دلگیرم از خود با تو نجوا می کنم دریا این سفره ی دل پیش تو وا می کنم

5 راه علمی ثابت شده برای افزایش تمرکز

تاریخ:شنبه 24 تیر 1396-12:54 ب.ظ


5 راه علمی ثابت شده برای افزایش تمرکز


آیا تا بحال درمیان مشغله های زندگی روزمره و وظایف عملکردی احساس  آشفتگی کرده اید؟  دراینصورت شما نیاز به افزایش تمرکزدارید؟این گزارش، تعدادی از روش های علمی ثابت شده برای افزایش تمرکزرا به شما معرفی می کند؟

1-نوشیدن مقدار زیادی  آب و مایعات
به طور کلی نوشیدن مقدار زیادی آب ومایعات یکی از عواملی است که به تقویت  تمرکز و کاهش احتمال عدم توجه کمک می کند، و در این زمینه  مجله آمریکایی "تغذیه " با انجام یک مطالعه علمی در سال 2012  نشان داده است، با کم شدن جزئی  آب بدن   که حتی با احساس تشنگی همراه نباشد ، ممکن است به حالتی ازعدم توجه منجر شود.
بنابراین بهتر است با نوشیدن آب  مکرر و مایعات بیشتر به افزایش تمرکز دست یابیم ، و در این جنبه،آکادمی ملی پزشکی ایالات متحده آمریکا، خوردن نوشیدنی های حاوی آب، میانگین در حدود نه لیوان آب در روز برای زنان و به طور متوسط 12.5 لیوان برای مردان توصیه کرده است.

2- تامل

 بسیاری ازبازرگانان و رسانه های موفق آمریکائی، مانند اپرا وینفری ،آریانا هافینگتون و جف وینر
 تایید کرده اند در اثر  مراقبت و اهمیت آنها به تامل ذهنی به افزایش تمرکز دست یافته اند، و در واقع آنها تنها کسانی نبوده اند که این نکته  را بیان کرده اند، بلکه مطالعات علمی مرتبط نیزاین واقعیت را تائید می کند.

برای نمونه در کتاب «آگاهی و ادراک» نویسنده "مایکل تائو"  این موضوع را بعنوان یک اصل در مفاهیم مربوطه گنجانده است وتاکید دارد که تامل   آموزش مدیتیشن را بهبود بخشیده و منجربه آگاهی وشناخت بیشتر
می شود  و  خلق و خوی بهتر و افزایش توانایی تفکر کلامی و غیر کلامی و بهبود توانایی پردازش اطلاعات در ذهن را ارتقاء می دهد.
همچنین  یک مطالعه که دیگر در سال  2012 آشکار می کند، که مدیتیشن(اهتمام به تامل) دارای اثرات مثبت بر فردبوده و به همراه فرآیند مدیتیشن آرامش ذهنی توسعه یافته و فشار روانی تقلیل می یابد  که درنتیجه  افزایش تمرکز را بهمراه دارد.

3- تمرین های هوازی و ورزش

 کمی با دور شدن  از میز وصندلی به تحرک و به ورزش روی آوردن ، نه تنها به افزایش خلاقیت و تمرکز م یانجامد، بلکه مزایای جسمی، روانی و سلامت فیزیکی غیر قابل انکار ی بدنبال دارد.
 زوکربرگ، بنیانگذار شبکه ی اجتماعی سایت«فیس بوک» یکی از  کارآفرینان معروف است که در اهمیت ورزش، پیاده روی  و حرکت در طول روز به بکارگیری فواید ورزش  توجهی جدی دارد، او در سال 2015، به عنوان یک قسمت  از کار الزامی وپرداختن به این مهم نیم مایل مساحت  را بر روی سقف مقر فیس بوک در کالیفرنیا ایجاد کرده است، به طوری که کارکنان آن موسسه طوری سازماندهی شده اند که آنها  حتی در حال قدم زدن جلسات خود را برگزار می کنند.
شما نیز می توانید با پرداختن به یک ورزش ساده روزانه  به تفاوت های آن با توجه به مطالعه ی مطرح شده در مجله پزشکی انگلیسی تشریح شده است که :  این عمل  و توجه به سهمی ورزشی در محدوده 10 تا 40 دقیقه، منجر به افزایش تمرکز وتوجه ذهنی  می شود، و اشاره دارد که که قدم زدن سریع  در راه رفتن با  تمرکز، بهره وری و بهداشت روانی را تضمین می کند.
در کتاب دکتر جان راتی، استادیار روانپزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد توضیح داده شده که : اثر ورزش بر ذهن،نشانگر عملکرد ورزشی واین روش، به افزایش تمرکز برای دو یا سه ساعت پس از اتمام آنها منتهی می شود..

4- استراحت
ترجیحاً در فرصت آزاد بدست آمده در محل کار به یک استراحت برای تجدید افزایش تمرکز، کاهش بار بر روی ذهن مساعدت می کند  زیرا که ذهن نیز مانند  ماهیچه است که باید پس از هر دوره اشتغال به استراحت بپردازد  و کمک  گرفتن از استراحت  برای افزایش بهره وری، خلاقیت و افزایش تمرکز لازم می شود. مطالعه انجام شده توسط دانشگاه تورنتو درسال 2014  نیزمشخص کرده است، عدم  استراحت پس ناهار بهره وری را کاهش می دهد.
در همین زمینه، محققی بنام  "آلخاندرو لیراس "در دانشگاه ایلینوی آمریکا،  پس از یک مطالعه در سال 2010، در مورد پدیده ای به نام « کاهش هوشیاری » اثبات کرد:  در طول کار با گرفتن یک استراحت کوتاه  تمرکز و انرژی دوباره  بازده کاری به سمت اهداف تعیین شده  را  افزایش داده است.
این مطالعه توصیه می کند که زمانی که عملکرد بلند مدت ذهنی در وظایفی مانند مطالعه قبل از امتحانات نهایی، و یا جمع آوری مالیات و...،را بهبود می بخشد،  گرفتن استراحت  ذهن، که معیاری مورد نیاز برای اتمام  وظیفه با تمرکز مطلوب است.
و در مورد دوره کاری،تحقیقات گروه مشاوره شرکت"دراجیم"( Drajim) تلاش  کرد ارتباطی را میان آنچه که عادات منظم  و فعالیت سازنده کارکنان است بیابد ،این  تحقیقات نشان داد که 10 درصد  بالاترین بهره وری کارکنان در این شرکت، در در طول کل  وقت یافته  هشت ساعت
اختصاص بخشی کوتاه  را (به استراحت در  هر 52 دقیقه کار 17 دقیقه)، اختصاص می دهند ، بازدهی بهتری داشته اند..

5- دور ماندن از منابع مخل ذهن (پارازیت)

شبکه های اجتماعی بطور معمول در عرض 60 ثانیه از شبانه روز  در  فیس بوک 3.3 میلیون مورد ودر «واتس آپ» 29 میلیون پیام و در «توییتر» 448.800  مطلب  و دراینستگرام «» 65.972 تصویر،  موضوعات متنوعی منتشر می کنند که به طور خلاصه به سادگی شیوع شبکه های اجتماعی و مردم را مشغول کرده تا به حدی که به درجه «اعتیاد» رسانده است.

بنابراین بهتر است  که به بستن سایت های شبکه های اجتماعی در طول عملکرد کلی از کار رضایت دهید، و یا حداقل  با مشخص کردن یک مدت زمان خاص برای استفاده از سایت های شبکه های اجتماعی به تعهدات کاری خود پایبند باشید وبدینوسیله  به منظور کاهش منابع مختل کننده در طول عملکرد کاری به افزایش تمرکز بر روی کارائی خود اهتمام داشته باشید .

در یک زمینه مرتبط، با توجه به مطالعات علمی آمریکا در سال 2012 محرز گردیده است که دور شدن از پیگیری  ایمیل وسایر مشتقات پست  های الکترونیکی به طور قابل توجهی به افزایش  توانایی تمرکز افراد منجرشده  واینگونه توصیه شده که برای حمایت از کار خود  وقتی طولانی از آنها فاصله گرفته  یا در دوره زمانی مشخص به آن سر بزنید ، بنابراین بهتر است  حتی بادور ماندن  حداقلی از  درگیریهای خود ساخته با ابزارهای الکترونیکی، یک ساعت در آغاز روز، و ساعتی دیگر قبل از خواب، به دلیل اینکه  پیگیری محصولات الکترونیکی  قبل از خواب منجر به  اختلال خواب و  تاثیر منفی بر زمان  خواب وهنگام بیدارشدن شما دارد وضعیت خودرا درنظر داشته باشید .
تهیه وترجمه: نجوای کنگان
منابع:

    Brief and rare mental ‘‘breaks’’ keep you focused: Deactivation and reactivation of task goals preempt vigilance decrements
    3 Simple Ways to Improve Your Focus
    5 Scientifically Proven Ways To Improve Your Focus and Concentration
    Why Walking Meetings Can Be Better Than Sitting Meetings
    taking breaks- you're doing it wrong


 


نوع مطلب : تحلیل مقاله 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.