دلگیرم از خود با تو نجوا می کنم دریا این سفره ی دل پیش تو وا می کنم

چرا می خواهید کودک خود را به کودکستان بفرستید؟

تاریخ:یکشنبه 1 مرداد 1396-10:20 ب.ظ


چرا می خواهید کودک خود را به کودکستان بفرستید؟
مهد کودک خوب؟ مهد کودک بد!
حدود نیم قرن پیش مربیان بزرگ تعلیم و تربیت مانند فروبل، پستالوزی، دكردلی و مونته سوری كه از پیشروان مكتب فعال در آموزش و پرورش محسوب می گردند  شیوه كار مهد كودكان را مورد سوال قرار دادند زیرا آنان برای كودكستان ها رسالتی بسیار مهمتر از سرگرم كردن كودكان قائل بودند.
این مربیان با تأكید بر اهمیت دوران كودكی در شكل گیری شخصیت، با ارائه روشهای تربیتی مبتنی بر روانشناسی  كودك، بزرگسالان را متوجه مسئولیت مهمی نمودند.یكی از این صاحب نظران كه عقاید او بسیار مرهون ژان ژاك روسو بود، خانم مونته سوری بود.
مونته سوری  در تعلیم وتربیت  ، بعنوان یك آموزگار پژوهشگر و یك مربی صاحب نظر از شهرت بالائی برخوردار است. نظریا ت او در تفكر رشد نگر از اهمیت بالائی برخوردار است .  او از نخستین كسانی بود كه مراحل حساس و بحرانی را در رشد روانی شخص بررسی و بحث كرده است.  و بالاخره در رابطه با فراگیری زبان روشهای ابداعی جدید و مطلوب عرضه نمود.علاوه بر این ها او نظرات ارزشمندی در مورد بازسازی تعلیم و تربیت ارائه نمود كه مورد توجه جهانیان قرار دارد.
 برای بحث پیرامون هر موضوعی چاره ی نیست  که به تحقیق  دقیق  ومشاهدات فردی و تجربیات دوره ی گذشته در نقاط مختلف مراجعه کرد. وبهترین روشهای همخوان با فرهنگ خودی را برگزید بنابراین بخصوص در مورد تصمیماتی که ب ه سرنوشت اطفال و کودکانمان ارتباط مستقیمی دارد باید بیش از گذشته حساس بود اینک بویژه در آغاز سال تحصیلی برخی خانواده ها سپردن فرزند یک کودک خود را به مهد کودک یا پیش دبستانی  در واگذاری نقش خود( نگهداری فرزند) به افراد ویا مکانی دیگر بجز خانواده یا خانه لحظه شماری می کنند اما  بعضی شاید فراموش کنند که در این مرحله به رعایت ودر نظر داشتن  نکاتی خاص  باید اهتمام داشته باشند. از همینجای مطلب سعی می کنم که تازه ترین نتایج علمی و توصیه های صاحب نظران موضوع را به والدین محترم انعکاس دهم:
 صاحب نظر این عرصه :در ابتدا من توصیه می کنم که شما تا سه سال نسبت به دور کردن  کودکان از خود بپرهیزید و دراین مورد صبر کنید، و پس از آن مادران به دنبال کشف میزان آمادگی و استعداد کودکشان باشند  اگر کودک شما از این حرکت استقبال کرد، به او میدان بدهید، اما اگر گریه کرد، آن رویه را باید به تعویق انداخت....
 مادران از من سوالاتی پیرامون فرستان به مهد کودک کردند به صراحت اعلام کردم  من  مهدکودکان را دوست ندارم!
 اصل در  آموزش مونته سوری برپایه مهد کودک یک واقعیت است! روش مونته سوری در طول شش سال سن اول کودکان ویژه مهدکودک است. من اعتراف می کنم که همین واقعیت بخشی از عدم پذیرش من برای مهد کودک برای کودکان است. رویکرد مطالعاتی من به اصول اولیه مونته سوری  و برون سپاری سرپرستی کودک به "مهد "، موجب عدم پذیرش آن رویه شده است و  دلایلی بشرح زیر دارم:
اول، وضعیت کودکان در مهد کودک
1)  بچه ی گریان
هر زمانی که من از کنار مهد کودکی می گذرم، و  یا وارد مهد کودک می شوم ، صدای گریه طفل ی کودکی  را می شنوم .  اغلب گریه ی تلخ وشدید  . من  احساس آنها را  از دورشدن وبحال خود رها کردن و غم و اندوه ناشی از به زانودرآمدن درک می کنم، و درهمان حال  میل  فوری به دور شدن به  اندازه ی که صدا را نشنوم  از منبع صدا به من فریاد می زند. این طبیعی نیست که  بچه ها بخشی از دوران کودکی خود را به ناله وزاری بگذرانند.
- اهمال درتوجه؛ کودک بحال خود رها می شود:
می بینم  کودکی که درگوشه ی نشسته به طور کلی نادیده گرفته شده نه با کسی حرف می زند ونه کسی با صحبت می کند ونه طرف بازی است، خطوط اشک خشک شده روی  سرازیری گونه ی تاریک و پژمرده اش هویداست. .  زمانی بعدتر در نظر داشته باشید که صدای آمرانه مربی  نام اورا صدا زده ومی گوید : «بیا اینجا»!
 ممکن است به جایی که  به او دستور داده شده بیاید و در میان کودکان  بار دیگر نشسته باشد اما   ذهن آشفته اش،  او را بار دیگر به دور از واقعیت های این محدود هدایت می کند. او چیزی نمی گوید و مشارکتی ندارد..
 2) اجبارکودک به آموزش تحمیلی:
این کودک مجبور به انجام فعالیتهای خاص در یک زمان خاص است. او می خواهد به   پارک برود، اما  مجبور به نشستن جدا شده شده ازبقیه است. او می خواهد نقاشی کند، اما مجبور به شمارش اعداد می شود . او می خواهدسرودی بخواند ، اما مجبور به تکرار کلمات کلیشه ی است. کودک ممکن است به لازم بودن فرامین و اجرا کردن آنها تمکین کند، اما وقتی به خانه باز می گردد برای از بین بردن و فریادزدن و سرکشی، برای جبران تعادل اطاعت  در مهد کودک که از آن خسته شده می پردازد !
این کودک  ممکن است برای جبران یک مبارزه نابرابر قدرت بین و مربی خود به روشهای گفته شده  بپردازد !
- قلدری کودکان
کودک  که  در خانه، خیابان، مهد کودک، مورد ضرب و شتم و تحقیرقراربگیرد به  یک کودک  ناراضی و آزار دهنده کودکان  دیگر تبدیل می شود . و در مقابل سایرکودکان ضعیف تر از خود  همان ماجراها را تکرار می کند تجربه ی مادران شاهد خاص این داستان است  !
دوم، برخی از جزئیات دیگر را هم دریابید...
- تجارت
هر کسی که بخواهد یک تجارت پررونق داشته باشد، براحتی تصمیم به باز کردن "بازداشتگاه کودکان" بنام مهد کودک می کند. یک ساختمان نقاشی شده ، چند اسباب بازی، صندلی ومیز، پوسترهای تبلیغاتی، و براحتی شما در اینجا  در مقابل مهد کودک قرارمی گیرید و نرخی دلخواه شما را دست به جیب می کند!
- تعداد مربی ها
 در مطالعاتم خوانده ام  که باید مشخص شود که متولی مهد کودک کیست و مربیان چه درسهائی خواننده و جه تخصصهائی مرتبطی دارند؟ از سن یک تا سه سال  برای هر  دو یا   حداکثر سه کودک  باید یک مربی درنظر گرفته شود درواقع تنها اینگونه مربی می تواند به مراقبت از کودکان، نظارت، حفاظت، گسترش بازی و مهارت های لازم اقدام کند.
همچنین آموخته ام که کودکان باید  در سنین مختلف، 2 تا  سال5، برای مثال مختلط نباشند، زیرا که کودکان باید بدون نظارت و کنترل و مراقبت مستقیم بازی آنان در مواردی با آزار و یا رفتارهای قلدرمابانه از  سمت دیگر هم بازیان روبروهستند.
- مدارک تحصیلی و دوره های آموز ش تخصص مربیان
آیا طبیعی است که کودک از تحرک وحرف زدن منع شود؟ ویا درست است که  کودکی درحال گریه رها شود ؟ وآیا طبیعی است که همه کودکان همزمان یادگیری مشابهی داشته باشند؟ این طبیعی است که کودک اجباراً به یاد گیری مجبورشود؟ آیا روندمقایسه  در میان کودکان طبیعی است؟ و طبیعی است که در علاقه و احترام دچار افراط وتفریط یا تبعیض شویم؟ این طبیعی است که صدای مربی گوش خراش باشد؟
- اتاق بسته
آیا بازیگری مربی مهد کودک، همانطور مانند من در خانه که رفتار می کنم است! ابزار قیمتی گران قیمت  نمی توانم بعنوان رشوه دادن به کودکان بکار ببرم. پسرم به خوبی می داند که چگونه  با ابزارهای گفته شده برخورد کند، اما این امکان برای کودکی دیگر وجود ندارد همانگونه که در خانه ما بچه ی همسایه مجاز نیست در نزدیکی وسایل قیمتی ما ظاهر شود.
بنابراین، اقدام مربی  در مهد کودک مونته سوری همانگونه است، و آن وسایل پنهان هستند و برای کودکان در هر زمانی که بخواهند در دسترس شان نیست وتنها ممکن است در دسترس  برخی از آنها قرار داشته باشد، که برخی از آنها ممکن است تنها برخی از زمان آنرا در اختیارداشته باشند!
- معضل ابزار و وسایل

 ابزارهای مهد کودک مونتسوری زیبا و متمایزاست، اما بسیاری از مهدکودک ها  هیچ درکی  ازفلسفه ی آنها ندارند. هنگام فعالیت؟ چگونگی پرداختن به فعالیت؟ تعداد کودکان درگیر فعالیت را مشاهده کنید؟  چگونه کودکان به شروع فعالیت می پردازند، مراسم آیینی و  پایانی چگونه صورت می گیرد؟ محل فعالیت کجاست؟  کیفیت در دسترس بودن فعالیت برای کودک؟
سوم:  فریبکاری مهارت های اجتماعی و زبانی تبلیغاتی
 دقیقا نمی دانم که منبع این افسانه ( تضمین مهارت های اجتماعی و زبانی) تبلیغاتی کیست. آیا آنها  که صاحبان امتیاز مهدکودک هستند؟ یا مادرانی که درنقش فرزندداری خود ودر مراقبت از آن ها بی تفاوتند؟ یا پزشکان متخصصی که خود اعتقادی به آن حرفها ندارند؟  نمی دانم!
واقعیت این است که در کودک مهارت های اجتماعی زبانی و اجتماعی زمانی که آنها در یک محیط  ارتباطی  دوجانبه تشویق می شوندو زمینه ی سازنده ارتباطی سالم که با افراد مختلف در سنین مختلف دارند وبا آنها زندگی می کنند رشد می کند
 کودک با مادر حرف میزندویا با پدربه بازی مشغول می شودو درهمان حین پدرش با او صحبت می کند ، پدر بزرگ  و مادر بزرگ  و عمه ها وخاله ها و  عموها، خویشاوندان و همسایگان و همبازیان غیررسمی در فعالیت های مختلف  اجتماعی ومیهمانی با او ارتباط برقرارکرده و او تشویق به تعامل با آنها می شود..
البته  ممکن است سپردن کودک به مهد کودک تحت شرایط قانع کننده ی به شما تحمیل شود:
    -  نیاز شدیدبه کار و بویژه کار اداری شما
     - اعتیاد به تلویزیون کودک
    - اختلالات روانی وناهنجاری رفتاری کودک
     - افسردگی شدید کودک
    - ناتوانی جسمی برای مراقبت از کودکان
3) جایگزین مهدکودک چیست؟
پاسخ به این سوال ساده است. نقش شما به عنوان یک مادر و یا یک پدر، این است که  نیازهای کودک در دوران کودکی را درک کنید. یک نیاز قوی و فوری برای محبت ، خنده وبازی در کودک وجود دارد و  نیازهای متنوع خاص دوران کودکی و اکتشاف وارتباط با پیرامون خود. همچنین نیاز به یک ماهیت اساسی بنام طبیعت در او وجود دارد؛ کوه، دریا، خورشید، هوا، آسمان و گل، گیاه و حیوانات مختلف.وبرای پاسخگویی به این نیازها لازم است در برقراری ارتباط با کودکتان توجه شخصی به کودک و بازی با او از سوی والدین با هم لذت ببرید.دراین روش همچنین لازم است به صرف بیش از 80٪ از زمان فراغت را در باغ و یا باشگاه و یا در مزرعه باهم بگذرانید.
شش مهارت  کلیدی در این مرحله : تحرک، پروسه ی ذهنی و روانی، اجتماعی، حسی، زبانی، مهارت های زندگی و عملی  کودک هستند که باید بر آنهاتمرکز داشته باشید: 
- مهارت های حرکتی
بهترین راه برای توسعه مهارت های حرکتی کودک ؛ ارائه فرصت های روزانه برای او  راه رفتن، دویدن، پریدن و بالا رفتن است. همانطور که برای مهارت های انگشتان و دست ودست وپا، حفر کردن و فشردن و نصب و رمزگشایی و باز و بسته کردن اشیا< غیر خطر ناک لازم است به او اجازه دهید  تا خود را با ابزار ساده مانند سنگ وماسه، خاک رس، سفال، نقاشی،  خمیر بازی را  توانائی  انگشتانش را توسعه دهد..
- مهارت های ذهنی
 آزادی حرکت او با اکتشاف مرتبط است. هوش اولیه کودک در دست ها و انگشتانش نهفته است. دست وانگشتان کوچک او کاوشگر حسی ذهنی اوست. مهارت های حسی او  با خروجش بسمت طبیعت عادی در ارتباط است، که این بخش بهترین  تماس های او برای تشخیص بو ، رنگ ها و صداها ی موجود در طبیعت محسوب می شود...
- مهارت های زبانی
شما دراین مرحله  به خاموش کردن تلویزیون و تمام وسایل الکترونیکی نیاز دارید و با عبارات مناسب و روشن و تلاشی مضاعف در رسیدن تان به آموزش مهارت های زندگی اجتماعی بهترین راه برای صرف 20 درصد باقی مانده از زمان فراغت در داخل خانه بشمار می آید است.  به کودکتان اجازه دهید به شما  در تزئین، تنظیم و آماده سازی مواد غذایی و آوردن قاشق و چنگال کمک کند. این مهارت ها در رویکرد مونته سوری جدی نشان داده شده است..
- مهارتهای اجتماعی:
کودک شماهمچنین  نیازبه دید و بازدید مکرر  وطولانی به همراه پدر و مادر از دوستان و همسایگان.اقوام وخویشان دارد، توجه داشته باشید مهارتهای ارتباط اجتماعی کودک از طریق شما  یاد بگیرند. چگونگی برخورد  شما با مردم در اطرافتان ؟درب و دربان؟ مهمان؟ مراجعین به درب خانه ی شما؟ فروشنده؟ تماس گیرنده؟ همسایگان نزدیک شما ؟  بدانید که آنها جگونه به استقبال  قوانین و مقررات درمهمانداری و نشستن سر سفره و مهارت های دیگرمشابه  به نظارت ومراقبت نیاز دارند. مهم نیست که چه می گویید، مهم این است، که شما در نقش یک مدل والگو برای او درآمده اید .
همانطور نیز برای برقراری ارتباط کودک با بحث اصلی یعنی مهد کودک ، شما می توانید از طریق شناسائی مادران  کودکان در باشگاه، خانواده کودکان، فعالیت های گروهی آنها اطلاعات لازم را  به دست آورید، ودرارتباط  با ارزیابی به رتبه بندی ارتباط با مادران و  کودکان آنها اهتمام داشته باشید.
نکته اینکه؛ کودک کمتر از سه سال در بازی، موازی با بچه های دیگر بدون مشارکت واقعی در مفهوم موردنظریک بزرگسال اقدام می کند .
معمولاً پس از  سه سالگی یک کودک شروع به بازی با کودکان دیگر می کند، وبه افزایش مهارت های خود همراه  با زمان می پردازد.بنابراین نیازی نیست که کودک هر روز به دیدن بچه ها برود، و نیازی به صرف  این همه وقت با آنها ندارد، از جمله ی توصیه ها این است که  تنها چند ساعت  ازروز طی دو بار در هفته دراختصاصبه این امر کافی است که لحاظ این جنبه نیازهای کودک را برآورده  می کند.
آنچه مهم است  که کودک در جهان  کودکانه منزوی نباشد،زیرا کودک نیاز به برقراری ارتباط با همه سنین و همه دسته های انسانی  بصورت مدیریت شده در رسیدن به رشد و آگاهی اجتماعی مناسب دارد..
تهیه وترجمه: نجوای کنگان
منابع:
    n 1986, a young American academic published a paper where he warned, tentatively, that babies who were looked after in daycare were showing signs of increased levels of aggression and disobedience in later life.
    Montessori Today, Chapter 3: The Age of Reason
    Effective Provision of Pre-School Education (EPPE) research
    'My warning to parents is simple: one in five children put into nursery early will develop mental health problems'
    The Purpose of Play in the Montessori Method


نوع مطلب : تحلیل مقاله 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
خرید 17 عاشقانه
دوشنبه 2 مرداد 1396 02:01 ب.ظ
بسیار عالی ... به به
cafetop.rozblog.com
دوشنبه 2 مرداد 1396 02:34 ق.ظ
سلام

چه وب خوبی داری!!!!!!!!!!!!!!
عالیه


منم واست یه پکیچ آماده کردم
اونم به صورت رایگان
پکیچ آموزش ساخت به همراه نرم افزار های ساخت
شماره مجازی هم برای ویندوز و هم برای اندروید
به اضافه ی پکیچ و آموزش ساخت ممبر فیک با نرم افزار
تغییر مک

همش رایگان رایگان

فقط یه خرج داره اونم یه سری به وبم بزنی
و دانلود کنی

همش رایگان هستش بیا ببین
نبود برو

اینم آدرسش:
cafetop.rozblog.com

منتظرت هستم
-----------------
ارسال شده توسط ربات ارسال نظر Yo Blog Spammer
yospammer.tk
یکشنبه 1 مرداد 1396 11:28 ب.ظ
سلام.خدا قوت..واقعا عالی بود..موفق و پیروز باشید
پاسخ عبدالمجید اورا : سلام علیکم . از لطفتان سپاسگزارم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.