم مرور می کنیم :
صفحات این کتاب در مورد امام علی بن ابیطالب(ع ) آکنده از توصیفات کهکشانی ستایش ویژگی های  انحصاری آن حضرت پس از پیامبراکرم(ص) است،وگفتمانی زیبا را مربوط به روح بلند انسانی در تمام ابعاد شخصیتی آن  امام بعنوان نمونه ی از انسان کامل مطرح کرده است
 او در ذکر  زندگانی  حضرت از  همگرایی احساسات  به دنبال کسب فیض از دریای مهربانی و قدردانی از عظمت دومین شخصیت  برتر تاریخ اسلام وبشریت  است وایشان را  شهید و پدرشهدا معرفی می کند...
ودر هنگام وصف شجاعت و حقیقت جوئی آن امام  از عباراتی و صنایعی ادبی رویائی استفاده می کند  که همراه با واقعیت محض مخاطب را در تجسمی ملموس بعینه  غرق معانی بدیع محتوی ومتن کرده تا موضوع را ملکه ی افشانگر درک ظرایف محسوس از مطالب رفیع وفاخر در ذهن خود ببیند. ...
 نویسنده؛ دیدگاه ها ی مختلف را درکانون تمرکز منشور عدالت خواهی علی (ع) به بوته ی محک درمی آورد تا قانونمندی  و  اخلاقمداری را به آنها بیامورد ، و دکترین عقلانیت در سیره ی امام را بعنوان صاحب  مذهب حکمت در نظر گرفته  و هوشمندی عملی ایشان را همان چیزی  میداند  که  همه محققان هوشمند و سیاستمداران داهی تاریخ آرزوی بررسی  آنرا دارند و  و جامع الاطرافی ایشان را دانشنآمه ی پر رمز راز عدالت ورزی فراخوانی"آگاهی وبیداری وتحول " می نامد..
 "العقاد "درقسمت دیگری از کتابش می نویسد: فوق العاده  بودن ویژگی های شخصیت امام و  سبک زندگی او، پاکی ، خلوص ریشه دار او  را عمیقاً ناشی از ایمان فراتر از حد تصور ی بود که در  قدرت اراده او،  فراوانی دانش و فرهنگ او،  شکوه و جلال  و حکمت و حقیقت جوئی و شجاعت و استقامت وفداکاریهای بی نظیر او  و پیروزی های ایشان تجلی پیدا کرده است، زیبائی شیوه انتقاد کردن، قدرت واکنش او، شیرین بودن کلمات او، صحت درک او، ابتکار تفکر و نجیب بودن قصدو نیات او، حاکی از"نبوغ ناب  امام علی (ع) " است  که در لطافت  وتحرک وجوانمردی جوانی  و آرامش متیقن سالهای پایان عمرمبارک، ترکیب منحصربفرد  زندگی اورا  تا سن 60 سالگی وهنگام شهادت در ثباتی تام حفظ کرد..
ودر توصیف وصفات ظاهری ایشان گفته اند:  از نظر قواره وهیکل میان قد ی بود که به کوتاهی قد بیشتر متمایل بود ، سروپیشانی پهن ومتعادل ،چشمان سنگین وگشاده، چهره ی جذاب  و روشن  وگردنی همچون نقره داشت بازو وعضلات بزرگ وبرآمده ودرهم پیچییده ی ایشان صلابت خاصی را ازو هویدا می ساخت   و  راه رفتن ایشان به  قدم زدن  پیامبر(ص) می مانست او  در جنگ ها همواره  پیشقدم بود از آن هیچ باکی نداشت وهرکس بجنگش آمد کشته شد و وقتی که نعره می زد  ته دلهای قهرمانان میدان  جنگ خالی می شد...اما  در نهایت ساده زیست بود.
هارون بن  عنترة  به نقل از پدرش گفت: من در یک فصل زمستان بر علی(ع) درخورنق وارد شدم که  شدت سرما می لرزید. من گفتم:   خداوند، شما و خانواده تان را در این سهم  بیت المال پولی درنظر گرفته است و این  ... او گفت: " به خداوندقسم ، من هرگز از امانت شما چیزی برنخواهم داشت" ، و این پوشش بررروی من تنها  قطعه ی است که من از شهر مدینه با خود  آورده ام ....
العقاد دربخش دیگری از کتابش با اشاره به نام برخی افراد می نویسد: کسانیکه به طمع مال وثروت قدرت به دور امام علی (ع) حلقه زده بودند پس ازاینکه دقت ومراقبت ایشان را از بیت المال دیدند ارام آرام  از دور اوپراکنده شده یا به اصحاب فتنه تبدیل شدند ویا به خوارج گرویدند و یا به معاویه پیوستند ....
چنانکه ماجرای درخواست مالی برادرش پیش آمد وعقیل پس از آنکه جواب رد شنید، می گوید:
برادرم  علی (ع ) در دین  برایم بهتر است و معاویه بخاطر دنیای من بهتر است!

(إن أخی خیر لی فی دینی، ومعاویة خیر لی فی دنیای)
تهیه وترجمه: جوای کنگان
منبع:
عبقریة الإمام علی (ع)
by عباس محمود العقاد
Hardcover, 144 pages
Published by المكتبة العصریة للطباعة والنشر
- صحیفة الرأی/
العقاد یرسم صورة مختلفة للحضارة الإسلامیة
  


نوع مطلب : تحلیل مقاله 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.