دلگیرم از خود با تو نجوا می کنم دریا این سفره ی دل پیش تو وا می کنم

جایگاه برنامه ریزی تفصیلی وتحلیل آن درآموزش وپرورش

تاریخ:چهارشنبه 22 شهریور 1396-10:23 ب.ظ


جایگاه برنامه ریزی تفصیلی  وتحلیل آن درآموزش وپرورش

 سپاس و ستایش  مخصوص خدائیست که مرا انسان آفرید  وکسوت معلمی داد و توان نقدی سلیم برپایه ی تشخیصی صحیح عطاکرد و هنر معلمی را  به اصالت  دراندیشه  و صداقت درگفتار وپایائی کردار رهنمون ساخت ....
و اما بعد:
 دراین بخش می توان با توجه به لزوم اهتمام به نقش خود انتقادی و نقد درونی و به ارزیابی شاخص های اصلی آموزش پرورش و نه نفی افراد و اشخاص  پرداخت، چه اینکه همواره براین باور بوده ام "فکری که به میان نقد برود وازآن بیم نداشته باشد، شکست نخواهد خورد "و از این منظر نیاز مبرم حس می شود که به زوایائی هرچند مختصر ازنقش برنامه ریزی  وتاثیر آن بر دستاوردهای آموزش وپرورش بپردازیم:
وسئوالاتی پیرامون نتایج کمی وکیفی امتحانات  آموزش عمومی  ومیانگین اکتسابی نمرات  نهائی و  ماحصل قبولی دانش آموزان شهرستان درکنکور 96  ومیزان تحقق  اهداف درپروسه ی انتظار حداقل 12 ساله  دانش آموزان واولیاء ایشان مطرح کنیم  و بدنبال پاسخ آن باشیم ؟
 بخصوص اینکه بخشی از نتایج  اجمالی استان بوشهر دراین عرصه  از طریق کارشناسی  آموزشی برخی شهرستانها  قبل از آغاز سال تحصیلی جدید با تشریح راندمان کیفی وکمی واشکال ارتقاء آن اعلام گردیده و لی متاسفانه همچنان محافل عمومی کنگان گزارشی رسمی از وضعیت  آموزشی  و میزان موفقیت دانش آموزان  خود بوِیژه در دو مقطع متوسطه ی اول ودوم  و کنکور سراسری  96 دریافت ننموده اند .
نکته مهم اینکه  بروز سردرگمی نسبت به این روند  وبی اطلاعی شهروندان از  شاخص های عملکردی این  حوزه ی بنیادین  در  توسعه ی جامعه می تواند  پیامدی ناگوار بر جریان امور"آموزش وتربیت"  منابع انسانی  کنگان دردراز مدت بهمراه داشته باشد !
 برای نمونه روشن است عدم اطلاع رسانی دراین وادی ، جای اگرواما وشاید در دستیابی احتمالی به جایگاه  معتبر  استانی  به دلیل میزان  کاهش موفقیت  و پائین بودن رتبه ی دلخواه باقی می ماند ؟ که اگراینگونه باشد  ثقل موضوع  نشان  دهنده این است  که آسیب ها و  موانع  ارتقاء کیفی آموزشی،همچنان بقوت خود باقی است  که باید علت این عدم رشد  واحیاناً روند کاهش پیشرفت  آموزشی در فرصتی  مناسب تجزیه وتحلیل  گردد و برای خروج از وضعیعت موجود  وبهبود مطلوب  این چرخه، ایده های موثری به میدان  آورد .
نمی توان درمورد نتایج کنکور سخن گفت ولی درمقابل؛ از چگونگی مراحل  آماده سازی  دانش آموز ان وداوطلبان و پس زمینه  عملکرد آموزش و پرورش در مراحل  قبل از آن در آموزش عمومی وبرنامه ریزی سالانه غافل بود زیرا درنهایت نظام آموزش و پرورش مانند هرسیستم مشابه دیگر دراقصی نقاط جهان ، سیرمراحل مختلف  مقدماتی  را که پشت سرمی گذارد  متعاقب آن به ارزیابی دستاوردها ی مرحله اولیه را از ماحصل خروجی پایانی به کارکرد برنامه ریزی کوتاه  مدت،میان مدت و بلند موکول می کند.
  در خصوص مشکلات پیشرفت تحصیلی و  دیدگاه مترتب بر نتایج نهایی جدا از  هرگونه توجیهی  باید چگونگی نگاه فکرآموزشی برفضای آموزش وپرورش ومدارس وفرایند پیشرفت تحصیلی در بعد جمعی و فردی  دانش آموزان  را بدقت مورد ارزشیابی قرار داد تا ببینیم چه برنامه های داشته ایم  و اصولاً سازوکاروچشم انداز آن به چه شکلی ترسیم شده است واهداف زمان بندی شده چگونه تعریف گردیده اند؟
شایان ذکر است که فرار از مطالعه ی دلایل واقعی که منجر به افت  تراز آموزش و پرورش در ابعاد مختلف و   دستاورد حداقلی در آموزش متوسطه اول ودوم تا کنکورمی شوند و درواقع بازتابی از به حداقل رسیدن توسعه ی مراحل ما قبل وعدم رعایت شاخص بهره وری مرتبط با  نظام آموزشی جاری بوده که درجای خود  قابل تامل وبررسی است.
 اکنون ضرورت جدی مطالعه ی کیفی جهت دهی آموزشی وپرورشی  از طریق گروه های طولی دانش آموزان ثبت نام کرده در کلاس های  ابتدائی  تا پایان دوره ی متوسطه وپیش دانشگاهی طی سالهای اخیر و  تعیین نسبت درصدی  موفقیت های کیفی  حاصله وضریب  معدل ونمرات کمی ، و با توجه به آمارهای  دقیق آموزش و پرورش و  بازبینی دلایل افت ویا رها کردن  مدرسه و یا تکرار یک سال یا بیشتر خلال سالهای  تحصیلی  بیش از هرزمان دیگری احساس  شود وباید دید جایگاه برنامه ریزی برای دانش آموز ، کلاس درس، مدرسه و ارکان اداره آموزش وپرورش درچه قالبی عرضه واجرائی گردیده است ؟
 طبیعی است که جریان کم عمق وسطحی حاکم بین مراحل مختلف آموزش عمومی یکی از  فاکتورهای منفی  هدر رفت منابع انسانی ، مالی و منجربه ازمیان رفتن اهداف محتوائی وکلیدی  و مواددرسی هدفمند در آموزش و پرورش بشمارآمده است و  این درحالییست که نتایج این مراحل بدور از فرمت های رقمی وآماری رضایتبخش بنظر نمی رسد زیراکه این فرایند  با حجم شعارها و هزینه ها و  سرمایه گذاری های مختلف آموزش و پرورش  واستانداردهای شناخته شده ی سال های اخیر وانتظارات جامعه قابل مقایسه نیست.


نوع مطلب : تحلیل مقاله 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
ترجمه انگلیسی و ترجمه فارسی olink.ir
پنجشنبه 23 شهریور 1396 12:03 ب.ظ
همکاری با مدیران وبلاگ ها در نشر ترجمه متون انگلیسی و فارسی. ترجمه متون انگلیسی و فارسی برای دانشجویان و شرکت ها با همکاری مدیران وبلاگ های فعال با کارت تخفیف 35 درصدی برای مدیران وبلاگ ها. در صورتی که حضرتعالی و یا مخاطبان وبلاگ تان دانشجویان و یا افراد متخصص می باشند پیشنهاد همکاری برای تان ارسال شده است. لطفا جهت دریافت اطلاعات بیشتر از وب سایت موسسه به آدرس www.olink.ir بازدید نمایید.


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.