پاسخگوئی نماینده به افکار عمومی و نظارت برعملکرد وی، یک مطالبه است
 نقشه ی راه زندگی! ‏:‏ هدفت را  ببین و بگو  آنگاه حرکت‏ کن !‏»وسه عامل موفقیت دراین راه ‏:‏  نظم وتعهد،عمل است ‏.‏
  دونکته : در اواسط قرن نوزدهم، فیلسوف مشهورآلمانی، آرتور شوپنهاور در باب حکمت زندگی، نوشت:  در یک روز سرد زمستانی، جوجه تیغی ها برای محافظت از خود در برابر انجماد منتهی به مرگ،کنارهم هسته ی از گله ی جوجه تیغی های به هم چسبیده  می سازند تا ازاین معضل عبورکنند اما آنها پس از یک دوره  تحمل درد ناشی از خار های همتایان خود،با احساس گرمای لازم دوباره پراکنده  می شوند، و سپس بار دیگر آنها مجبور می شوند  تا آن رویه را تکرار کنند واینگونه ادامه  میدهند، یعنی همگرائی  "بوقت ضرورت "تا زمانی که فاصله ایمنی  و امنیت  ومزایائی  تضمین شود درد تیغ ها مقبول است و در فرصت دیگر باید دور از دردتیغ ها درامان بود  و "زمان نیاز"  تنها نگه دار و تعیین کننده همراه بودن هاست . این نمونه تا حدی  برای توصیف معضل تشکیلاتی نبودن ایستار های وموضع گیری های اجتماعی در کارکرد بسیاری از سیاسیون ونخبگان جامعه ی ما وبویژ ه استان ما صادق است. که اگر غیر از این بود. حداقل تکلیف دلار  که بجای خود! وضعیت شهروند سرخورده و جوان جویای کار و سرریزمنابع  اقتصادی غنی این منطقه یعنی حوزه انتخایبه جنوب استان بوشهر میان غفلت، سستی، اهدار واطماع از ما بهتران روشن بود.
    تنها آیتم قابل قبول درمجموعه ی گفتار وکردار  " الیور کرمول " سیاستمدار انگلیسی ،در سخنرانی مشهورش این بود ، که به نمایندگان پارلمان انگلستان گفت: "شما اینجا برای  مدتی طولانی  معطلید و بیشتر از آنچه که لازم باشد اینجا مانده اید  بدون اینکه فایده ی برسانید ازاینجا خارج شوید من به شما می گویم،از اینجا بیرون برو ید  بگذارید تا از دست شما نجات پیدا کنیم  . بروید بخاطر  خدا! »  که گویای ناکارمدی وضعف برخی نمایندگان مجلس است و بالاخره باید یکی باشد به این دسته از افراد بگویدکه محاسن ومعایب تان چیست وکجای کارید؟!
 پاسخگوئی  و نظارت دورویکرد از اصول مهم  مردمسالاری دینی  در کشورماست که از سوی مراجع و منابع مختلف  قانونی برسمیت شناخته  می شود و به وسیله اجرای شایسته آن   صاحب منصبان از فساد سیاسی و اقتصادی دور نگاه داشته می شود. در این بین نظارت بر نمایندگان پارلمان نیز در بسیاری از کشور ها و از جمله  جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است. هرچند نمایندگان  استقلال داشته و از مصونیت  قانونی برخودار هستند ولی برخلاف آنچه دربادی امر به نظر می رسد  این مزایا  نامحدود نبوده و بمنزله چک سفید وعقد اخوت بی پایان در اختیار نمایندگان مجلس نیست و ملزم کردن نمایندگان مجلس به پاسخگوئی و نظارت بر  عملکرشان منافاتی با این امتیازات ندارد. جلوگیری از تخلفات احتمالی مانند:  فساد سیاسی، رانت خواری، حفظ وحدت  رویه ها و روندهای  ثابت واصولی اجتماعی و حفظ شئونات نمایندگی مجلس و...  از جمله موارد ی است  که نظارت بر نمایندگان را ضروری تر از همیشه می سازد و در این بین نحوه نظارت بر نمایندگان و شیوه ی اجرای آن بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. در کشور ما پس از تصویب قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان شیوه نظارت درون سازمانی پذیرفته شده است. که در رابطه با شیوه های بیرون سازمانی و ترکیبی از نواقص کمتری برخوردار است. در این شیوه عملکردهای نمایندگان از جمله دارائی ها، هزینه های سفر، سبک تعاملات متنوع حوزه کاری ودر مجموع بررسی ها  مجاز و ممنوع و باید ونباید  ها ست که  نظارت بر رفتار نمایندگان را با ارائه ی  سازوکاری  خاص مورد توجه قرار داده  است. در تقسیم بندی دیگری می توان نحوه نظارت بر رفتار نمایندگان را به قواعد الزام آور و قواعد اخلاقی تقسیم کرد که هر کدام آنها ضمانت های اجرای خاصی را در بر دارند. در این مطلب علاوه براینکه به حق مطالبه گری مردم حوزه انتخابیه از وکیل خود در مجلس اشاره دارد  از ضرورت نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس و   لزوم  جلب نظر  هیات نظارت  مرتبط  و شیوه های پیگیری آن به مطالبی پرداخته می شود.
 نمونه : سکینه الماسی در نشست خبری:
ثابت می‌کنم از نمایندگان آینده جنوب استان هم جلوتر هستم!/ تاخیر در تغییرات مدیریتی پارس جنوبی بخاطر مقاومت من است(  از آن نماینده هایی نیستم که در حد دربان مدرسه هم دخالت می کنند) http://pgnews.irخلیج فارس:/module/news/214222/
 با شنیدن و خواندن این ادبیات متناقض و اغراق آمیز حقیر هم نفسش چاق شدکه خیلی بی پروا بگوید :  پس اینطور است من هم با حدود  سی سال فعالیت انتخاباتی و سیاسی برایم که هرصاحب منصبی سیاسی  را با این فرمان رانندگی کند، هم در بعد شخصیتی و هم  از منظر کارکردی مثل  نوشیدن یک لیوان" آب معدنی"   آنالیز کنیم ....  که باشد سر فرصت مناسب و شرایط متناسب سرهر جمله ی از همام منبع محترم شنیده ایم و خوانده ایم  به بحث خواهیم نشست. ...
1) اما در این مطلب: خلیج فارس: نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس می گوید: "ثابت خواهم کرد نه در میان نمایندگان گذشته حوزه انتخابیه، بلکه در آینده عملکردم با دیگران مقایسه خواهد شد".... بسیار خوب ...  حداقل چهار نفر در این حوزه قبل از جنابعالی به مجلس راه یافته اند . که خود سزاوارتراست درپاسخ به این جملات انکاریه  وارد عمل شوند؟!.... اما بفرض اینکه  ضعیفترین احتمالی  از جمع ایشان بفرض حضرتعالی  از در پاسخگوئی یامقایسه برنیاید نیز بنظر نمی رسد در دوره هیچکدام از نمایندگان ادواری مجلس حوزه جنوب استان  با زمان  وضعیت مشابه فعلی اینقدر با کاهش  نرم دریافت  وبرگشت در سطح میزان بودجه واعتبارات ویژه در شهرستان  کنگان  در مقایسه با سایر حوزه های انتخابیه استان  و ... روبرو شده باشیم ... ونکته ی پیرامون این موضوع :)
ایندیرا گاندی نخست وزیر اسبق و سیاستمدار هندی  :  " روزی پدربزرگم به من گفت؛ که در عالم سیاست دو نوع از افراد وجود دارند: کسانی که کارهایی را انجام می دهند و کسانی که کارهای انجام گرفته و یا انجام نگرفته را به خود نسبت می دهند ... من توصیه می کنم که تو در میان صنف اول قرار بگیر ،  زیرا در  میان  آنها رقابت کمتری وجود دارد".
و در مورد پیشگوئی و پیش بینی آینده  هم بهتراست که بگوئیم الله اعلم ... همین که پذیرفته شود  بعد از این نمایندگانی  دیگر هم از جنوب استان حتی برای مقایسه  برصندلی مجلس  تکیه خواهند کرد....جای شکرش باقیست! و تنها یک مقایسه ی تلخ  قابل قیاس  مطمئن وجود دارد وقتی این همه اشتباه جدید وجود دارد که می‌توان مرتکب شد! چرا باید همان   اشتباهات قدیمی‌ها را تکرار کرده و آدرس همان خطاها را داد !؟
2)  از افاضات  دیگر قابل تامل  ایشان در عبارات این بود  : تاخیر در تغییرات مدیریتی پارس جنوبی بخاطر مقاومت من است در مقابل (  از آن نماینده هایی نیستم که در حد دربان مدرسه هم دخالت می کنند) اما باید پرسید که:... ؟  دخالت شده ... نشده ؟... بالاخره چه  اتفاقی افتاده؟ مقاومت شده یا نشده؟  دربان مدرسه در  معرض تغییر بوده ویا رئیس و... عوض شده ...ومی شود ؟
در این عرصه شاهد تحرکات و تغییرات قابل توجهی بوده وهستیم ... که  بسیاری از ناظرین امر خوشبین اما نامطمئن  اظهار امیدواری کرده اند که ان شاء الله این وقایع کادرسازی  نباشد ؟! که ممکن است تغییرات  بنابه درخواست مردم ... وضرورت بهبود خدمات وارتقاء سرویس دهی عمومی،باشد؟!
وگرچه بعید است  این داستان ها  به این سادگی  به ختم خوش برسد و تبعات خاص خود را نداشته  باشد و مردم منطقه و همان قیف مدیریت  انتخابات که خانم نماینده  برای خودشان چترحمایت فرض داشته اند و هیات نظارت برنمایندگان و کمیسیون های مرتبط رفته رفته با کم وکیف این گونه اتفاقات نامیمون آشنا خواهند گردید . واضح است . اگر سنگی  به دریا پرتاب شود هنوز خود به عمق آب نرسیده ، حلقه ها ی موج دامنه دارش به ساحل می رسند.و در نهایت صدایی بالاتر از معرکه گیری روزانه تبلیغاتی هست که آن را صدای عقل و قلب می نامند که درو زدن آن امکان پذیر نیست،واین صدا  در بحبوحه ی انتخابات مجلس رسا خواهد بود.
 و پرسشی که همچنان باقیست : آیا می توان شخص  مطالبه گر ومنتقد را در عصر روشنگری به تبعید یا نزد روانپزشک فرستاد و با برچسب تخطئه کرد یا همانطور  که در  قرون وسطی اروپا معمول  بودبه محکمه ی تفتیش عقاید فرستاد ؟
ظاهراً دراین برهه  برای کسانی که در جوامع ما کوتاهی می کنند زیباترین ابزار نقد،تشویق وتحسین است  زیرا که نقد با توبیخ روبرو می شود و اورا با چیزی پاداش می دهید  که صاحب منصبی عادت به آن کرده  و شما چیزی دریافت می کنید که انتظار دارید به آن دست یابید ودرواقع هردوی شما  سرجای خودتان مانده اند و نقشه ی راهی درکار نیست.




نوع مطلب : تحلیل مقاله، 
برچسب ها : پاسخگوئی نماینده به افکار عمومی و نظارت برعملکرد وی، یک مطالبه است/نجوای کنگان/najvaye-kangan،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


نجوا کنگان
دلگیرم از خود با تو نجوا می کنم دریا این سفره ی دل پیش تو وا می کنم
درباره وبلاگ

سلام علیكم اینجانب عبدالمجید اورا متولد1348/6/25- كنگان-محله خور چوری(خیابان استقلال)

مدیر وبلاگ : عبدالمجید اورا
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :