دلگیرم از خود با تو نجوا می کنم دریا این سفره ی دل پیش تو وا می کنم

لنج های کنگانیها در آتش نمی سوخت اگر....

تاریخ:شنبه 31 تیر 1396-03:37 ب.ظ

لنج های کنگانیها در آتش نمی سوخت اگر....

براستی مسئولیت ایمنی در مدیریت بندری و حفاظت از سرمایه عموم برعهده کیست؟
بنا به اظهارات پیشکسوتان دریانوردی بندرکنگان ، در آغاز لنج ها  عموماً روبروی خور چوری ( مقابل خیابان استقلال فعلی) در نزدیکی ساحل لنگر می انداختند و ملوانان  با حمل بر روی دوش وسایل و بار و حتی مامورین بازرسی مختلف دولت  را به شناورها انتقال می دادند و یا به ساحل باز می گرداندندو پس از آن  تاحدی محدود بوسیله ی قایق های چوبی بنام (ماشوه- ماشیة) در کنار رویه فوق زحمت پرمرارت ملوانی" جاشوئی" خویش ادامه می دادند  در سالهای اواخردهه ی 40 هجری شمسی بود که اسکله ی ( T  ) و موج شکن قدیمی کنگان مورد بهره برداری قرار گرفت و آن تاسیسات اولیه بندری مربوط به بیش از نیم قرن پیش با اندکی تغییرات هنوز پا برجاست و باید خدمات تجاری وصیادی بندری در سال 1396 با اینهمه گستردگی تعداد شناورها به بعد هم تامین  وتحمل کند...
 بماند که چند سال قبل بحث ایجاد اسکله ی جدید  و توسعه ی بندری توسط فرماندار وقت بشدت پیگیری شد و علیرغم کمبود اعتبارات برای این طرح ، بجهت توانمندی آن فرماندار، وزیر  نفت  همان دوره قول داد: " بخاطر گل روی فلانی اینکار را انجام می دهم" ودستورات مطالعه آن پروژه  را صادرکرد  ولی متاسفانه دستهائی بنا به دلایلی آن برنامه را ناکام گذاشت  نکته ی جالب قابل ذکردیگر اینکه : حتی تا همین چندسال پیش تمبر های یک ریالی ودو ریالی اداری پیشین برای اظهار نامه ی گمرکی وترخیص بار ملوانی بکار گرفته می شد که این موضوع  تغییر کرد اما اسکله و موج شکن ها  وحوضچه ی محدود وکم ظرفیت  سابق بحال خود ماند... تا شاید حوادث یکی شدیدتر از دیگری ما را بخود آورد ؟
درحالیکه از دیر باز شناورها  و تاسیسات دریایی بندری در شهر ی مثل  کنگان اصلی ترین منبع معیشت و  وارتزاق اهالی و منفذی برای  تجارت دولتی وخصوصی  بشمارآمده است که دراین راه  برای حفاظت از جان و مال  شاغلین عرصه ی دریانوردی در برابر  خطرات متنوع و  تامین امنیت و ارائه روش های ایمنی برای همه ی افراد و مایملک آنها وتاسیسات دریایی موردنیاز ، امکانات سازمانی  و در نظر داشتن اقدامات و راه های پیشگیری در برابر خطر آتش سوزی وسایر تهدیدها وآسیب های محتمل پیشگیری های دقیق تری لازم است، لذا لزوم  مطالعه مجموعه ای از شاخص های اصلی که به تعیین بهره وری مدیریت بندری و مطالعه تحلیلی واقع بینانه از شمالی ترین  تا جنوبی ترین نقطه ی ساحل شهربندری ما و همچنین عمق تردد ناوبری بومی را  در بر دارد،بنابراین ضرورت دارد به منظور تعیین سطح بهره وری میزان عملکرد حمایتی و پشتیبانی اسکله و پایانه ها و شناورها  و ایجاد روابط مطلوب بین مجموعه ای از متغیرهای کمی وکیفی دراین جریان مورد نظر قرار گیرد  ..
علاوه بر بهره وری از شاخص گروه مدیریت بندری در تمام ابعاد آن ، قرار گرفتن  طیف وسیعی از جنبه های که به غنی سازی مشارکت دست اندرکاران، و طبقه بندی  اولویت ها در حمل و نقل دریایی و براورد هزینه های تمهیداتی و  سنجش عملکرد استانداردهای مرتبط  از مهمترین دستاوردهای  شاخص های بهره وری مدیریت استاندارددر بنادر محسوب می شود. دیروز برای باردوم تعدادی از لنجهای کنگان در آتش بی تدبیری وضعف رویکرد مدیریتی خاکستر شدندند که علاوه بر آسیب های روانی تا مدتی نیز برخی از دریا نوردان  وخانواده های آنان باید از بلا تکلیفی رنج ببرند.  هرگاه که بخواهیم علل حوادث اینچنینی را  از نگاه منطقی وعلمی وآنچه در برخی بنادر مهم به آن اهتمام شده مورد بررسی قرار دهیم خواه ناخواه با موارد زیر برخورد خواهیم داشت:
ایمنی شهری،  پیشگیری  ومقابله با آتش سوزی
هنگامی که جان واموال انسانها در خطر است واکنش درطول یک ثانیه  نیز تبدیل  به یکی از ارزش های فوق العاده می شود، لذا باید افراد مسئول در پاسخ به اینگونه موقعیت های خطر ناک با اعتماد به نفس کافی وبرخورداری از تجهیزات  حمایتی  به ارایه خدمات  موردنظر عکس الملی فوری وموثر نشان بدهند.
    سیستم های ایمنی شهری و آتش نشانی
   طراحی، تامین، نصب، تست و تحویل سیستم آتش نشانی و سیستم های اعلام حریق، سیستم های حفاظت و آتش نشان با توجه به نیاز شاخص وسرانه بوسیله ی مسئولین محلی  و ایستگاههای تامین ایمنی شهری سنجیده می شود
  خدمات مشاوره مربوط به آتش نشانی و ایمنی شهری ،  طراحی پیشرفته مهندسی برای  ارزیابی ریسک کمی، نظارت دقیق، مطالعات کیفی، شبیه سازی های فرونشانی آتش، مطابق با قوانین و مقررات وتوسعه ی آموزش و غیره از ابعاد متنوع این چرخه است:
   گروه  آتش نشانی، وسائط نقلیه موتوری آتش نشان
این گروه با هدف ارائه راه حل های یکپارچه برای حفاظت و طراحی سیستم های پیشگیری از آتش سوزی و زنگ خطر آتش سوزی، ایمنی و اموز زیست محیطی برای همه بخش های دریائی و صنعتی؛  به تهیه طیف وسیعی از محصولات وخدمات برای پاسخگویی در سطح  بالائی از بروز حوادث  تمام الزامات را تدارک می بیند.
   - آتش نشانی وگروه نجات با تجهیزات متنوع موردنیاز
     - کامیون های آتش نشانی ضد آتش سوزیهای گسترده صنعتی و دریائی/ تجهیزات کنترل  چندسطحی زمینی ، هوائی، دریائی
    -  وسایط نقلیه موتوری واکنش سریع
    -  وسایل نقلیه موتوری فرماندهی میدانی
     - خودرو آتش نشانی وخودروهای امداد و نجات چندسطحی
    -  وسایل وتجهیزات نجات اضطراری
    -   تعبیه مخازن و پمپ های آب پاش با قدرت محرکه ی بالا و تحت پوشش قراردادن یک محدوده وسیع
    درنظر داشتن این  مواردنشان دهنده اعتبار ایمنی و قابلیت اطمینان بخش در سیستم بندری است که با استفاده از کدهای  بین المللیمعتبر برای امنیت  وایمنی  شناورها  و تاسیسات بندری درنظر گرفته است که خود متضمن  تامین اقدامات ایمنی دریایی و بندر با هدف جلوگیری از هر گونه بروز پیشامدهای نامطلوب  غیر منتظره علیه زنجیره حمل و نقل دریائی، شناورهای تجاری و صیادی که به ارائه بیش از 55٪ درصد   مبادلات تجاری،و فعایت های صیادی مردم در دراین شهر می پردازدیکی ازبسته های پشیبانی الزامی است..
آموزش ،خدمات بموقع ، توانمندی و تجهیزات مناسب از ابزارهای اولیه برای پیشگیری است
وضعیت های اضطراری بدون هشدار قبلی اتفاق می افتند، اما آمادگی  موسسات و افراد مسئول برای پاسخگویی موثر در موقعیت هایی که نیاز به تلاش های مشترک دارد اطمینان بخش است. آموزش برنامه و ارائه روش های آمادگی  یک گردش کار منحصر به فرد و موثر است که می تواند بر روی زمین در شرایط اضطراری و بحران ها و بلایای دیگر به دردست داشتن ابتکارعمل و اقدام  موثرتمرکزکند . و همچنین برنامه های آمادگی نیز در پاسخ و دستورکار مدیریت بحران، درمقابل بحران ها و بلایای طبیعی وغیرطبیعی ، با تاکید خاص بر آموزش بر عملیات با یک پاسخ مشترک به حوادثی که متعرض ذینفعان مختلف است مسلط بوده واشراف دارد که از مکانیزم قبلی  درمقابل سناریوهای واقعی، حین و بعد از شرایط اضطراری،در مقابل  بحران ها و بلایای متنوع ازآن استفاده می کند. و آن آمادگی را برای تبدیل شدن به یک مرجع برجسته در توسعه و ارائه خدمات آموزشی با کیفیت بالامطرح می کندو درپیش می گیرد.
دراین باور است که آمادگی در آموزش همه سطوح درگیر، نشان دهنده یک ضرورت همگانی و در نتیجه مشارکت همه طرفها، نهادها و ادارات دولتی و نیمه دولتی و خصوصی   به عنوان یک مسئولیت جمعی در هدفی مشترک بنام پیشگیری وبه حداقل رساندن خسارات وتلفات دریک مجموعه است  این است که به اتخاذ یک برنامه موفق برای توسعه و آماده سازی توانمندی با شایستگی  از طریق هماهنگی بین نیازها و آمادگی برای مشارکت فعال همه ذینفعان به روشهای آموزش وابسته است.
واینگونه است که شما  باید برای  مقابله با شرایط بروز حوادث در دنیای واقعی اماده می شوید که با استفاده ازکیفیت بالا در آموزش تعاملی و نتایج اثبات شده، و آموزش تکنیک های عملی که می تواند بلافاصله در موارد حوادث اعمال شوند آماده باشید . و در بهره برداری از ابزار و نگرش به ارائه محیط های آموزشی مختلف که در آن فعالیت های نوآورانه و خلاقانه مورد نظر است از  رویکردهای زیر استفاده ببرید:
   -  جلسات  تخصصی و مطالعات موردی بهمراه خروجی عملی
        -  آموزش عملی بر اساس سناریوهای واقعی
        -  کارگاه ها و  کارشناسی تطبیقی ونشست های عمومی
        - آموزش از طریق شبکه اطلاع رسانی
        -  ابزار خود ارزیابی
       -  ادارک ایفای نقش
        - بحث های جانبی
        -  بحث های گروهی
اینک به لطف استفاده از آخرین فن آوری در زمینه وسایل و تجهیزات مورد استفاده در شبیه سازی  آموزش منحصر به فرد همراه با ارائه آموزش های تخصصی  اتخاذ راه حل های مناسب برای مواجهه  با هر بخش  درمشاوره و یا هر سناریو  احتمالی ممکن است که می توان آن را در  طراحی سناریوهای بیشتری  که منعکس کننده نیازهای مخاطبین خاص و محیط  پیرامونی آن باشد، عملیات و فعالیت و خطرات نمایشگاه واقعی  در نتیجه به واقع گرایی به هر گونه فعالیت های آموزشی جهتی تازه می دهد. هدف اصلی از آموزش های ارائه شده در آمادگی آموزشی، برای ارائه آموزش با دانش و مهارت های مناسب و شایستگی حرفه ی که آنها را قادر به توسعه استراتژی در پاسخ و پیشگیری اضطراری  در موقعیت های خاص و یا بحران های انسانی یا بلایای طبیعی، به طوری که باعث به حداقل رساندن اثرات منفی بر فعالیت ها ی سازمانی و تعهدات و شرح وظایف یک دستگاه یا سازمان می شود..
    اکنون امکانات وضوابط  آموزشی در آمادگی توسط گروهی از کارشناسان و متخصصان در زمینه های مدیریت اضطراری طراحی وفراهم شده است که  از طریق امکانات مدرن و پیشرفته که به ارائه انواع برنامه های آموزش های تخصصی بر اساس سناریوهای واقعی در زمینه های زیرصورت می گیرد اماده اجرا می شود:
        -  آتش نشانی
        -  آموزش در مواد خطرناک وسمی
         -   کمک های اولیه در آسیب های جسمی
        -  نجات دریایی
        - ایمنی دریایی و ساحل پیوسته به آن
    از دریا  تا اسکله
         قاعده این است که ایمنی از دریا آغاز  شود...
    در جذاب ترین آمادگی ها تضمین سیستم کنترل ناوبری از  شناورها در ارتباطات بیسیمی ومخابراتی. ایجاد  شده است وبروز حوادث را بسرعت اطلاع رسانی می کند
      دراین پروسه کنترل وضعیت کلی دریا برای ورود به مدیریت مرتبط، و یا خارج از آن ورصد تمام پدیدهای موثردر اتفاقات با امکان دریافت  در ارتباط رادیویی ومخابراتی لحظه به لحظه بین چشم انداز ساحلی و مدیریت بندری تدارک دیده است..
این بخش از چشم انداز ساحلی برای اطمینان از ایمنی شناورها، به  پیشگیری از تمام خطرات و کنترل پدیده ها می پردازد..
شناسایی خطر
این قسمت  به اقدامات ایمنی خاصی را در راستای روند بارگیری و یا تخلیه مواد مختلف و حالت بدون بار شناورها تمرکز دارد.
بنابراین تعیین کیفیت پهلوگیری و ماهیت خطرات بالقوه و اقدامات لازم برای پیشگیری از حوادث و یا مقابله باآن  دراین مرحله مورد نظر است..
           مدیریت کنترل بندر:
                 - همه اقدامات مهار و پهلوگیری و فاصله ی میان شناورها .
                -  تقویت امکانات وتجهیزات اسکله و سهولت طریق خدمات رسانی.
                 - درنظر داشتن سرعت ابتکار عمل در تفکیک بخش آسیب دیده از بخش های درمعرض تهدید وآسیب درپی یک حادثه  و تدبیراندیشی درسهولت ورود و عبور  افرادخدمات رسان وسایل نقلیه بندری.
پیشگیری
    ارزیابی میدانی: بمعنی  امکانات موجود ومقایسه  برای اطمینان از کفایت بین نیاز و ابزار های متعدد انسانی وامکاناتی موجود درپیشگیری.
     تنظیم روش ها و ابزار همکاری وزوایای هماهنگی در موارد حوادث و یا بروز بلایای متنوع در این رویکر نهفته است.
اول : افزایش ایمنی در بنادر را با:
   - ارزیابی ایمنی و استفاده از سنسورها ی هشدار دهنده و آتش نشان های هوشمند  ومکانیکی پرقدرت  .
   - شناسایی و تجزیه و تحلیل خطرات بالقوه برای محیط زیست .
    - آماده سازی وسایل مناسب  در برنامه های پیش رو.
- پیکربندی سازمانی و عملیات گشت زنی کارکنان وافراد مسئول  در لیست  مداخله موثر برای مبارزه با آتش سوزی و انواع آلودگی با کمک دستگاههای منطقه ای
    - تجهیز  بندر تجاری به تجهیزات برای مبارزه با حوادث  دریایی
- تامین حداقل فضای ایمنی  مانور شناورها وسرنشینان در طول دوره پهلو گیری و لنگر اندازی در مسیر کاهش موانع برنامه ریزی  فعالیت های تجاری وصیادی دریا ئی  از طریق پردازش  سیستماتیک با توسعه تجهیزات و تجهیزات  برروی سطح اسکله و خط مماس ساحلی با شناورها وهمچنین در عرشه شناورها، که منجر به بالا بردن سطح اعتماد به نفس ذینفعان و  ایمنی  و امنیت تاسیسات بندری  می شود..
         با ایجاد واحد  حمایت ایمنی اختصاصی در کنار اسکله یا نزدیک آن.
          اختصاص  یک یا دو شناورمجهز  در هرمحدوده بندری  به فعالیت آتش نشانی همچنین تجهیزات لازم موثر برای سنجش پدیده های میزان آلودگی و نظافت بندری
دوم: عملیات نجات و آتش  نشانی خدمات پیشگیری و مبارزه با حوادث و تقویت ایمنی: این واحد به مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای در
    دوبخش تقسیم می شود:
    (الف) بخش ایمنی صنعتی.
    (ب) آتش نشانی.
    ایمنی صنعتی شرح زیر است: -
   1 - تضمین ایمنی  تمام عملیات ورود وخروج شناورها  روزمره و تعمیر و نگهداری و مدیریت سازه های اسکله و سواحل مرتبط با آن و همچنین پیگیری در  تفکیک محل پهلوگیری شناورهای مختلف صیادی، تفریحی وتجارتی  با استاندارد مورد نیاز و توجیه  توسعه ی اسکله  به مسئولین ذی ربط و روش های آن، رصد خطرات ناشی از تمام  وضعیت باشرایط فعلی است
    2 - نظارت مستمر  بر نقص ایمنی،درابعاد تجهیزاتی یا انسانی.
   از  بخش آتش نشانی موارد زیر  مورد نظر است: 
     حضور مداوم با تجهیزات و وسایل  معتبر یک گروه آتش  نشان آماده برای مهار آتش بصورت 24 ساعته.
    سوم: تجهیزات پزشکی:
    1 اضافه کردن (2) آمبولانس،  واحد طب حرفه ی مراقبت های ویژه  و انتقال مصدوم.
    چهارم: کنترل آلودگی: -وپساب مسکونی، صنعتی ومسکونی  ومواد ومایعات  ناشی ازعملیات تعمیر و نگهداری ماشین آلات و تعمیر تجهیزات وشناورها.
   مهارتخلیه زباله  در ساحل واسکله همچنین برنامه ریزی برای کنترل جوندگان که موج شکن ها را زیست گاه خود تبدیل کرده اند
در این اتفاق نباید تنها مدیریت اموربندری  قربانی بی دفاع این   حادثه ی آتش سوزی لنج های مردم باشد و زیرا اوتنها مسئول این واقعه نبوده ونیست بلکه هر  بخش  درمجموعه فکر ی ورفتار سیاسی انحصارگر، تهدید کننده مننقد و پیشنهاد ناپذیر، بدون برنامه ، کوتوله پروری که  نقض کننده تعهدات قبلی به مردم این شهر است نیز باید پاسخگو باشد ..

 

نوع مطلب : تحلیل مقاله 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.