دلگیرم از خود با تو نجوا می کنم دریا این سفره ی دل پیش تو وا می کنم

مدیریت شبکه های اجتماعی

تاریخ:یکشنبه 17 دی 1396-03:01 ب.ظ

مدیریت شبکه های اجتماعی


 بحران سازی ویا پیشگیری از آن با تأثیرات دوطرفه ی شبکه های اجتماعی

سازمان ها ودستگاههای  غیرانتفاعی متنوعی در جهان هستندکه  هر نوع  تاثیرات داخلی و خارجی منفی یا مثبت کشورها  را بعنوان اعتبار فرایند فعالیت های سازمانی  خود  تحت پوشش قرار داده وبنحو دلخواه در معرض دید افکار عمومی به نمایش درمی آورند .  این مجموعه به تنوع بهره گیری از این تحولات  بعنوان  سودآوری  ، تامین منافع  وابزار فشار سازمانی از طریق شبکه های اجتماعی و انواع رسانه های دراختیار عوامل وعناصر خود فعالیت تمام وقت خود را ادامه می دهند .
برای پیدا کردن برخی از ویژگی های  نفوذ قوی دریک بحران برای مثال در بعد اقتصادی کافیست بدانیم  که 53 درصد از شرکت  ها حداقل به  یک سال  زمان نیاز دارند تا به  ارزش سهام  اولیه خود قبل از بحران برگردند  و گاه برخی  ازاین شرکت ها هیچگاه توانائی برگشت به شرایط اولیه را ندارند، با توجه به یک مطالعه انجام شده  بوسیله ی شرکت "فرشفیلدز بروکهاس درینجر " متخصص  قوانین وروابط بین المللی، انجام شده درقضیه مدیریت بحران ؛ بر اساس همین مطالعه، یک سوم بحران های بین المللی ودر نقاط مختلف کشورها   حداکثر در عرض یک ساعت به  صفحه ی انتشار در رسانه ها در سطح جهانی می رسند و یک سوم  بحران ها در عرض 24 ساعت می توانند حداقل  به 11 کشور  در جهان رسیده وآنها را تحت تاثیر خود قرار دهند..
واین موضوعات را دربرمی گیرد:
- نقش رسانه های مجازی و الکترونیکی ملی در مدیریت بحران.
- تاثیر اینترنت بر مدیریت بحران امنیتی
- توسعه ارتباطات، اطلاعات و تکنولوژی وسواد رسانه ی .
- افزایش اهمیت نسبی رسانه ها در فعالیت های امنیتی معاصر.
- مفهوم اطلاعات امنیتی و توابع فرهنگی اجتماعی
- مسئولیت حقوقی کاربران سایت ها و شبکه های اجتماعی.
  مجله ی اتلانتیک در مقاله ای منتشر شده  خود  در خصوص فتنه ی 88  وانحراف مطالبات بسمت اغتشاشات اخیر می نویسد : اعتراضات  به رهبری طبقه متوسط لیبرال، در اعتراض به تقلب انتخاباتی با کمتر از یک میلیون تظاهرکننده در تهران، گوشی های هوشمند را نشان دادند  ولی  اکنون تفاوت مهمی دراین پروسه نسبت به گذشته ی ایران محسوب می شود از سال 2009  به این سو اینترنت درجهت دهی اعتراضات خیابانی نقش عمده ی داشته است -  امروز  تعداد تلفن های هوشمند ایران 48 میلیون دستگاه است که هر کدام به برنامه های اجتماعی وشبکه ی تلفن همراه متصل هستند. اعتقاد بر این است که بیش از 40 میلیون کاربر از کاربران تلگرام دور از کنترل دولت فعال  هستند اما  اگر دولت ایران تصمیم به  تعطیلی اینترنت بگیرد چاره ی برای آنها باقی نمی ماند.؟! "... ودرمجموع چنین اعتراضاتی به نتایج دلخواه دست نخواهد یافت".

چند سال اخیر ،دستگاههای جاسوسی  آمریکا ،غرب و اسرائیل  نه به طور تصادفی یا بدون تحقیق و آزمایش با استفاده از رسانه های جدید در مدیریت بحران، کارکنان عادی و کارشناسان رسانه ها توان بالقوه تلفن همراه به شبکه  های اجتماعی متنوعی چون تلگرام ،فیس بوک، توییتر، مای اسپیس و سایرابزارهای مشابه  برای ایجاد بحران ها و یا مدیریت بحران ها را  سازماندهی کرده ا ند. این ابزارها به منظور ایجاد شایعه، تبادل اخبارساختگی، به اشتراک گذاری اطلاعات و نظرات از قبل فهرست شده ، با اظهار کمک صوری  و حمایت ساختگی در جهت  تقویت آختلالات اجتماعی  وتشنج آفرینی درجوامع هدف مورد استفاده قرار داده اند..
    رسانه های جدید با رخنه به اذهان وایجاد تردید  بمنظور ایجاد فشارهای جدید و جهت دهی بسوی هرج و مرج با تاکید بر اطلاعات غیررسمی، گسترش شایعات و گاهی اوقات  با ایجاد ترس و نگرانی در شهروندان به اهدافی جزئی و یا اهداف کلی در کشور های منطقه دست یافته اند ، مشکلاتی که نیاز به راه حل یابی و اتخاذ رویه هائی دارد که می توانند منافع بهره گیری صحیح را از برخی شبکه های اجتماعی به حداکثر برساند واز تبعات منفی آن بکاهد  در قالب استراتژی  مدیریت بحران و راهبرد مورد استفاده مدیران بحران و کارشناسان روابط عمومی و پژوهشگران  اجتماعی جدی ترین ضرورت ها دراتخاذ این رویه بشمارمی آورند..
 برهمین اساس بسیاری از پژوهشگران  و محققین امور رسانه ها و مدیران بحران با توجه به  این مشکلات براین باورند که نباید به طور معمول دردام این گونه ابزار ها افتاد اما برای بهبود زندگی خود می توان از آنها  استفاده بهینه کرد و  برخی از مسائلی که ممکن است به حل مسائل رسانه های جدید و مدیریت بحران کمک کندبقرار زیر برشمرده اند:
1) مقررات اساسی   رسانه های جدید این است که میزان وکیفیت مشارکت عمومی با استاندارد جدیدی در مدیریت بحران درنظر گرفته شود، در حالیکه ما باید بتوانیم تعامل و تبادل نقش های ارتباطی سازنده را تضمین  کنیم..
2)   بسیاری از شهروندان در طول امور واتفاقات روزمره  به رسانه های جدید تکیه می کنند، زیرا ممکن احساس  کنند که اطلاعاتی که از طریق رسانه های سنتی به آنها داده می شود، محافظه کارانه، کندو نادرست است. برای مثال : در مصر پس از انقلاب مردم، فعالان سیاسی، ارتش، پلیس و برخی شهروندان از توییتر و فیس بوک برای بسیج  توده استفاده کردند تا با انتشار اخبار و هشدارها در مورد مسائل امنیتی، تظاهرات و رویدادهای خشونت آمیز  چندین تظاهرات را ساماندهی کنند  که متاسفانه بسیاری  از این اخبارها و هشدارها نادرست بودند وسرانجام توانستند تا با کودتائی هدایت شده از خارج کشور  جنبش مردمی مصر که به پیروزی رسیده بود به شکست بکشانند...

3) شفافیت واقعی؛ بعنوان بازیچه ی  ترسناک  بدون رعایت مراحل قانونی  مخدوش  شده و ازسوی بسیاری از ازارهای شبکه  اجتماعی درزمان روند ورود به بحران مختل  می شود  بحدی که درک میان شفافیت با کدر سازی  وخلط واقعیت وحقیقت برای کاربران  به امری بسیار دشوار تبدیل می شود و رسانه های جدید بدون هیچ فرم مناسب تماس را به صورت عمودی  به میان توده می کشانند  مردم عادی  به تحمل واقعیت های جاری  با اصطلاحاتی  چون مشارکت، افشاگری، فسادلجام گسیخته، ایجاد هرج ومرج وتخریب به سرعت به پذیرش  حوادث تاثیر گذار وا  میدارد و درک عینی بسیاری  افراد  از آنچه رخ داده، چه اتفاقی خواهد افتاد، و آنچه می تواند در آینده اتفاق می افتد؟ را با  مشکل روبرو می کند زیرا  رسانه های جدید همیشه سریع ترین خبر را بدون لحاظ پیامد وهزینه ی اجتماعی آن در طول بحران ها  گسترش می دهند، چون گوشی های هوشمند هر شهروند  را می توان  با فشار روانی با  عنوان «پدیده خبرنگاری شهروندی» با واکنش سریع و فراخوان دخالت هرج مرج گونه بدون ملاحظات قانونی از لحظه اول   به ترویج  بحران کشاند..
 
4): پس از دراختیاردر آوردن ابزار رسانه های اجتماعی ، کنترل و آموزش کارکنان  وکاربران  درنحوه ی پیشگیری  بحران ها و تشنج آفرینی ها. شناسایی وب سایت هایی که از طرف  مقابل و یا بیگانه صحبت می کنند و تعیین حساب هایی که از طریق سایت های رسانه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرند، ضروری است.
 
5): مردم را  از مراحل مختلف بحران  درجریان بگذاریم، نگرانی های  آنها را شناسایی کرده  و پاسخ دهیم و از طریق مشارکت و درک  فعالان اینترنت و سایت ها اشتراک گذاران محتوا ها وبلاگ نویسان کمک بخواهیم و روابط خوب و مثبت با آنها را قبل، بعد  ودر طول بحران حفظ کنیم..
 
6): مشارکت در گفتگوهای سریع و مداوم با شهروندان،  شهروندان انتظار دارند که پاسخ  سوالات خود   توسط مسئولین دریافت کنند . بسیاری از پرسش وپاسخ ها  ممکن است از طریق گفت و گو ی مستقیم به نتایج مثبت منتهی شوند، بنابراین لازم است که لینک ها را برای ارائه اطلاعات و خدمات با بالاترین دقت و انضباط فراهم آوریم تا کاربران بتوانند پیام های کوتاه متقابل را از طریق رسانه های اجتماعی  ارسال کرده  ودنبال کنند..
 
7) اینترنت و رسانه های جدید گاهی به منبع شایعات تبدیل می شوند، بنابراین پاسخ دادن به شایعات باعث کاهش آسیب به روحیه مردم و توانمندی  موسسات انتظامی  و حفظ شهرت  وآبروی آنها می شود. برهمین پایه یکی از مهمترین دلایل استفاده از  شبکه های اجتماعی  و رسانه های نوین و قدیمی بوسیله ی دولت ها  این است که  در این روند با بکارگیری راه هایی زمینه ی تعامل مستقیم با مردم  را فراهم  کنند..
 
استراتژی های استفاده از شبکه های اجتماعی در طی بحران ها ی اجتماعی و بلایای طبیعی
از انقلاب های عربی تا انگلیس و مالزی، طوفان هائیتی، سقوط هواپیما ها و ناپدید شدن آنها  تا کودتای "شکست خورده ترکیه"  عملیات تروریستی در آلمان، فرانسه و دیگر نقاط جهان ... چندین مدل نشان می دهد که تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی در بحران های مختلف سیاسی، اجتماعی و بلایای مختلف و نحوه کارآمدی آنها برای غلبه بر این بحران ها و جلوگیری از تشدید آنها، یا  بهره گیری در موارد دیگر، شکل گسترش آنها قابل مطالعه وبررسی مجدد است..

  تاثیرات کیفی وکمی ایجاد شده توسط شبکه های اجتماعی با ابزار و بکارگیری سیستم عامل های مختلف،  آنها را قادر می سازد تا ویژگی های چشم انداز رسانه های مدیریت بحران راتا حد زیادی  تغییر داده  وتحت تاثیر قرار دهند، با توجه به مزایا و ویژگی های ومعایب آنها  در بحران های جهانی اخیر نشان می دهد که حضور چشمگیر و حتی تاثیر گذاری شبکه های اجتماعی نشان می دهد، چرا که آنها کلید حل و فصل و تخریب و حاوی بسیاری از بحران ها بوده اند، پیش از آن که در مقیاس وسیعی فوران کنند مورد اهتمام قرار نگرفته اند..
  اکنون چگونه می توان این  ابزار اجتماعی را با خاصیت موثر بودن در قبل و زمان بحران مورد استفاده قرار داد و  با استراتژی ارتباطات مدیریت بحران بعنوان سیستم عامل  یکپارچه ساخت؟ ماهیت این استفاده چیست؟ و مزایای آن برای کاربران در سطوح مختلف و سطوح رسمی و محبوب مدیریت دیجیتال کدام است؟
شبکه های اجتماعی اغلب در طی بحران ها و بلایای طبیعی به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود، از جمله در موارد زیر کاربرد موثری دارند:

   - انتشار سریع و همزمان اطلاعات و تبادل اطلاعات و دستورالعمل ها.

   - در دسترس بودن یک ویژگی پخش مستقیم که مقامات مسئول را به سرعت حرکت می دهد و اقدامات امنیتی و ایمنی را اعلام می کند.

   - توانایی برای رسیدن به مخاطبان گسترده بیش از همه مرزهای طبیعی و "مصنوعی" همچنانکه از طریق سانسور و مسدود کردن خنثی کردن تبعات منفی میسر است.

  -  تقویت تعاملات دو جانبه و ارتباطات دو طرفه.

   -  توانایی نظارت بر شایعات و ایجاد برنامه هایی که برای مقابله با آنها و جلوگیری از آنها کافی باشد.

   - سهولت استفاده و دسترسی از چندین ابزار همزمان، از جمله تلفن های هوشمند.

    - استفاده از برچسب ها (هشتگ) برای تسهیل روند جمع آوری اطلاعات به همان اندازه که ممکن است بر ای تمرکز بر روی  یک موضوع در یک مکان لازم باشد.

   - توانایی تغییر پیام های ارتباطی که باعث ایجاد مشکلات در سرعت استاندارد سازی اطلاعات منتشره می شوند.

   - دریافت بازخوردها - نظرات دیگران، اخبار، عکس ها و ویدیوها ی به اشتراک گذاشته شده.

   -  پاسخ به پرسش ها و عکس العمل بموقع  به درخواست های انسانی وامنیتی برای اطمینان بخشی به شهروندان..
 
ماهیت و محتوای مواد استفاده شده در این شبکه ها عبارتند از:

    - محتوی ، متن ها و کلمات (اطلاعات، دستورالعمل و پیگیری ها).

    - تصاویر ثابت و متحرک

    - پخش زنده

    - کلیپ های ویدئویی

    - نقشه های تعاملی وتعیین کانون های بحران

   -  لینک دهی به مؤسسات مرتبط.
 
مهمترین وظایف انجام شده توسط فعالان رسانه ها وشبکه های  اجتماعی در این دوره می تواند در موارد زیر خلاصه شود:

     - پیگیری زمینه ها وعلل توسعه ی درگیری میدانی و  اطلاع رسانی عمومی از جزئیات  موجود.

     - بسیج توده  و وارد کردن افراد جدید به عرصه ی کار  بمنظور افزایش تعداد مشارکت کنندگان و نشست ها و ترویج مشارکت  در آنها.

     - اعلام نقض قوانین  به  فعالان شبکه های اجتماعی.

    - افشای کارگردانان ماجرا از لحظات اول ماجرا.

     - پایان دادن به شایعات  ، نظارت صحیح و پاسخ مناسب مطلوب با پوشش رسمی رسانه ای.
    پس از انفجارهای اخیر در پایتخت بلژیک بروکسل، دولت  آن کشور فورا برنامه ی "SAFETY CHECK"درخواست کرده و بازنگری امنیتی و ایمنی را  به نام "Brussels Explosions" "، به منظور رفع نگرانی  خانواده ها و  شهروندان در  بروکسل، تأیید کرد که آنها درامنیت کامل هستند.
 این برنامه بنام  "Paris attack terror" شناخته شده بود پس از انفجارهایی تهیه شده بود که پایتخت فرانسه پاریس در 14 نوامبر 2015 را تکان داد. این نرم افزار توسط فیس بوک طراحی شده بود...
همچنین در سال 2011، ایالات متحده یک سیستم هشدار دهنده ملی جدید به نام «ریشه کنی عملیات تروریستی» (NTAS) راه اندازی کرد تا اطلاعات  تهدید کننده را به صورت فوری به اطلاع شهروندان برساند  و مشاهدات خاص را به صورت یک طرح برنامه ریزی  شده تحت کنترل  در دسترس قرار دهد.

استراتژی های ارتباطات اجتماعی در مقابله با بحران:

ارتباطات موفق در طول بحران مبتنی  بر اساس سیستم کارآمد موجود از قبل،  زمان مناسب برای  مقابله با بحران آفرینی را شکل می دهد:
 اطلاعات حاصل ارتباط است، در حالی که حفظ دقت و صحت و انتقال نسبتا سریع و تماس مستقیم باز با مقامات مربوطه از تمام کانال های ارتباط، با توجه به ماهیت رسانه تعامل با بحران، که روند مثبت یا منفی را تحت تاثیر قرار می گیرد
اتخاذ ارتباطات خاص با استفاده از شبکه های اجتماعی برای طرح مدیریت بحران در عناصر اصلی زیر نهفته  است::
 کاربران  خط اول دفاع هستند  و کارکنان سیستم عامل خط اول تماس فعال هستند بنابر آنها را تقویت کنید این دوبخش هرگز نباید نادیده گرفته شده واز هم  جدا شوند،   به کارکنان خود اعتماد کرده و آنها را به عنوان منبع مناسب اطلاع رسانی به کاربران و سایر اعضای جامعه رشد دهید،  بازخورد منفی  ومثبت هدف از استفاده از این شبکه ها و سیستم عامل ها به طور دقیق ارزیابی شود، زیرا  هیچ پیامی تصادفی نیست. (استراتژی هدف)

    - کانال های ارتباطی و ابزار مورد استفاده را با دقت انتخاب کنید. (استراتژی )

   -  ماهیت و نوع محتوایی را که برای عموم پخش می شود مشخص کنید. (استراتژی پیام)

   - شناسایی مخاطبان هدف، دسترسی به آن، آنچه مورد نیاز است و پاسخ های آن نظارت شود (استراتژی مخاطب هدف و واکنش)

    - تشویق پیگیری، هماهنگی، ارتباط با ذینفعان مرتبط و ارزیابی مستمر برای اطمینان از دستیابی به اهداف. (استراتژی اندازه گیری و تاثیر گذاری مقیاس زمانی)

-   استراتژی های ارتباطی عملیاتی که می توانند پیاده سازی طرح ارتباطی با استفاده از شبکه های اجتماعی را بر اساس چندین پایه طراحی شوند که مهمترین آنها عبارتند از:

  -  استراتژی برقراری ارتباط موثر و فوری در پاسخ به شرایط اضطراری و پیگیری درخواست های شهروندان.

   -  استراتژی پخش مستقیم  در زمان مناسب برای  تحلیل رویدادها، با تأیید اطلاعات دقیق و مثبت وموردنیاز ، تصویب شود..


استراتژی تقویت زمینه از طریق  تهیه وتدوین نمادهای راهنما و دستورالعمل ها و تولید مواد وحتوای بصری از وقایع و ارائه آگاهی های جدید  با نمونه های از مدل ها و موارد واقعی به دور از مبالغه در قضایا یا ایجاد ترس و هیجان کاذب.

    - مقابله با استراتژی نفوذ و ارائه  دلایل قانع کننده  ساده در خط  داغ  واقع با ماهیت هر رویداد، با استفاده از عکس ها، نقشه ها و سایر مواد تعاملی و محتواهای ویدیویی  و بکارگیری واژه ها ی مناسب، با تغییر قالب محتوای برای افزایش متقاعد کردن از مسیر پیام عمومی  که به اشتراک گذاشته می شود.

   - استراتژی "حفاری عمیق" از طریق تجزیه و تحلیل و تفسیر ابعاد رویداد و پیامدهای آن، دستیابی به نتایج جدید و ایجاد پیشنهادها و راه حل های بحران.

   -  استراتژی "رویارویی به جای فرار"، با روشن کردن حقایق و مقابله با شایعات، ترویج اعتماد متقابل با مردم، شناسایی برخی خطاهای زمینه و تشکر از همکاران و حامیان.
   -  استراتژی "کاربر محور" برخلاف ابزار محوری در دستورکار داشته باشیم و با حصول اطمینان از اینکه صفحات و حساب های متعدد مشکوک وتقلیدی برای دسترسی عمومی وجود ندارد تاحساب های  واقعی  خود را با حساب های دیگر اشتباه نگیریم .

   - استراتژی "گوش دادن فعال" از طریق توسعه نگرش و تقویت پاسخ های مستمر از طریق پیگیری به دیدگاه های عمومی،  و نظارت بر پاسخ و خواسته های خود را و تعامل با آنها و سعی کنید به ارائه آنها درگیر با بیشترین سرعت ممکن.

   -  یکپارچه سازی استراتژی سهم و نقش شهروندان به عنوان "شهروندان خبرنگار" فعال شدن به منظور رسیدن به اطلاعات خصوصی بیشتر از زمینه های از حوادث، و همچنین استفاده از کارشناسان، ایده سازان و متخصصان برای حمایت از اهداف برنامه ارتباطی..
 - استراتژی پیاده سازی شبکه های اجتماعی سالم ملی در طول بحران، همانند  ایجاد نرم افزارها ی  ملی که در شرایط مشابه در برخی کشورها  بکار گرفته می شود (SAHANA- FOSS)، - FEMA - Ushahidi .درسطح ملی طراحی کنیم
 
 نتیجه اینکه  عدم پیشیگیری  و درگیر نشدن در عرصه و  فقدان دخالت  مثبت ونظارت بر شبکه های اجتماعی  مساوی با ناتوانی در مدیریت بحران  پیاپی  وسوء استفاده بیگانگان از کوچکترین نارضایتی و سوء  تفاهمات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی را تشدید می کند.
 اما درتجربه  اخیر:
فتنه ی اخیر چگونه شکست خورد: تنها دریک مورد پرتیراترین روزنامه ی  "زوددویچه تسایتونگ"   آنلاین آلمانی که به تحت پوشش قرار دادن نا آرامی های اخیر در کشورمان بوسیله ی  ""  ""  Gilda Sahebi
    با انتظار سرنگونی وسقوط نظام  درقالب برنامه iran proteste cover  پرداخته بود. نامیدانه وسراسر خشن ناگهان این گزارش را منتشر کرد : فیلم هایی که  ازایران در روز چهارشنبه به جهان فرستاده شد، ادراک بسیاری از ناظران خارجی را بخود آورد .و پشتیبانی مردم از نظامشان جهانیان راشگفت زده کرد  زیرا دیگر هیچ  درگیری خیابانی دیده نشد،  تظاهرکنندگان با پلیس خندان همراه بودند. آنها عکسهائی از  سیدعلی خامنه ای رهبر انقلابی ایران را به نمایش گذاشتند .  این تظاهرات  نشان داد  که جمهوری اسلامی دارای حامیان بسیاری است
منابع:

1)  JOLIE O'DELL (2011) How We Use Social Media During Emergencies [INFOGRAPHIC]. From: http://mashable.com/2011/02/11/social-media-in-emergencies/#RKAvhzESZuqk

2) RPO, J. C. C. (2014) THE ROLE OF SOCIAL MEDIA IN CRISIS PREPAREDNESS, RESPONSE AND RECOVERY.‏

3)   RISK IN AN ERA OF SOCIAL MEDIA: A STUDY OF ONLINE USERS'PERCEPTION AND ENGAGEMENT

4)  Freshfields Bruckhaus Deringer

5 ) Matt Murray (2015) 30 crowdsourced tips for social media in emergencies. From: http://www.commsgodigital.com.au/2015/08/30-crowdsourced-tipd-for-social-media-in-emergencies/

  



نوع مطلب : تحلیل مقاله 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.