نجوا کنگان
دلگیرم از خود با تو نجوا می کنم دریا این سفره ی دل پیش تو وا می کنم
درباره وبلاگ


سلام علیكم اینجانب عبدالمجید اورا متولد1348/6/25- كنگان-محله خور چوری(خیابان استقلال)

مدیر وبلاگ : عبدالمجید اورا
 

بسوی تكامل اسلامی:  اندیشه ی تربیتی تشیع

خلاصه پایان نامه دکترا ی پژوهشگر مصری :حسان عبد الله حسان، 


Image result for ‫حسان عبد الله حسان" الفكرالتربوى المعاصر عند الشیعة الإمامیة فى إیران‬‎


پایان نامه فارغ التحصیلی استاد دانشگاه  دمیاط در مصر : نشانه ها و نقش های تفکر تربیتی تشیع در جامعه مسلمانان 

در طول بیش از چهارده قرن  مکاتب مسلمان فکری در شکل گیری زندگی تفکر و فرهنگ اسلامی کمک کرده است، و تقریبا اکثر محققان  تاریخ اسلام سعی کرده اند تا سازگاری اندیشه را با آموزه های  اولیه حقیقی در راه هدایت و احیای اسلام در زندگی بشریت حفظ کنند،،.که مکتب تشیع دوازده امامی نقشی بسزا دراین راستا داشته است بنحویکه فوکویاما تئوریسین مسائل استراتژیک آمریکا سالها پیش در کنفرانس بین الملی صهیونیست ها باب تعارف را کنار گذارده وبه آنها توصیه می کند: تازمانیکه شیعه دوبال پرواز خود را یعنی الگوپذیری از حسین بن علی(ع) و انتظار مهدی موعود (عح)را حفظ  می کنند،  پروژه شکست دادن تشیع را در سر نپرورانید....بمفهومی دیگر مخاطبین خود را تشویق کرده است که درصدد ایجاد انحراف و یا شکست یکی از این دوبال عقیدتی که منبعی برای توسعه وپیشرفت همه جانبه ی آنهاست، برآیند.

واز سوی دیگر کم نیستند اندیشمندان بین المللی در عرصه ی مطالعات فرهنگی وعقیدتی  که بار ها با پژوهش های علمی بوِیژه پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران، به بررسی دیدگاه اصیل مکتب تشیع برلزوم تقارب و تعامل در بهره گیری از تجارب ارزنده این مکتب در عرصه های مختلف اجتماعی با انتشارمقالات وچاپ کتاب به این رویکرد اهتمام خاصی داشته اند دراین راستا نمونه ی از کار آکادمیک ودانشگاهی یک محقق مصری راکه در شش فص ودو جلد کتاب منتشرکرده است را بصورتی خلاصه وفشرده مرورمی کنیم:

آغاز سال 2008 بود، که در یکی از دانشگاه های مصر "تز"دکترای پژوهشگر علوم تربیتی :حسن عبدالله حسن" در مورد اندیشه های تربیتی  امامی مورد بحث قرار گرفت، و دکترای خود را با  عنوان  دریافت کرد،  پس از آن مدتی نگذشت که این پژوهش در بیروت ازسوی  مرکز تمدن توسعه ی اندیشه ی با عنوان زیر چاپ ومنتشر شد.

  "اندشیه ی معاصر  شیعیان دوازده امامی در ایران (1979-2006 )  -محقق دکتر "حسن عبدالله حسن" 1428هـ-2007م ..

تفكـر دوازده امامـی .. چرا؟

نویسنده علت این مطالعه  و بررسی  را با طرح  پرسش  "تفكـر دوازده امامـی .. چرا" ؟ شروع کرده و خود اینگونه پاسخ می دهد: که یک بسته مهم از دلایل برای پژوهش  در تفکر تربیتی امامی،وجود دارد : اول، اینکه  شیعیان - موضوع پژوهش - از مذاهب اسلامی هستند، که به طور قابل توجهی به جنبه علمی و آموزشی تمدن اسلامی وفرهنگ اسلامی معاصر کمک کرده اند، ولی در همان زمان  به اندازه کافی برای درشناخت سهم کمک ونقش آنها در تمدن  اسلامی و معاصر اهمتمامی صورت نگرفته است...

دوم :

جامعه شیعه دردوران معاصر به نهاداجتماعی فعالی تبدیل  شده است، پس لازم است که ایدئولوژی تربیتی ، واین مهم را با توجه به اینکه علوم تربیتی جهت دهنده تحول و توسعه در اجتماع ونهایتاً در هدایت این جامعه تعیین کننده است بشناسید ، زیرا این موضوع  ازحقایق مسلم نزد ، اندیشمندان علوم تربیتی، مددکاران اجتماعی و سیاستمداران شناخته شده است..

سوم: تمایل به باز کردن افق های جدید در علوم تربیتی اسلامی غیر عرب  ، علاوه برتشابه  در پیش زمینه های عقیدتی  مشترک در  سهم خود منجر به بهره گیری جامعه عرب معاصر   از تجارب و الگوهای تربیتی در جوامع با شرایط مشابه در دامنه ی همان  متغیرها ست .

چهارم: رسیدن به درجه ای از تبادلات اساسی معرفتی وشناختی بین دو بخش از جهان اسلام، یعنی تشیع  و اهل سنت -در مواجهه با متغیرهای جهانی و منطقه ای اخیر- وتحقق ساخت یک نماد  اسلامی قادر به پاسخگویی به چالش ها ست، که نقش  برجسته  ی علوم تربیتی در تحقق وحدت اسلامی  کمک شایانی  محسوب می شود.

 بررسی این موضوع و نتایج  مختلف آن:

  مطالعه تاثیر تفکر شیعه ی اثنی عشر  در  جنبه های مختلف جامعه شیعه وزندگی  زندگی، و در نتیجه  سبک روشن  علوم تربیتی  متاثر از   مسئولیت رهبری جامعه در توسعه و یا  بازسازی اجتماع و کادر سازی اجرائی، در زمینه های معاصر  آموزشی اجتماعی و فکری، با منابع  ایدئولوژی شیعه، وهمچنین به پرداختن  به زوایای گسترده نظام علوم تربیتی  در ایران و مسائل مربوط به آن مرتبط است.

نتائج مهم:

اول:  بُعد تاریخی از زمان ظهور شیعه و با توجه به تفاسیر مختلف - تا به حال تاثیر واضح و روشن در برخورداری فرد  از علوم تربیتی داشته است،  هدف اصلی در اندیشه های تربیتی مرتبط  باعث شکل پذیری وسازماندهی فرد در شیعه شد که  بر روی محتویاتی از  تمایز و ساختار اختصاصی سامان دهی شده است..

دوم: بعد اجتماعی بعد از ظهور شیعه،  تحت تاثیر حوادث و واقعیت های سیاسی مختلف منجر به تصویب وایجاد الگوی شیعی  از اندیشه های تربیتی ، فکری در تاییدی از مفاهیم شناختی «جامعه» ، «طبقه» ، «گروه» بر اساس عنوان تشکل جامعه بزرگتر، که تحکیم شناختی این مفاهیم   در شخصیت شیعی متبلور است..

سوم، الگوی فکری و فرهنگی شیعه شخصیتی توسط طیف وسیعی از عوامل تاریخی و اجتماعی در طول مراحل و نقش  آنها تجربه شده که  گروه شیعه ازآن تحت تاثیر قرار گرفته وتکوین یافت که منجر به توسعه یک طیف وسیع  از ذخایر ومنابع فکری و فرهنگی گردید که   بعدها    در شکل گیری تاریخ شخصیتی شیعه  تاثیر فاوانی داشت که اهم این عناصر عبارتند: سفارشات  در  متن  آموزه های دینی دوازده امام پس از پیامبر خدا (ص عصمت امامان، ایمان قلبی و"تقیه"، غیبت و یا مهدویت در این گسترش تشکیلاتی نقش عمده ی را ایفا کرده است..

و در قرن بیستم  با آمدن امام خمینی(ره)  یکی از عناصر بازدارنده در این  جریان فکری به ویژه   " تقیه مومن " را ملغی  نموده  و ایشان اعلام کردند که "تقیه شخصی"  برای شیعیان متقی از امروز به بعد در انقلاب اسلامی  جایگاهی نداشته و معنائی نخواهد داشت ،   و همزمان به توسعه  نظریه ولایت فقیه و  اصلاح ایده منفعلانه "منتظر " تحت غیبت کبرای  امام دوازدهم پرداختند...


از اصول تربیتی در این جامعه:
به یاد داشته باشید  مطالعه عقیدتی تربیتی  شیعه منبطق بر عوامل زیراست:
 فلسفه تربیتی شیعه مطابق با نظریه تربیت اسلامی، به خصوص در اهداف آموزش و پرورش و آموزش عالی است که در تامین اهداف، اخلاقی و ابعاد شناختی و جهان بینی تلاش می کند، در حالی که دو عنصر اساسی درآن وجه تمایز است : امامت و درک  جامعه، که در آن   جامعه    فقط وفقط  شیعه به سه دسته تقسیم می شود  : اول جامعه حاضر و شاهد حضور ائمه درک امام ،  دوم: جامعه انتظار، یعنی که زندگی در حال انتظار برای دوره امام مهدی(عح)، و سوم: جامعه ای است که شاهد ظهور عصر امام مهدی(عح) خواهد بود.
..

و برهمین پایه و بصورتی اساسی  با وجود برخورداری  ازفلسفة ترببیتی با ابعادی واضح ، ازتبعیت کوکورانه  از  سبک غربی موجود پرهیز می کند.

 وعلوم تربیتی  درکشورایران به  آزادی عقل از ایدیولو ژی های غربی باز بازگشت  به   ساختن شخصیت  ایرانی توسعه یافته همراه با تمدن  اسلامی پرداخته است ، علومی که دروهله اول به ارزشها ی   اسلامی وانسانی ناب  نگاه کرده  و نفوذ فرهنگی و اشغالگری  اندیشه غربی درجامعه خود را نمی پذیرد ،

درعین حال تربیت اسلامی ایران با دو چالش روبروست:
1- فارغ التحصیلان دانشگاهی پرتعدادی که بدنبال کار واشتغال هستند2- فرصتی از این رهگذربرای برخی افراد سکولار پیش آمده سعی  می کنند نوعی دوگانگی تربیتی راباتکیه بر مفاهیم غربی  درمحافل علمی وتربیتی ترویج داده وتبلیغ کنند تا نوعی تشتت وانحراف در این جامعه ی روبه رشد  دنبال کنند....
اما با همه ی این موانع براساس نظریه عمیق مبانی اسلامی وتربیتی وچشم انداز روشن آن وباورعمیق دست اندرکاران همچنان که پیش از این انقلاب اسلامی در دوران ضعف خود  برمشکلاتی بمراتب ازاینها بزرگتر فائق آمد دراین برهه نیز با بهره گیری ظرفیت پایان ناپذیرخود  توانمندی حل این دوموضوع نیز دارد . لذا توصیه می کنم که الگوی علوم تربیتی ایران را در این مرحله تجربه کرده و از دستاوردهای گسترده آنان در توسعه تربیتی جوامع  خود که پایه همه ی پیشرفت هااست بهره ببریم  

منبع : خلاصه ی کتاب دكتر حسان عبد الله حسان، پژوهشگر مصری با عنوان"" الفكرالتربوى المعاصر عند الشیعة الإمامیة فى إیران"

تهیه وترجمه : نجوای کنگان




نوع مطلب : تحلیل مقاله، 
برچسب ها : نجوای کنگان/ نجوا کنگان /" الفكرالتربوى المعاصر عند الشیعة الإمامیة فى إیران"،
لینک های مرتبط :
دوشنبه 26 مهر 1395 01:30 ق.ظ
با سلام.خبر خوب دارم برای شما وبمستر عزیز.

در سایت زیر قرار تجربیات تمام وبمستر های موفق به صورت کاملا رایگان قرار داده شود و در اختیار شما وبمستر گرامی قرار گیرد.

اگر میشود ما را حمایت کنید !

آدرس سایت:
http://needwebmaster.ir

آدرس محصولات :
http://www.anjammidam.com/kareh/aliahmadi-16/لیست-1000-سایت-برتر-آگهی-و-نیازمندی-جهت-تبلیغات-رایگان-بهتون-بدم/50893
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :