دلگیرم از خود با تو نجوا می کنم دریا این سفره ی دل پیش تو وا می کنم

درس عاشورا و مکتب حسین (ع)تاریخ رامتحول کرد.

تاریخ:چهارشنبه 29 شهریور 1396-12:53 ق.ظ

 درس عاشورا و مکتب حسین (ع)تاریخ رامتحول کرد.

 امام حسین (علیه السلام) در سومین روز شعبان سال سوم هجری قمری متولد شد و آغاز زندگی ایشان همراه  با عنایت واهتمام پدرعظیم الشان بزرگش، پیامبر خدا (ص) و والدینش علی بن ابی طالب (ع) و بانوی زنان  عالم فاطمه ی زهرا (س) بود همانطور که در مورد برادرعزیزش امام حسن (ع) گذشته بود.  بیشترین توجه را در این دنیا از جانب پایه و  اساس اهل بیت یعنی رسول خدا (ص) را متوجه خویش کرده بود، چنانچه  پیامبر درمورد ایشان فرمودند: « دوست داشتنی ترین اعضای اهل بیتم  حسن (ع) و حسین(ع)  هستند...» (1)
 درهمین رابطه پیامبر اکرم (ص)  بفراخور هر مناسبتی اهمیت امامت آن دوحضرت را نشان می دهند ودراین امرحدیثی مشهور دارند :  حسن و حسین( علیهما السلام)  چه قیام کنند و چه اینکه اینگونه نباشد هردو امام امت من خواهند بود(2) ...
 امام صادق (ع) می فرمایند:  رسول خدا (ص)  از روزهای نخست بر زندنگی نوه ارجمند خویش مراقبت ویژه ی داشتند تا جائیکه ایشان را از جنس خون وگوشت خود می دانستند وبراین بیان تاکید داشتند ،  قول رسول  خدا (ص) (حسین منی وأنا من حسین )  موید این نکته است(3)
جریان صدر اسلام با همه قضایای مشروح درتاریخ بویژه  پس از رحلت نبی اکرم (ص) بسرعت سپری شد...  
 تا اینکه  زید پسرمعاویه ، خلیفه خود خوانده حکومت مسلمانان شد او فسق وفجور را پس از پدرش افزایش داد و در آن مقطع از زمان بلاد وعباد مسلمین را به اوج انحراف از اسلام وکج روی از ایمان رساند ...
 بطوریکه در آن زمان شکستن سکوت  واعلام دوباره حقیقت اسلام  فرا رسید واینگونه فریاد تحمل نا پذیری اوضاع ازسوی امام حسین (ع ) آشکار شد : (ای یزید، من از اهل بیت پیامبرم واز معدن رسالت ومحبط  فرشتگان مختلف و موضع رحمت  که خدا وند بزرگ باب آن را ازسوی ما گسترده است،... همه بدانند که" مثل من با مثل یزید بیعت نمی کند " مطمئناً  این فریاد در گوش مردم آن زمان پیچیده بود،... اما جهل از راه حقیقت  و ابزار زر وزور وتزویر دربار یزید مردم غافل را به خاموشی مرگباری کشانده بود.
 و این بار  امام حسین (ع) فریادشان رساتر شد  (من نه  از روی شرارت یا  فساد و خودخواهی یا ستم  ورزی بپا خواسته ام ، بلکه  خروج کرده ام تا دین جدم را از شر و بدی وانحراف نجات دهم ، و طبعاً در مسیر دین جدم محمد(ص) وسیرت پدرم علی ابن ابی طالب(ع)  گام برداشته وبه همان مسیر می روم.
این فریاد که در 61 هجری قمری تاریخی شد و به شدتی روزافزون تا به این روز ادامه دارد، شرایطی را فراهم کرده که  هر کسی که بخواهد  در میان بشریت ندای حقی سردهدویا بشنود ، آنرا تکرارمی کندودر مقابل ظلم وستم با هرابعادی بخواهد بایستد خواه ناخواه به آن استناد می کند وازبرکت حقانیت آن استمداد می جوید وآن را دنبال  می کند، این فریاد زلزله ای بود که زمین سرد دلهای خفتگان را بیدار کرد و کاخ فرعونیان ویزیدیان تاریخ را متلاشی می کند ودرمقابل ریشه های اسلام ناب را استوار گردانید  وپرچم عدالت طلبی محمدی (ص) را برفراز قله های رشادت ودر مقابل چشم بصیر همه  ی ادوار بشریت برافراشته کرد زیرا حق با اسلام ناب است،
 نهضت ابا عبدالله (ع) در درکانون کربلا، انقلابی پرخروش بود که مسیر پرتلاطم ظلم ستیزی خودرا دروجدان بشری به امانت گذاشت،  تامرکز تی برای همه مبارزات مردمی بعد از آن تاریخ ببخشد،...   ارکان تاج تختهای  اموی و بنی عباس را  را درهم شکست  و هسته ی متشکل نیروهای حق جوی مسلمان پیرامون  اسلام ناب محمدی راگسترده تر و اصولی تراز همیشه تغذیه کرد بنحویکه  آزادگی و انسانیت را به هرجامعه ی انقلابی هدیه داد  ...
چه ارمغانی ازایثار واز خودگذشتگی سید جوانان اهل بهشت بهترازاین که "شعار هیهات من الذلة"  الگویی  می شود  تا هر کس که میخواهد آزادی، عزت و غرورانسانی ومعنوی خودرا  بازیابد به وی تمسک می جوید. راه امام حسین(ع) ومحتوای مکتبش برای همه انقلابیون  جهان تبدیل به دستورالعمل زندگی ومبارزه می شود، ...  گاندی می گوید (من از حسین آموخته ام که چگونه مظلوم باشم زیرا وی اینگونه پیروز شد) و نویسنده ی مسیحی" آنتوان بارا "می نویسد: چقدر شایسته است که بشر امروز برای اینکه گمراه نشود  به گنبد امام حسین روی بیاورد.
براستیکه سرور شهیدان (ع) این بشریت را از گمراهی دربیابان غفلت  به سوی اسلام ناب رهنمون ساخت   و حق حفظ  اسلام محمدی(ص) و حسینی (ص) بعنوان میراثی ابدی برعهده پیروان وشیفتگان خالص خویش گذاشت. واینگونه است که فریاد لبیک یا حسین (ع) هماره آویزه زرین اذهان وجانهای عاشق برامده از مکتب ایشان شده که با تمام وجود به استقبال ندای "هل من ناصر ینصرنی "فرزند پیامبرمی روند.

پاورقی:
(1)سنن بن ماجة ج1ص323 ، (2) كشف الغمة ج1ص553 ،(3) بحار الأنوار ج44 ص198 



نوع مطلب : تحلیل مقاله 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

روزنامه فرانسوی:" سلاح مخفی و واقعی" کره شمالی چیست؟

تاریخ:سه شنبه 28 شهریور 1396-09:44 ب.ظ

روزنامه فرانسوی:" سلاح مخفی و واقعی" کره شمالی چیست؟

سه شنبه 19 سپتامبر 2017

روزنامه فرانسوی اتلانتیکو"Atlantico" گزارشی منتشر کرده که در آن گفتگو ئی احتصاصی را با محقق و استاد دانشگاه بورلیمی کورمون در دانشگاه کاتولیک لیل را تحت این عنوان انعکاس داده است :باید که در مورد سلاح مخفی  کره شمالی یعنی رشد واقعی اقتصادی صحبت کرد و نه  قدرت هسته ای که جهان رامی ترساند .
این روزنامه در گزارش خود نوشت :  همانطور که آزمایش انواع موشک ها  و پرتاب موشک بالستیک نشان می دهد.تحریم های اعمال شده علیه کره شمالی هنوز هم بی فابده و بیهوده بوده و پیشرفتی نداشته است،
 از زمان اولین آزمایش هسته ای کره شمالی در سال 2006، شورای امنیت سازمان ملل متحد هشت قطعنامه برای تحقق این هدف  صادر کرده است، از جمله تعدادی از تحریم ها  که به احتمال زیاد در ماه جاری افزایش می یابد.
این روزنامه پرسشی قابل ملاحظه دارد :که چرا  هیچ نوع ارزیابی نسبت به تحولات اقتصادی در کره شمالی وجود نداشته و به  این موضوع کم توجهی  شده است؟ به خصوص اینکه آنها قادر به مقاومت در برابر آن همه فشار هستند و  تحریم های اعمال شده علیه آنها نتوانسته است آن کشور را به فروپاشی یا تسلیم وادارکند..
کورمون درادامه می گوید : کره شمالی از زمان  طولانی به لحاظ اقتصادی منزوی شده است و تحریم های اقتصادی تنها به یک ویژگی بی اثر تبدیل شده که آن کشور را از همسایگانش   متمایز می کند. علاوه بر این، این اقدامات بی اثر، به نظر می رسد که تنها آنها محتوای مناسب تبلیغات دولت کره شمالی را تامین می کنند و در سال های اخیر نتوانسته است از رشد اقتصادی و رشد این کشور در حدود 4 درصد جلوگیری کند..
به گفته این پژوهشگر، این  میزان توسعه اقتصادی یکی از مهمترین اسرار کره شمالی و رهبر آن است. به طور کلی، کیم جونگ اون- متکی به استراتژی دوگانه برای مدیریت کشور خود است، که از سختی افزاری  تا نرم افزاری را در برگرفته است. از یک طرف، رئیس جمهور کره شمالی موضع سختی در مدیریت امور نظامی و دیپلماتیک کشور خود دارد، در حالیکه به لحاظ اقتصادی به دنبال استراتژی آزادسازی تدریجی است..
در این گزارش به یافته های پژوهشگران  اشاره شده است که اظهارمی کند:  رشد توسعه و پیشرفت اقتصادی که این کشور در مقایسه  وضعیت قبلی و فعلی که در اواسط دهه 1990 به دست آورده، آسان نبوده ونباید دست کم گرفته شود. رشد اقتصادی این کشور به دلیل ثروت معدنی سرزمین کره شمالی قابل توجه است که این مواد  خام به طور عمده به چین صادر می شود..
به طور کلی، این بازده مالی اجازه می دهد تا کره شمالی  با خرید تجهیزات برای توسعه زیرساخت ها وامکانت  و ابزار برای توسعه ی کشاورزی و صنعت فولاد. در مجموع تجارت با چین  به خروجی چشمگیری دست یابد، وچین درواقع آن کشور را با "اکسیژن" تامینی تغذیه می کند..
اقتصاد کره شمالی یک ابزار موثر دردست دولت آن است، به خصوص با توجه به اینکه رشد اقتصادی کره شمالی پس از سال 2011 و سهم اقتصاد آن در جهت باز شدن در گوشه کنار جهان رونقی یافته است..
 این گزارش در این رابطه می افزاید ،کره شمالی  در حال تبدیل شدن  به مثالی اقتصاد  چینی است که تعادل بین آزاد سازی اقتصاد و حفظ یک سیاست ضد پیونگ یانگ مزایای بسیاری  برای این کشور درحصار تحریم دارد. اگرچه خوب است که این کشور به تدریج در جبهه اقتصادی  را بازکند، اما اگر غرب آن را به عنوان تضعیف نظم جهانی در نظر  نگیرد واز ان سو دریغ نخواهد کرد که تعامل با باز شدن  درهای کره شمالی را  مورد بهره برداری قرار دهد...
این روزنامه از محققین امر نقل می کند : که تمام این پیشرفت های اقتصادی که توسط کره شمالی به دست آمده، در زمان اعمال  تحریمهای حداکثری بود. که تحولات مثبت توسعه  کره شمالی  را نیز به سطح بی سابقه ای رسانده است..
از سوی دیگر، کره شمالی ها این پیشرفت را به عنوان نشانه ای روشن از موفقیت آنها در دستیابی به خودکفایی می دانند، که این موضوع توانسته ادعاهای مرتبط رهبری پیونگ یانگ را تقویت کند..
 درپاسخ به سوال دیگر این روزنامه "کورمون" گفت: که درآغاز باید به شکست  تحریم ها علیه کره شمالی  اعتراف شود وسپس در آن تجدید نظر شود. از سوی دیگر، تحمیل تحریم ها  بایدبه رهبران دولت آن تحمیل شود ، ولی نباید این تحریم ها به مردم آسیب بزند و به  آنها  اذیت و آزار و صدمه برساند. علاوه بر این، این تحریم ها در  این صورت اهداف سیاسی را محقق نمی کند..
در پایان، این محقق خاطر نشان کرد:  که فقدان اقدامات بازدارنده ی ناشی از نقض تحریم ها علیه کره شمالی مضحک است. علاوه بر این، با توجه به عدم گفتگو میان طرف های  مختلف ذیربط ، که این جنبه،  دارای  بارمنفی است اهتمام داده شود. ونکته ی مهم این است  که برای حل این بحران، کره جنوبی می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا یک گفتگوی همه جانبه پیرامون یک میزگرد راه حل  سازنده این بحران را ارائه دهد...
 ترجمه: نجوای کنگان
 منبع: اتلانتیكوفرنسه

http://www.atlantico.fr/decryptage/et-veritable-arme-secrete-coree-nord-est-croissance-economique- 


نوع مطلب : تحلیل مقاله 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

سوزان رایس : از دونالد ترامپ جاسوسی می کردیم

تاریخ:سه شنبه 28 شهریور 1396-07:45 ب.ظ

سوزان رایس :

از دونالد ترامپ جاسوسی میکردیم

سوزان رایس اذعان داشت که از دونالد ترامپ جاسوسی می کرده است

   


سوزان رایس ،‌مشاور سابق امنیت ملی ایلات متحده در برابر کمیسیون اطلاعاتی مجلس نمایندگان ، پذیرفت که او و دستیارانش در برج ترامپ ، از دونالد ترامپ جاسوسی می کردند. همچنین بیان داشت که نام دونالد ترامپ ، جارد کوشنر ، مایکل فلین و استیو بانون را از گذارشات اطلاعات شنودی حذف کرده است .

رایس اعلام کرد که قصد شناختن اطلاعات محرمانه ی اکیپ ترامپ را نداشته ، هرچند می خواسته از مصاحبه ی رئیس جمهور منتخب با ولیعهد ابوظبی ، از اهداف امارت متحد عربی با خبر شود .

تا کنون ، سوزان رایس حاضر به پذیرفتن نبود که او و همکارانش از دونالد ترامپ به هنگام انتخابات ریاست جمهوری و قبل از آن ، جاسوسی می کردند . پرزیدنت ترامپ ، که بارها از شنود غیر قانونی دولت اوباما شکایت کرده بود ، از سوی رسانه های ایالات متحده متهم به خیال پردازی میشد .

ریچارد نیکسون ، زمانی که متهم به جاسوسی از مقر اصلی انتخابات حزب دمکرات شد، نزدیک بود مجبور به استعفا شود . اما در رابطه با سوزان رایس ، هنوز نمایندگان مجلس متقاعد نشده اند که او دست به خنایت فدرالی زده و خواسته آن را پنهان کند .

برعکس اکیپ  اوباما ، شنودهای سوزان رایس را در کادر یک گذارش قرار دادند ، تا از امکان دخالت های روسیه مطلع شوند . در واقع ، هم زمان امارات متحده عربی در جزایر سیشل ، ملاقاتی با یکی از نزدیکان  پوتین و اریک پرنس ( مدیر سابق بلک واتر ،مشاور نظامی امارات متحده عربی ، و برادر کنونی دبیر آموزش و پرورش بتسی دو ووس ) ترتیب داده بود .

ترجمه توسط /
Sylvia Bejanian

نوع مطلب : مقاله 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

"طنز" شادی کنید

تاریخ:دوشنبه 27 شهریور 1396-04:07 ب.ظ


          "طنز" شادی کنید
این روزها در اکثر رسانه های گروهی، مقالات زیادی در مورد شاد بودن یا شاد زیستن به قلم روان شناسان،مشاوران،جامعه شناسان ،مددکاران اجتماعی ،متخصصان علوم  دینی منتشر می شود. یکی از  رفتار شناسان در مقاله ای مشخص نموده که در چه مواقعی باید شادی کرد.
             ذیلا شما را به مطالعه این مقاله دعوت می نمایم.
۱ــ موقعی که در آغاز سال تحصیلی قادر به تهیه روپوش،کیف،کفش ،کتاب ،دفتر و مداد فرزندان خود نیستید،شادی کنید ،فکر کنید اتفاقی رخ نداده است.از سه فرزند خود ،یکی را روانه مدرسه کنید.مگر صد سال پیش،بچه ها به مدرسه می رفته اند.شادی کنید.
۲ــ وقتی که جهت دادخواهی به مرکزی قضایی مراجعه می کنید و پس از یک سال رفت و آمد،حکمی صادر می شود که روی کله مبارکتان شاخ می روید، اخم نکنید. چند ماه آب خنک خوردن ارزش آن را ندارد که ناراحت شوید،شادی کنید و در صورت امکان لب کارون بخوانید.
۳ــ هنگامی که یک یا چند تن از بستگان شما بر اثر سوار شدن در ماشینهای وطنی ، در جاده های کشور جان خود را از دست می دهند، اشکی نریزید،همه مردم فدای یک تار موی مسئولان باد، شادی کنید.جومه نارنجی دلم پی دلتن.   
۴ــ اگر روزی به مطب یکی از پزشکان متخصص کشور گذارتان  افتاد و به علت نداشتن پول،یا باید کلیه خود را بفروشید ،و یا  باید همچنان بیماری خود را تحمل کنید،بی خیال باشید، شادی کنید.
۵ــ اگر قادر به تامین شهریه،تهیه خوابگاه و دیگر ملزومات دانشگاه  نیستید،اصلا غمگین نشوید ،بهترین راه ترک تحصیل کردن است و پس از آن شادی کنید.
۶ـــ  چنانچه از روی ناچاری  به اداره ای مراجعه کردید و جمله معروف امروز برو ،فردا بیا ، را شنیدید،همان موقع ترانه آمنه ،آمنه بخوانید و شادی کنید.
۷ــ اگر در وسط یکی از خیابانهای شهر فلکه ای خلنچه ساختند و هزینه آن برابر با بودجه ساخت ده مدرسه بود،فوری بشکن ،بشکن بزنید.مهم شاد بودن است.
۸  ـــ شاید بیکار باشید و برای پیدا کردن کار به شرکتهای مستقر در منطقه پارس جنوبی مراجعه نمایید ،اما  به شما گفته شود مجوزی برای استخدام بومیان وجود ندارد،اصلا ناراحت نشوید و بی جهت بخندید تا شاد شوید. زنده باد بیژن خان زنگنه.
 نویسنده :سید رضا حسینی،بیست و هفتم شهریور نود و شش بندر کنگان


نوع مطلب : تحلیل مقاله 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

یک ماجرا ویک عبرت

تاریخ:دوشنبه 27 شهریور 1396-12:51 ب.ظ


یک ماجرا ویک عبرت از پدر پیر وپسرجوان

پدر ی سالمند و پسر 20 ساله اش در قطارکنارهم نشسته بودند. قطار  به حرکت افتاد و تمام مسافران برروی صندلی های خود قرارگرفتند. زمانی که قطار شروع به حرکت کرد،پسر جوان که در کنار پنجره نشسته  بود او پر از شادی و کنجکاوی بود.  یک دست خود را برای احساس هوای بیرون ولمس عبور هوا به خارج پنجره بیرون برده بود و ناگهان گفت: "پدر، ببین همه ی درختان به عقب می روند" پدر  لبخند ی زد و تحت تاثیر احساسات پسرش قرار گرفت.
یک زوج جوان  که روبروی آنها نشسته  بودند  به گفتگو ی بین پدر و پسر گوش فرامی دادند. این زن و شوهر در مورد رفتار عجیب وغریب بچگانه ی پسر 20 ساله شگفت زده وسردرگم بودند!
باردیگر مرد جوان فریاد زد: "پدر، می بینی  استخرآب ، حیوانات و ابرها با قطار راه می روند. " زن و شوهر مرد جوان  همچنان حرف ها و رفتارهای این جوان را بدقت زیر نظر داشتند که  درهمان حال  باران شروع به باریدن کرد، و برخی از قطره های آن براحتی به دست  مرد جوان  برخورد می کرد. خوشحالی و هیجان اورا بیشترتحریک کرد او چشمانش را بست و دوباره داد زد: "پدر، باران می آید، قطرات آب روی دستم  را ببینید." ...
 اما دراین لحظه یکی از آن دوزوج جوان سکوت خود را شکست و روبه پیرمرد کرده وگفت: "چرا به دکتر مراجعه نمی کنید تا  فرزندتان را معالجه کنید؟"
پیرمرد پاسخ داد: "بله، اتفاقاً امروز ما از بیمارستان می آئیم، و پسر من  چشم خود را برای اولین بار در طول زندگی 20 ساله  اکنون بازیافته است."
نتیجه: قبل از دانستن تمام حقایق و واقعیتها، نتیجه گیری نکنیم..



نوع مطلب : مقاله 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

جنبش 15 سپتامبر مخصمه ی برای حکام عربستان

تاریخ:دوشنبه 27 شهریور 1396-12:04 ب.ظ

                 جنبش 15 سپتامبر مخصمه ی برای حکام عربستان
                                   سپتامبر 17, 2017

بن سلمان پس از کشتار فجیع درالعوامیه و اجرای سیاست زمین سوخته در آن منطقه و بازداشت تعدادکثیری از اهالی منطقه شرقیه و همچنین دستگیرکردن داعی معروف "سلمان العوده" اینباربا اعتراضات گسترده  در شهرهای مرکزی وحتی جده وریاض نیز روبروست...  جنبش 15 سپتامبر یکی از جدیدترین رویاروئی مردم آن کشور با حکام خودکامه ی عربستان  بشمار می آید دراین خصوص گزارشی از کم وکیف آن موضوع  تهیه شده که بشرح زیر ارائه می شود:
جنبش مسالمت آمیز  15  سپتامبر توسط  مردم عربستان  که با شیوه سلطنتی فعلی به انواع بحرانهای    اجتماعی دست وپنجه نرم می کنند  پس از چند ساعت  از اعلان آن  مقامات سعودی   اعلام آماده باش   کامل درصدد طلب امداد  از روحانیون، شاهزادگان، و حتی با استفاده از ارتباطات در تلاش برای برای مقابله  با این جنبش برآمده اند.





تنها پس از چند ساعت از ظهور لوگوی هشتگ "# Hrak_15_spettmbr" که با مشارکت هزاران نفر از مردم  عربستان  همراه بود مطالبه ی عمومی با اعتراض گسترده  به شرایط زندگی ،بیکاری، فقر و محرومیت، خواستار  اعاده حقوق خود شدند، بطوریکه تاکید بر این موارد در حال حاضر برچسب"Hrak_15_spettmbr"  را در صدر فهرست بیشترین ترافیک  توجه کاربران  بر توییتر در عربستان سعودی در طی چند ساعت  گذشته. قرار داده است

دراین بیانیه لیست مساجد محل تجمع مشخص گردیده است:


واکنش مسئولین عربستان

مسئولین عربستان در تلاش برای ناکام گذاشتن مردم  به برخورد با این جنبش برآمده و مفتی عربستان سعودی، شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ  را وارد ماجرا کرده اند، که او  این تحرک اجتماعی را " فراخوان مشکوک" برای  تحریک مردم علیه حکومت خود نامید، تایید شد و آن جنبش رادروغین و  نادرست وجاهلانه و  نفرت انگیز دانست،ونسبت به همراهی با آن هشدار داد.
این مفتی  مصاحبه ی خود دربرنامه ی “معالی المواطن”در کانال "MBC" گفت: محرکان 15 سپتامبر،  طرفداران فساد و آشوبگر   هستند ".."  نه خیر ی دراین حرکت است ونه در آنها که محرک این جریان  هستند هیچ خیر ی وجود ندارد  دشمنان عربستان آن را ترویج کرده اند. .
از سوی دیگر" العریفی" نیز درخواست بی اعتنائی به فراخوان مذکور درقالب دعوتی مذهبی  از قالب تربیون اطلاع رسانی توئیتری خود کرد

 وازجهتی دیگر  امام جماعت مسجد الحرام شهر مکه، شیخ سعود الشریم ، گفت: «کسانیکه به این جنبش بپیوندند ،امری بیهوده رادنبال کرده و به آتش آسیب رسانی به کشور می دمند و خود صدمه می خورند، زیرا هرکه درآغوش  این کشور مسلمان رشد کرده دربرابر اهالی آن نمی ایستد ...   “.
ازسوی دیگر  داعی دیگر عربستانی  "عائض القرنی "هواداران "جنبش 15 سپتامبر" را  " دشمنان  میهن" توصیف کرده است .
 



  مقامات عربستان به استفاده از وسایل ارتباط اجتماعی نیز روی آورده اند:
وسیله ارتباطات عربستان برای هشدار دادن به هشتگ «جنبش 15 سپتامبر» نیز بکار گرفته شد،  و  هشتگی که  خواستار عدم پاسخ به این تماس ها در سایت های شبکه های اجتماعی بود روی آوردند: مانند "سوگند  بخدا  که به کشور خیانت نمی کنم #" “#قسما بالله مأخونك یاوطن#”که حمایت قابل توجهی در سایت های شبکه های اجتماعی جلب نکرد ..

“مقامات سعودی از شهروندان و افرادمقیم آن کشور خواسته اند تا هر فعالیت تحریکی  را در شبکه های اجتماعی، با استفاده از تلفن های همراه گزارش دهند،
سازمان دیده بان حقوق بشر،  این فراخوان دولت عربستان سعودی را محکوم کرد و گفت که این موضوع باعث تردید در قبال تعهد دولت به احترام به حق بیان و حاکمیت قانون است..

او گفت سارا لی ویتسون، مدیر شرق میانه سازمان دیده بان حقوق بشر، "عربستان سعودی رسیده به سطح جدیدی از واقعیت اقتدارگرایانه دست یافته، که فراتر از محدودیت های سرکوب بوده   که با سرویس های امنیتی و دستوربر شهروندان برای نظارت بر همدیگر و دیگر شهروندان در اینترنت است."

"رهبری جدید عربستان سعودی به سرعت نشان می دهد که این ایده ها یا عقاید انتقادی را تحمل نمی کند و جامعه سعودی را مجبور می کند تا خطوط قرمز را با جاسوسی بر روی خود تحمل کند
 براین اساس هرگونه اعتراض  به طور کامل در عربستان سعودی ممنوع است، علاوه برمقابله  با احزاب سیاسی، وممنوعیت فعالیت  آنها ، مطبوعات و رسانه ها  هم بشدت سانسور شده وتحت مراقبت ویژه قراردارند که با این اوصاف انتقاد از خانواده حاکم میتواند منجر به زندان شود. ریاض می گوید که هیچ  زندانی سیاسی ندارد. وهمین اقدامات بکارگرفته شده برای حفظ ثبات اجتماعی است، سرکوب فعالان به دنبال گمانه زنی های گسترده ای هستند که سلطان سلمان قصد دارد پسرش شاهزاده محمد، که قبلا سیاست های اقتصادی، خارجی و داخلی را بطور کامل بر عهده گرفته بصورتی زودهنگام بعنوان پادشاه عربستان معرفی کند ولی مقامات آن را رد کرده اند،  این امر خود موجب اعتراضات دامنه داری در گوشه وکنار عربستان شده است..



نوع مطلب : تحلیل مقاله 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

هراس رفتن یا بازگشت به مدرسه

تاریخ:یکشنبه 26 شهریور 1396-10:08 ب.ظ


 هراس رفتن یا بازگشت به مدرسه
 چگونه می توانم به کودکم کمک کنم تا بر آن غلبه کند؟

16 سپتامبر 2017

چرا بازگشت به مدارس برای بسیاری از کودکان تبدیل به نگرانی شده است!

گریه، سردرد، و استفراغ ... در بعضی از کودکان  درهنگام  رفتن به مدرسه خودرا آشکار می کند در واقع  آنموقع آنها بیمار می شوند. دلایل آن چیست؟
چگونه می توان به آنها کمک کرد تا بر این مشکل غلبه کنند؟ در این راستا، این گزارش توصیه های روانپزشکان را به منظور درک بهتر دلایل این ناآرامی ناگهانی  برخی دانش آموزان  در آغاز مدرسه رفتن ارائه می دهد.
درد معده، میگرن سردرد، تهوع، استفراغ، فریاد و گریه. گاهی اوقات کودکان می توانند به سادگی با اشاره به کلمه "مدرسه" درشرایط مشابه قرار گیرند. در ابتدای سال تحصیلی، یا در اواسط آن، بعضی دانش آموزان ممکن است دچار اختلال احساسی شوند. با این حال، چگونه میتوانیم علائم "فوبیای مدرسه" را یا مدرسه هراسی را شناسایی کنیم و آن کودک را از بحران گذار  بسادگی  عبور دهیم؟  چگونه کودک یا نوجوان میتواند بر این معضل غلبه کند؟ و به چه مواردی باید توجه شود؟

دراین رابطه دکتر "ماری فرانکوئیس لیاهووزی"، روانشناس کودکان و نوجوانان در بیمارستان تخصصی "رابرت دیبرا" در پاریس و نویسنده کتاب  مدرسه فوبیا: چگونگی  کمک به کودکان و نوجوانان که دچارچنین حالتهائی درهنگام  مدرسه رفتن می شود  را  با مجموعه ای از راهنمایی  ها برای مقابله با مدرسه  عرضه کرده است. کما اینکه در 7 سپتامبر 2017،  این مجله با مری رز مورو، روانشناس و رئیس گروه "میزن د سلان" مصاحبه کرد تا با او درباره این موضوع صحبت کند..
چگونه  مدرسه هراسی را می توان تفسیر کرد؟ علل آنها چیست؟
در سال 1974، دکتر "ژولیان د اوگویاگیرا "  توضیح داد که این بیماری در "کودکان  حاضر، در صورتی که برای رفتن به مدرسه مجبور شوند باعث می شود تا با دلایل غیر منطقی، دربرابر رفتن به مدرسه،از طریق  نشان دادن واکنش های خشونت آمیز مانند ورود به بحران نگرانی های بسیار جدی و یا ترس اغراق آمیز مقاومت می کنند
 . ازسوئی دیگر، "ماری فرانکوئیس لیاهووزی" تشریح کرد در واقع "مدرسه هراسی » اصطلاح مناسبی برای تشخیص این مشکل نیست، چرا که کودک است برای رفتن به مدرسه، ترس ندارد بلکه درکمال  سادگی قادر به رفتن به مدرسه نبوده و آمادگی ندارد.
"او " درادامه گفت:
این روند ممکن است  به دلیل  ترس از معلم  و یا به علت ناآشنائی با محیط مدرسه و اطراف خود ، و یا ترس از قضاوت و  نگاه دیگران به او باشد.
 او اضافه  می کند: "اضطراب جدایی از والدین "  به ویژه در میان کودکان در سنین پایین یک دلیل شناخته شده باشد " کودک ممکن است قادر به جدا شدن از پدر و مادر خودنباشد . بنابراین، آن را با ید مربوط به بیماری  اضطراب دوری از والدین دانست "  برای کودکان بزرگتر، این مشکلات ممکن است در نتیجه ی عوارض  تهدید، اذیت و آزار  جنسی، یا توهین  به آنها  در میان کلاس درس ازطرفهای متفاوت باشد.
 یکی دیگر از دلایل این بیماری، احساس شکست در مدرسه،کسب نمرات ضعیف و" اضطراب در مورد عملکرد "در سال تحصیلی جدید است و بعلاوه بعضی از کودکان از فشار عدم موفقیت در  رسیدن به نتایج خوب در مدرسه رنج می برند.
در واقع، علل این مشکل از یک کودک تا یک دیگر متغیر بوده وشدت وضعف خاص خود را دارد. گاهی اوقات فشارهای بیشماری می توانند در زندگی کودک انباشته شوند. در این زمینه،" مری رز مراو" به مفهوم "انزجار از مدرسه" اشاره کرده  و می گوید: گاهی باعث تهوع در کودک می شود.  البته گاهی اوقات علت این فوبیا ممکن است فقط التهابی جزئی در سطح گوش باشد، به طوری که کودک مجبور شده طول چند روز( وقت) در خانه بماند و آنگاه تمایل  بازگشت به مدرسه را از دست داده باشد.
چطور می توانیم بین " مدرسه هراسی" و  بهانه های گذرا تفاوت قائل باشیم؟
به طور کلی، برخی از علائم فیزیکی  منعکس شده در تمایل کودک مانع رفتن او  به مدرسه می شوند که در آن،  شما ممکن است استفراغ یا احساس بیماری، یا   سردرد و ناراحتی معده، و یا ممکن است حتی از اسهال رنج ببرند، و ترس و نگرانی ... ظاهرشود اما، همه این نشانه ها تنها در صبح تنها   قبل از رفتن به مدرسه ظاهر می شوند، در حالی که در آخر هفته یا در طول تعطیلات بروزی ندارندوناپدید می شوند. در مقابل، گزارش  "ماری " حاکی ازاین است که  اگر کودک در خانه باقی بماند ، اغلب سلامت خود را به طور چشمگیری بهبود می بخشد. در این میان، برای فرار از این مشکل  نوجوانان معمولا تمایل با توسل به شبکه های اجتماعی و یا دستگاه های الکترونیکی و تصویری وشنیداری به بازی برای فرار از این مشکل  می پردازند.
در هنگام مدرسه هراسی کودک چه کاری باید انجام دهیم؟
در این راستا"ماری" تاکید کرد : که در ابتدا باید  مطمئن شد که امر غیر معمول در کودک شما نباشد. هنگامی که مشکل را شناسایی کرده اید، مهم است که با او صحبت کنید و بپرسید که چه احساسی دارد. به طور کلی این مرحله قصد دارد به طور دقیق درک کند که چه اتفاقی برای کودک می افتد و برای درک علل مشکل   شما  بایدبتوانید با فرزندتان ارتباط برقرار کنید و مطابق با موقعیت دقیق خود عمل کنید.
اینگونه کودک می خواهد از طریق غیبت از نظر والدین یا معلمان  مدرسه خود را از یافتن راه حلی برای ناراحتی خویش اجتناب کند..
علاوه بر این"مری رز مراو "توضیح داده است :  باید نکات مورد توجه کودک را درک کرد، یعنی " چرا  او می خواهد  از مدرسه  بیرون باشد وپس از  خروج از مدرسه  چه کاری می خواهد انجام دهد؟ ".
در حقیقت، کودک به دنبال هشدار دادن به والدین یا معلمان مدرسه است یک راه حل برای احساس ناراحتی پیدا کند ، که آن غایب شدن است. در مورد  مدرسه هراسی ، متخصصان مهارت های روانشناختی کودکان، اصرار دارند که والدین، کودکان، نوجوانان و معلمان باید با هم برای حل این مشکل کار کنند. از سوی دیگر، "مری رز مورو "بر اهمیت مراقبت  زود هنگام  از فرزند تأکید کرد و خاطرنشان کرد: "ما باید تلاش کنیم که هر کاری را با قدرت خود انجام دهیم تا به فرزندان کمک کنیم تا هر کدام براساس شرایط ویژه  بتوانیم به او کمک کنیم"..
آیا باید مدرسه تغییر کند؟
این بستگی به وضعیت شخصی کودک دارد. در این زمینه، "مری رز مورو " مخالفت خود را با تغییر مدرسه بیان کرده است، مگر اینکه توافق بین کودک و معلمان وجود داشته باشد. به عنوان مثال ذکرمی کند:  بعضی از والدین سه بار مدرسه کودک خود را تغییر داده اند اما بدون این که اساسا مشکل را حل کنند. از طرف دیگر، والدین می توانند ناظران مشاوره ی فرزند خود را ببینند تا برایشان مشخص شود  آیا برای ترمیم وضعیت مزمن اضطراب فرزند خود، راه حلی وجود دارد یا خیر..؟
در  صورت بروز  این مشکل  از کودک چگونه مراقبت می شود؟
در مورد مشاهده  آن وضعیت، توجه به  برخی  موارد تولید شده توسط حس اختلالات اضطرابی ضرورت می یابد که لازم است با یک روانپزشک   یا روانشناسی او را ببیند. در این میان، به لطف مداوم پیگیری،  ممکن است  به کودک نگران، به تدریج برای بازگشت او به مدرسه کمک کند.
 در ابتدا، شما می توانید یک جلسه با معلم او، و سپس به مرور وبه آرامی، می توان پدر و مادر همراه کودک به مدرسه رفته و با حضور در برخی از کلاس های به همراه او، به بهبود وضعیت کمک کنند. گاهی اوقات لازم است که کودک از رفتن به مدرسه خودداری کند. در "مزون د سولان "  برای مثال توصیه می کند  به  پیگیری و مراقبت های روانی توسط تیم های مراقبت بهداشتی نیاز احساس شده است.

در این مراکز اختصاصی  مراقبت  نوجوانان، معمولاً  90 درصد از کودکان و نوجوانان که در طول اقامت یا مراجعه خود در آن برای مدت کوتاهی (اعم از یک تا دو ماه) از مدرسه هراسی رنج می برند درمان می شوند. سپس، در مرحله دوم، در صورت لزوم، ممکن است مراجعه ی آنها  درمدتی طولانی تر ادامه یابد.
 از سوی دیگر، اجازه می دهد برخی کارگاه های آموزشی ویژه در مرکز یافتن راه حلی برای  احیای علاقه ی دوباره دانش آموز  نسبت به مدرسه خود، این فرصت را برای بازیابی اعتماد به نفس  دوباره کودک  احتیاج مبرمی  می تواند باشد از طریق فعالیت های خلاق و هنری، برای کمک به آنها در ادغام بهتر زمانی  در بازگشت به مدرسه  زمینه ی خوبی می توان ایجاد کرد، توصیه ی" مری رز مورو " در انتخاب یک مدرسه  در  نزدیکی خانه نیز جالب است، زیرا اجازه می دهد که کودک بازگشت به تدریج به مدرسه را تجربه کند و همچنین  با حضور  که از شش ساعت تجاوز نمی کند برای از سرگیری ریتم مدرسه آرام بخش برای او شرایطی مساعد را فراهم می کند.
اشتباهاتی که باید اجتناب شود چیست؟

دکتر "ماری فرانکوئیس لیاهووزی"  کشف کردن این وضعیت در کودکان  الزامی  برای پیشرفت  و صبر نکردن تا گسترش دامنه ی آن  در پروسه ی نیازمندی، یافتن راه حلی برای مشکل  مدرسه هراسی  می بیند . والدین نیز باید مراقب باشند که به کودک  استرس بیشتری وارد نکنند و برای نمونه به او نگویند : که «کلاس ششم بسیار سخت تر از گذشته است» و «او معلمان جدیدی خواهد داشت.  ، و کار برای گرفتن نمرات خوب  را خود انجام دهد.!.. "..
این متخصص  به والدین  سفارش می کند: تا روزانه به حرفهای فرزندان خود گوش فرا دهند و تنها توجه بر نمراتی  که به دست می آورند تمرکز نکنند ، بلکه  به روابط آنها با همسالان وهمکلاسی هایشان نیز بپردازند

اگر کودک حساس است و دارای شخصیت شکننده ی است، این مشاهدات اضطراب او را تشدید می کند و فشار را بر او تقویت می کند. برعکس، والدین باید مثبت اندیش  باشند،بنحویکه که شخصیت کودک را ارتقاء دهند  تا او اعتماد به نفس بیشتری نسبت در خود به دست آورد.
 دراین خصوص "ماری فرانکوئیس لیاهویزی " توصیه می کند: به کودک خود بگوئید "دوستان جدیدی، معلمان متخصص در هر موضوع درسی خواهند بود و او به مدرسه ی با کودکان بزرگتر  منتقل خواهد شد.".
این متخصص در  زمینه ی مرتبط  تاکید می کند : که والدین روزانه به فرزندان خود گوش فرا دهند و نه تنها به اهدافشان دست می یابند، بلکه چگونگی روابط شان با همسالان، احساسات و اتفاقات روزمره آنها را در مدرسه به آنها  دست می دهد. در کل، کودکان اغلب صحبت نمی کنند و با والدین خود ارتباط برقرار نمی کنند، تا احساس گناه نکنند. بنابراین، والدین باید تلاش کنند که فرزند شاد باشد..
 چه کودکانی درگیر این ماجرا هستند؟
این بیماری و مشکلات مرتبط با آن، در مقایسه با افرادی که هنوز در کودکستان هستند، برای کودکان بزرگتر بیشتر است. در ابتدای کلاس ششم، دانش آموز با تغییرات زیادی مواجه است. اغلب او برای  استفاده از اتوبوس مدرسه به تنهایی تمایل دارد، تا سازگاری با محیط جدید و رفقا و معلمان جدید را تجربه کنند. علاوه بر این، این گروه دانش آموزان بیشتر احتمال دارد که خشونت بیشتری را نسبت به دیگران  تحمل کنند، به ویژه در هنگام زنگ استراحت .
 از سوی دیگر، "مری رز موروو "تأیید کرد:   پنج تا هشت درصد مشاوره های کودکان در فرانسه مربوط به موارد  "مدرسه هراسی"  است. از سوی دیگر او اشاره کرد : که "این بیماری در  هنگام  مرحله ی آماده سازی برای مدرسه و تا  میان  کلاس های سوم تاششم رخ می دهد"
تهیه وترجمه : نجوای کنگان
منبع : "مجله د فام
نشریه ی فرانسوی/Journal Die Fam



نوع مطلب : تحلیل مقاله 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


  • تعداد صفحات :5
  • 1  
  • 2  
  • 3  
  • 4  
  • 5