نقش رسانه ها در فضای انتخاباتی سازنده وچند نکته ی پراکنده
انتخابات می تواند عاملی اساسی برای حل مشکلات  یا  راه برون رفت از معضلات درجوامع باشد و همچنین برگزاری انتخابات در فضای سالم رقابتی مبتنی براخلاق مداری  در تقویت ستون های مردمسالاری دینی و توسعه ی نقش مشارکتی توده مردم  و جلوگیری از اختلافات بیمورد  اثربخش خواهد بود که از همین منظر  اثربخشی  اخلاق حرفه ای  رسانه ها در فضای انتخابات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.حوزه رسانه و فعالان رسانه ی  منصف به منظور ارتقاء پوشش انتخاباتی  پرشور ، هوشمندانه ، وهدفمند موارد زیر را دنبال می کنند و معمولا ً با نکات زیر سروکار دارند :
- این امکان را برای  شهروندان فراهم می کنند که با در یافت آگاهی ها و تحلیل ها و اخبار بموقع از انتخابات بتوانند به کلیه اطلاعات مورد نیاز خود ، با روشی مستقیم و مطلوب و مؤثر دسترسی داشته باشند .
- به معرفی صادقانه ی نامزدها و تشریج برنامه و چشم انداز ترسیمی آنها به دور از اغراق و مبالغه می پردازند.
-  توزیع  بموقع گزارش های دستورالعملهای انتخاباتی که مبانی پوشش خبر حرفه ای درعرصه ی  انتخابات و  روند انتخابات آگاهانه  لازم است و همچنین نکات برجسته روزشما ر مربوطه  را طی یادداشت های به روز شده  اطلاع رسانی می کنند
- برنامه ریزی برای پوشش رسانه ای انتخابات قبل از شروع فعالیت آن تا آخرین مرجله  ،موجب می شود تا رای دهندگان با آرامش و اعتماد بیشتری سیر حقوق سیاسی و اجتماعی خودرا دنبال نمایند
- ترویج  مطالبات  وانتظارات  رای دهندگان و  ایجاد شفافیت در اهداف نامزدها  - عدم تبعیض در اطلاع رسانی روزانه  بسیارمهم است
- نظارت بر استقلال هیئت نظارت و هیات اجرائی
-  فراهم کردن زمینه های احتمالی نظرسنجی  ونظر خواهی در میان افکار عمومی. 
     دنبالکرد کشف جرایم  وتخلفات انتخاباتی که قانون آن را پیش بینی کرده است:
یکی از مهمترین نقش های رسانه ها در انتخابات این  است که اطمینان حاصل شود نتیجه ی محرز شده ی  آن در سلامت کامل قرار دارد و حق الناس ضایع نگردیده است.
- بررسی انطباق  مُر قانون  در انتخابات  با الزامات قانونی موصوفه.
- نظارت بر استانداردهای رفتاری برای  گروه های تبلیغات، احزاب سیاسی ، موسسات غیردولتی ودولتی ، نیروهای سیاسی و حامیان آنها. 
-  اهالی رسانه  در زمان انتخابات مراقبت می کنند ، تا نظرات جنجالی ،شایعه ها واخبار غیرواقعی منتشرنشود.
- سعی می کنند نظرات مقامات ارشد را دنبال کرده و اظهاراتی از آنها بگیرند.
 ایده های مفید دیگری که رسانه ها می توانند دنبال کنند( مصاحبه است) :
-  درمصاحبه سؤالات کوتاه بپرسید. اگر سؤال خود را با یک بیانیه ی طولانی شروع کنید. سیاستمدار با بیانیه طولانی پاسخ می دهد و سؤال شما را نادیده می گیرد.
- دو سؤال را همزمان مطرح نکنید ، سیاستمدار مربوطه ساده ترین پاسخ را انتخاب خواهد کرد.
- قبل از مصاحبه تحقیق کنید.
- دریابید که آن شخص در گذشته چه گفته است.
- حق پاسخ دادن را لحاظ کنید
- سوالی را که جامعه محلی می خواهد از آن بپرسد ، مشخص کنید که نظر موافقین و منتقدین چیست؟ از این سیاستمدار بخواهید که به انتقادات پاسخ دهد.
- سوالات را قبل از مصاحبه آماده کنید.
- سوالات بازوبسته را آماده کنید.
پس از انتخابات:
هنگامی که نتایج مشخص شده است ، واکنش های مربوط به نتیجه ی آن را دنبال کنید:
- تفسیر وتحلیل نتایج؛ با  نظرات تحلیلگران مستقل و بازخورد در میان افکار عمومی
- تجزیه و تحلیل نتایج و ارقام و تغییرات در رفتار رای دهندگان و مقایسه آن با نتایج انتخابات قبلی.
- پیگیری میزان تحقق شعارها و وعده های انتخاباتی
 نظارت بر رسانه ها:
- اطلاع رسانی واقعی به مردم در مورد موضوعات مربوط به انتخابات و آگاهی از آنها.
- تعادل ، دقت و پوشش متوازن همه جانبه و مقابله با فضاسازی منفی.




نوع مطلب : تحلیل مقاله، 
برچسب ها : نجوای کنگان . نقش رسانه ها در فضای انتخاباتی سازنده وچند نکته ی پراکنده،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


نجوا کنگان
دلگیرم از خود با تو نجوا می کنم دریا این سفره ی دل پیش تو وا می کنم
درباره وبلاگ

سلام علیكم اینجانب عبدالمجید اورا متولد1348/6/25- كنگان-محله خور چوری(خیابان استقلال)

مدیر وبلاگ : عبدالمجید اورا
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic