نجوا کنگان
دلگیرم از خود با تو نجوا می کنم دریا این سفره ی دل پیش تو وا می کنم
درباره وبلاگ


سلام علیكم اینجانب عبدالمجید اورا متولد1348/6/25- كنگان-محله خور چوری(خیابان استقلال)

مدیر وبلاگ : عبدالمجید اورا
              دوری ازمطالعه و احیاگری مجادله

در بیان اهمیت مطالعه نقل شده است که  از ارسطو سئوال گرفتند چگونه برانسان مسلط شویم؟
وی پاسخ داد: سئوال بگیرید تا مشخص شود او چند کتا ب و چه کتابهائی مطالعه کرده است.
 بنظر می رسدکه رقابت های انتخاباتی پیش رو بیش از آنکه مبتی بر ارائه مبانی فکری وعملکری  و عرضه ی  چشم انداز واقعی براساس یک برنامه  عملیاتی باشد رویکری به جنگ روانی  و شایعه پرانی و حملات لفظی به رقیب احتمالی وطیف سیاسی یا فرهنگی مقابل ختم شده است در روز گاری  که صدها نه بلکه هزاران اتاق فکر در قالب اندیشکده و موسسات پژوهش های استراتژیک بیگانه در منطقه   بشدت فعالیت دارند  ،شاخص های فرهنگی و اجتماعی ،سیاسی  در حال افت ما هم تحت تاثیر تبلیغات زودهنگام  انتخاباتی وضعیتی بهتر از اقتصاد سراسر مشکل مان ندارد  و دلیل  واضح عدم موفقیت رئیسی ونماینده ای منتخب و مسئولی منتسب ویا منتصب همانا دورشدن ازفعالیت باورمحور و کار برمبنای مطالعه وپژوهش است.
تئوریسین های این جناح خیلی هنر کنند سئوال و شعاری عاریتی را دوبله کنندوبرای فلان صاحب منصب دراین مراسم و  آن جشنواره  طی یک هفته ویک ماه تا چهارسال، بخرج خلق الله  دهند  و سخنگوی رسمی و غیر رسمی آن را بازتاب دهد،و آن یکی جناح هم وقت بگذارد پاسخ این دومقوله دهد . همه ی هم وغم رسانه ها هم این شود که  تیتری جذاب تر و خیره کننده تر برای مخاطب تدارک ببینند ...حاصل چیست وخروجی این چرخه ی بیهوده ی  پرهزینه  کدام است؟
  مشكل مزمنی که میدان سیاست را به بازار یابی  وعده و قول تبدیل کرده است که تا کمی پیش از انتخابات به اوج خود می رسد و پس از برگزاری انتخابات سیر نزولی پیدا می کند
همان ناکارمدی سیاسی واجتماعی را بدنبال داشته است  .  مشكل دراین است که ضوابط  فرهنگی و اخلاق سیاسی رعایت نمی شود. و در نتیجه مدتی بعد شاهد  از میدان خارج شدن مسئولی هستیم که مدتها حلوا خلوا  بود  . شعارهائی که به فعلیت نرسید ووعده هائی که جامه ی عمل نپوشید افكار وبرنامه های که اصلاً نبود ،وهمه حساسیت انتخاباتی به حفظ یک صندلی وکرسی معطوف شود و یا بدست آوردن آن...
 قانون و عدالت وبرابری فرصت ها در عین لحاظ  تفاوت ها  ازشروط  شهروندان واقعی برای دادن رای به  یک کاندیداست ،  سوای فکر ایدئولوژیکی  یا فكر فلسفی  یا اندیشه اجتماعی كاندید یا هرمسئولی که انتخاب می کنیم لزوماً علاوه برداشته های تجربی ، علمی  وصلاحیت های چند جانبه ی  او  باید در این مرجله به آن سقف رسیده باشد که کمتر به  خطا وآزمایش متوسل شود ودرمجموع توانمندی علمی و مطالعاتی کشور را  در راستای رسیدن به اهداف متنوع جامعه را بنحو مطلوبی سمت وسو بدهد  تا اقداماتی بر مبنای مطالعات علمی از پیش طراحی شده در دستور کار قرار گیرد.
 واقع امر این است که اگر اکنون بخواهیم لیست مشکلات ومعضلات اجتماعی برشماریم خود چند محلد کتاب   می شود اما در رابطه با آنها  وضرورتهای روز  کشور چند کتاب ومقاله ی کاربردی نوشته شده یا حتی چند کتاب مطالعه شده  اگر آمار وارقامی نداشته باشیم  ابعاد فراز وتشیب دساوردهای فرهنگی ، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی ما  خود فریاد می زند که کجای کاریم.  و در عین حال کرسی وصندلی خود ناله سر می دهد که چقدر به او ظلم شده است؟! 
شاید بیمار چاره ی نداشته باشد که بیماری خود را  پنهان کند و لی برای پزشک جای شرمندگی است  که برای بیماریِ که تشخیص داده شده نیز نتواند درمان مناسبی بیابد .
پیرامون ضرورت مطالعه :
1-  ما داشجو وطلبه را دوست داریم  اما به پژوهش وکار علمی اش چقدر بها می دهیم و به چه میزان  موضوعات متنوع ومتعددی را که در عرصه ی اجتماعی مشکل ومعضل محسوب می شوند به گروه های کاری پژوهشی  دراین دومجموعه واگذار کرده ایم  و جوان خوشفکر را چقدر در سهم اجرائی دخیل داشته ایم و اغلب  عکس جوامع پیشرفته عمل می کنیم  جوان مشاور می شود و افراد سالخورده  در مناصب جاخوش می کنند
ودر مجموع جز اینکه فضای علمی کشور بسمت سیاست زدگی حرکت کرده و از اهداف متعالی خود دور شده رهاوردی نداشته است.
 2-
فراموشی نهضت علمی : جریانی که قرار بود عقب ماندگی تمدن فرهنگی ما را در همه ابعاد جبران کرده و فاصله ی ما را با توسعه وپیشرفت علمی جهان کم کند ، برهمگان مشخص است که منبع پیشرفت همه جانبه دراین عرصه نهفته است. دراین راستا کدام سهم عملی وعلمی به دانشمندان ،اندیشمند ان و روشنفکران  ونخبه های علمی دراهتمام به موضوعات کشور محول گردید ونقش کارگروههای علمی کحاست؟ وزارت علوم تحقیقات آموزش عالی  و فن آوری وارتباطات و موسسات ذیربط نمره چند می گیرند....
3- بازشناسی هویت اسلامی وایرانی.... همه روزه شاهدیم که جهان سلطه به بهانه ی  مبارزه با  تحجر، تند روی وافراطی گری،عقب ماندگی و ... به تحمیل ارزشهای غربی علاوه برتحریم ها به شکل دهی محرومیت ها علیه کشورمان می پردازد و  از اینکه ما که هستیم وچه  می خواهیم  دور می کند. و کم کم برخی هم در داخل این را باورکرده اند که جهان کداخدائی دارد وما رعیت او ... 
4- گسترش فرهنگ  تریبونی و فقط انتظار شنیدن از مطالبه گران داشتن ومسئولیت یعنی متکلم وحده...نقد برای وقتی دیگر! 
5- عدم تشویق عملی به مطالعه وتعمیم کتاب خوانی اختصاصی وعمومی
6- ترویج شک وتردید در میان  علاقمندان به مطالعه وپژوهش ... با تضعیف خودباوری روحیه ی تحقیقی
7-  ترویج مطالعه ی كتب یکی از شاخص موفقیت فرهنگی یک دولت محسوب می شود رتبه ی جهانی ما در این حوزه جند است؟
 8- فرهنگ مطالعه  و ظهور متفكرین وهنرمندان متعهد ومبتکرینی ومطالعه گرانی که  راه خروج از بن بست ها و عبو از موانع و کاهش آسیب ها نتیجه ی افتخارآمیز مطالعات  در هرکشور است  که پروژه ( مطالعه ی برای همه) اساس پیشرفت در همه عصرها ودوره ها بوده است وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی دراین پروسه چه میزان سرمایه گذاری کرده است؟
دانشمندی نوشته است: تاریخ به ما می گوید بسیاری از حالتهای شکست وقتی برانسانها غلبه کرده که آنها به پیروزی نهائی بسیار نزدیک بوده اند. پس هیچگاه نباید مایوس بود.
 




نوع مطلب : تحلیل مقاله، 
برچسب ها : نجوای کنگان/ نجوا کنگان/ دوری ازمطالعه و توسعه ی مجادله،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :