سالروز شهادت دکترمصطفی چمران گرامی باد
سی ویکم خرداد ماه یکهزاروسیصدو شصت هماره دراذهان مردم شریف ایران خاطره شگرف وماندگاری ازاسطوره تقوی ومقاومت وایستادگی دردوران دفاع مقدس مرحوم شهیدمصطفی چمران همواره طنین اندازاست. ایشان باهاهای گریه اش درمسلخ عشق وسجاده عبادت شبانه اش درجبهه های نورعلیه ظلمت،وصول به حق راجلایی دگرداد.رزمندگی ودفاع رابامناجاتهای شب گره زدوالگوی کاملی برای عارفان و رزمندگان شد.
درجبهه های جنوب باتشكیل گروه نامنظم چریكی ودفاعی سهم غیرقابل انكاری درارتقاء روحیه رزم وجهادی مردم ایران بالاخص مردم استان خوزستان شد. حضورایشان درجبهه وپایمردی ایشان درجذب نیروهای مخلص بسیجی، موجب وقوع
حماسه های تاریخی درتقویم دفاع مقدس وآزادسازی شهرهای سوسنگردوبستان ودهلاویه شد.منظومه مناجاتش هرسالک وشب زنده داری رابه وجدوسرورمی آورد..شهرت دانشگاهی اش درمبحث فیزیك پلاسماوسعی وتلاش اكادمیك درجهت دانش افزایی ودانش دوستی وی موجب تحیرخاص وعام وشهره جهانی وی شد .ایشان جبهه راباعرفان وعبادت وتقیدگره زدوموجب الگوی جوانان مشتاق به نظام وانقلاب وجهادشد.خداوندروح باصفای ایشان رابا صالحین وصدیقین وشهداهمنشین گرداند.امام خمینی (ره )درمجلس سوگ ایشان به مردم ومسولین این جمله بیادماندنی وتاریخی دروصف دلاوری ورشادت شهیدچمران بیان فرمودند...مثل چمران بمیرید..
سیم خردادنودوهفت.
 اسمعیل مختارپور 



نوع مطلب : مقاله، 
برچسب ها : سالروز شهادت دکترمصطفی چمران گرامی باد/نجوای کنگان/najvaye-kangan،
لینک های مرتبط :


       عارضه ی افت تحصیلی : دلایل؟ وروشهای درمان آن
                     افت وعقب ماندگی تحصیلی «Underachievement»
  تنها حضور دانش آموز درکلاس درس ونشستن او  درنیمکت و بریک صندلی موفقیت او را تضمین نمی کند برای رسیدن به اهداف تحصیلی مورد نیاز، ودرپرتو این  چرخه دیر یا زود پدر و مادر و معلمان  این حقیقت را کشف خواهند کرد! اما چه چیزی  موضوع را پیچیده تر می کند؟ چرا نتایج و کیفیت آموزش  از یک دانش آموز تا دانش آموز  دیگرمتفاوت است؟ چه عواملی برخی از دانش آموزان را با تاخیرفراگیری و دستیابی به اهداف خود روبرو می کند؟
  «افت تحصیلی» (Underachievement) یکی از مهم ترین مشکلات  پدر و مادران و کارگزاران در زمینه آموزش وپرورش است  که رقابت های فرهنگی ،فعالیت اجتماعی  و دنیای کسب و کار جهان را تحت تاثیر قرارداده و در پیکره ی کلی جامعه تبدیل به یک مهم در اهم امور شده است و بنوعی دلمشغولی پروژه اجرای مدرسه "تعالی" بیش از حد   ذهن دست اندرکاران و محققان امر را به خود مشغول کرده است،این نکته به خصوص در کشورهای در حال توسعه، که در آن   برتری علمی به معنای به دست آوردن پایگاه اجتماعی  و شغلی مناسب تر و آینده بهتر است خود را رقابتی ترنشان داده تا جائیکه بسیاری اولیاء  وآموزگاران دانش آموزان برنمی تابند که ببینند فرزندان ویا دانش آموزانشان از سایرهمکلاسی ها و همسالان عقب افتاده است.
هیچ کس دوست ندارد که در طول این مسابقه و رقابت حداقل 32 هفته ی(سال تحصیلی) فرزندش را جامانده از بقیه همکلاسیانش بیابد؛
پرسش های مرکزی: چرا فرزندم  ویا دانش آموزم با افت تحصیلی روبروست ؟ چرا دیرفراگیری وجود دارد؟ چرا  برای یادگیری از بقیه همکلاسیانم تاخیردارم؟ با وجود این پرسش ها ،روشن است با بررسی نه چندان مشکلی می توانیم گام به گام به آنها  پاسخ دهیم.
اول بپرسیم،  افت تحصیلیی چیست؟ همان  وقوع عدم موفقیت دانش آموز در مورد تحقق اهداف تحصیلی مورد نیاز او است
چگونه این اتفاق می افتد؟ و چرا؟
در واقع  حداقل در  کلاس های عادی مجموعه های  آموزشی و حتی تحصیلات تکمیلی، اغلب بیش از یک دانش آموز پیدا می کنید که  نتایج مطلوب را به دست نمی آورند و  یک بحران برای معلمان و والدینشان ایجاد می کنند، دانش آموزانی که لقب تنبل و بدقلق را بخوداختصاص می دهند براستی دلیل این وضعیت چیست؟
دلایل این بحث به دو بخش تقسیم می شوند:
1. دلایل مربوط به فرزندان
2. دلایل مربوط  به محیط آموزشی
 دلایل مربوط به فرزندان: ممکن است دیر یادگیرندگان از انگیزه کافی برای یادگیری کافی برخوردارباشندند، اما آنها به مسیر دیگری نسبت به گرفتن نمرات خوب هدایت  می شوند. پیدا کردن انگیزه  ی آنها ، کلیدی است که به آنها کمک می کند تا به اهداف خود برسند.". (Mandel & Marcus, 1995, p.3).
تأخیر یادگیری و ناکامی  در دستیابی  با اهداف تحصیلی در بچه ها  و دانش آموزان  نشانه حماقت ونادانی آنها نیست. برعکس، بخش بزرگی از افرادی که عقب ماندگی تحصیلی دارند بسیار باهوش بوده  و یا  خوش استعداد هستند.
نکته:پس مشکل چیست؟
در حقیقت، دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است دیر یا زود در فرزندان ما آشکارشود و در بچه ها حسب تنوع جسمی و شخصیتی شان متفاوت باشد:
1- کودکان(لازم التوجه) با نیازهای ویژه:
در مورد یک کودک مبتلا به عوارض ناتوانی جسمی و روانی، در مورد هر گونه معلولیت  تشخیص زود هنگام فوق العاده مهم است، به طوری که کودک درگیر عارضه، آموزش های اولیه و لازم را دریافت کند، روندی که اطمینان  دهد تا کودک با همسالان خود هماهنگ وهمگام باشد.
بررسی های دوره ای در دوران بارداری و پس از زایمان، پیگیری برنامه های رشد کودک و مشاوره با پزشک برای رفع ویا کنترل هرنوعی ازاختلال ضمانت بهبود این مقوله را برعهده دارد.
2- کودک طبیعی:
اول، رفع نیازهای فیزیکی  که با ضروریات مقدماتی مطابقت ندارد:
هر کودک ویا دانش آموزی نیاز به تغذیه مناسب، ساعات کافی خواب، سلامتی مطلوب برای تمرکز بر روی مطالعه دارد و نواقص در این زمینه لزوما مانع پیشرفت تحصیلی موقت یا دائمی می شود.
دوم، کمبودنیازهای اجتماعی و عاطفی کودک:
 مشکلات خانوادگی و فضای  نامناسب  حاکم  بر خانه مانند جدایی والدین یا قرار گرفتن در معرض خشونت خانگی باعث مشکلات بسیاری می شود که ممکن است  که مانع از تمرکز  بچه ها  در  دسترسی به موفقیت ها ی تحصیلی شود. همچنین  هنگامیکه کودک در محیطی ناامن وتهدید شونده مانند جنگ یا ابعاد مختلف تهدید فرهنگی ، اقتصادی، اجتماعی  و... قرار دارد. احساس عدم ثبات یا عدم دریافت محبت مورد نیاز  باعث می شود که بچه ها ی آسیب پذیر در معرض  ترس و نگرانی و یا دغدغه ی دائم باشند و در مشکلات خود که باعث می شود او را از  علاقه و یا تمرکز در مطالعه محروم کرده ویا د چار نوسانات شدید کند.
سوم، بچه هائی که از کم توجهی و بیش فعالی رنج می برند:
این دسته از بچه ها طبق گزارش آکادمی آمریکایی کودکان (AAP)attention deficit hyperactivity disorder-ADHD« attention deficit hyperactivity disorder-ADHD »کودکانی هستند که با مشکلات کم توجه گاهی اوقات بر اساس اختلال بیش فعالی و کمبود تمرکز (ADHD) طبقه بندی می شوند. نسبت کودکان مبتلا به ADHD بین 4 تا 12 درصد از کودکان مدرسه ای را شامل می شود ،  که یکی از شایع ترین اختلالات رفتاری و عصبی در کودکان وبچه ها محسوب شده است و یکی از مهمترین مشکلات این اختلال  مشکلات در مدرسه و افت تحصیلی است.
چهارم، کودکانی که مشکلات یادگیری دارند:
  - اختلالات یادگیری کدامند؟
اختلال یادگیری یک اصطلاح گسترده و چندگانه برای برخی از مشکلات یادگیری است.این مشکل با هوش و یا تمایل به یادگیری درارتباط نیست. ویا بچه ها را با مشکلات همانند حماقت یا تنبل نمی شناسد؛ در حقیقت سطح هوش آنها متوسط و گاهی بالاتر از حد متوسط است، بیشتر مشکل از این ناحیه دراین است که مغز آنها  و یا حتی  مخ بزرگسالان در ناتوانی های یادگیری، دیدن، شنیدن، و تفکر متفاوت عمل می کند..

برخی از انواع رایج  مشکلات یادگیری عبارتند از :
Dyslexia:نارساخوانی: مشکلات در خواندن، نوشتن، املا و صحبت کردن. دشواری در خواندن
Dyscalculia: مشکلات حل مسائل ریاضی و درک زمان و استفاده از پول. دشواری در ریاضیات
Dysgraphia: مشکلات دست خط، دیکته و نظم دهی افکار وایده. دشواری در نوشتن
 Dyspraxia:: مشکلات درهمکاری وهماهنگی، دست و چشم، تعادل و مهارت های دستی. دشواری در مهارت های حرکتی مطلوب وموردانتظار
Dysphasia / Aphasia: مشکلات درک زبان گفتاری و ضعف در خواندن و درک مطلب. دشواری در زبان
Auditory Processing Disorder: اختلال پردازش شنیداری: مشکلات خواندن، شناختی و زبان. دشواری تشخیص صدا و تفاوت  شناسی  درنشان ها و  حروف آرائی ولغت شناسی
Visual Processing Disorder:اختلال پردازش تصویری: مشکلات خواندن و محاسبه، نقشه ها وتصاویر، نمودار ها، آیکون ها و عکس ها. دشواری در تفسیر اطلاعات  وآگاهی بصری
پنجم، یادگیری متفاوت:
تئوری الگوهای یادگیری درباره برخی الگوهای ذکر شده نشان می دهد که یادگیرنده چه چیزی را  ترجیح می دهد که  باعث می شود تا او  در فراگیری بهتر عمل کند. این الگوها چیست؟
الگوهای یادگیری
Visual بصری (دیداری) :  : یادگیری بهتر بواسطه ی تصاویر، نقشه ها، طرح ها و نمودار ها.
Auditory سمعی شنیداری: ترجیح دادن به یادگیری بهتر با صحبت کردن و گوش دادن، مانند سخنرانی ها، گروه های بحث و شیوه های متنوع تکرار.
Read & Write خواندن و نوشتن صحیح: ترجیح می دهد با نوشتن یاد بگیرد، مانند یادداشت برداری، خلاصه کردن و بازنویسی.
Kinesthetic محسوس وملموس: یادگیری ترجیح داده شده توسط ارائه بصری و درک اشیاء.
ششم، بچه های با استعداد
خلاقیت؛خلاقیت موفقیت بهتری از نمرات و برخورداری از بهره هوشی  در مدرسه به ارمغان می آورد و فردخلاق معمولا بهترین نتایج را به دست می آورد، بلکه باعث موفقیت بیشتر او نیز می شود،اما  خلاقیت می تواند کودک را به سمت افت تحصیلی در مدرسه هدایت کند! این عبارت ممکن است شما را شگفت زده کند که  تا حدود  60 ٪ - بنا به نتایج  مطالعات بدست آمده - آشکارمی کند افراد بااستعداد در مطالعات وتحصیلات خود مشکلی داشته اند. مشکل این است که افراد با استعداد، بوسیله تعداد زیادی  از معلم ها مورد غفلت قرار گرفته اند زیرا آنها به ندرت خلاقیت را تشویق می کنند و حتی برخی از آنها  برای بروز  آن خوش استعدادی برخی از بچه ها را مجازات  می کنند.
بسیاری از آموزگاران اغلب در یک دوره وسبک خاص خود قدم می زنند و می خواهند دانش آموزان  بی سر و صدا زمان را پشت سر بگذرانند، که این رویه موجب ایجاد مشکلاتی برای دانش آموزان خلاق با  وجود این نوع معلمان غیر منعطف می شود که به سهم خود موجب تأخیر دریادگیری وعقب ماندگی از روال معمولی تحصیل  و مطالعه مورد نیاز آنان را فراهم می کند.
دلایل  متعلق به محیط آموزشی:
محیط آموزشی که شامل معلم و اتاق درس است مهمترین ستونهای فرآیند آموزشی است که شکست وناکارمدی آنها منجر به اختلال در سیستم و تاخیر در رسیدن به اهداف  تحصیلی می شود  که ممکن است حاصل عدم تعادل  کلاس درس یا معلم باشد:
1- کلاس درس:
- مدل های اتاق از یک مرحله فراگیری و دانش اندوزی از یک مرحله  تا مرحله دیگر متفاوت است. شرایط کلاس از پیش دبستانی  تا مرحله ی دانشگاه متفاوت است، اما در شرایط اصلی  همه ی کلاس  های آموزشی متفاوت نیستند
- تهویه خوب ودمای مناسب
- وجود هزینه ی مناسب.
- فضای کافی برای تعداد ونرم مناسب برای دانش آموزان.
-  رفع پراکندگی و کاهش عوامل بیرونی.
به عنوان مثال،  کلاسهای شلوغ منحرف کننده ی ذهن بچه ها / دانش آموزان و دانشجو هاست ، بخش بزرگی از تمرکز آنها معطوف  به محیط مناسب کلاس است که فضای ذهن شان در بر می گیرد، . بنابراین، در دسترس بودن حداقل  کلاس های راحت برای دانش آموزان، بسیاری از مشکلات تحصیلی را که ممکن است پراکندگی ذهن آنها را کاهش دهد   و برخی از آنها را تحت تاثیرمثبت قراردهد، فراهم می کند.
2-  معلم:
چرا ممکن است معلم خود مشکل باشد؟! راه حل چیست؟
با توجه به مشکلاتی که بعنوان علت تاخیر یادگیری دانش آموزان گزارش شده است ، کلید گشایش این مشکلات  با معلم  مرتبط گردیده است؛ در اینجا معلم مسئول نقصی است که در کلاس درس رخ می دهد، و اجازه بدهید وقتی ما یک  معلم آموزشی آگاه  داریم   او هیچگاه  از مرحله ی مطالعه غفلت نورزیده وبا اختصاص درک خویش  به نیازهای دانش آموز باعث می شود تا  ویژگی ها ودلایل واقعی پشت صحنه ی ناکامی ها و پراکندگی ذهن  دانش آموز بر  جریان آموزش سایه نیاندازد.
بنابراین، بهبود  آن  شرایط  در مرحله آماده سازی معلم مهم است که وی  در طول کارفنی و حرفه ی خود  به شکل دوره ای وزمانبندی  شده در مشکلاتی که ممکن است در کلاس درس و چگونگی غلبه بر آنها روبرو ست، به کشف دلایل واقعی پشت صحنه ی اجرای محتوای آموزشی وکلاس  می پردازد تا علاج درست  که از مهم ترین راه های  غلبه بر مشکل افت تحصیلی است را بکاربندد.
پس از بررسی دلایل که منجر به این مشکل، چگونه معلم می تواند یک فصل تعاملی که از آن او می تواند مشکل از دانش آموزان بزهکار آکادمیک حل را خلق کرد؟ در اینجا چند مرحله مهم وجود دارد:
1. ایجاد گروه های تعاونی "یادگیری مشارکتی":
"امروز فرهنگ  جامعه ی ما و دنیای کسب و کار نیاز به کارکنانی با مهارت های قوی برای کار در یک تیم منسجم که نیاز   بیشتر به مهارت های رقابتی دارد احساس نیازمبرم کرده است."   ( Walters,2002).
همکاریئی  که می تواند انگیزه قوی و خوبی برای دانش آموزان، و همچنین توسعه مهارت های تیم موردنظر  و جبران آسیب پذیری شخصی، و تمرکز بر نقاط قوت بچه ها و  دانش آموزان داردمورد توجه است
2- ایجاد راهکارهای مشخص:
مهم است که هر   دانش آموز کاملا با قوانین جدایی از خانواده و فضای  مدرسه آشنا باشد. مدارس  دارای مقررات منظم باشند که برای هر فصل ومقطع مهم است که قوانین خاص خود را دائم لحاظ داشته باشند.همچنین مهم است که قوانین را روشن به اطلاع همکاران - اولیاء- دانش آموزان رسانده و نحوه ی عمل به آنها را  بررسی کرده وشیوه ی  اجرا ی آنها را دنبال کنید و مقررات  داخلی را که حسب تفاهم نامه  ی درتضاد با قوانین کلی نظام آموزشی نیستند برای هر مرحله مناسب هستند،  ایجاد کرده و وضع کنید.
  ابتکارعمل وراهکارها ی که در قالب مقرار ت یادداشت می شوندبقرار ذیل تاثیر گذارند:
1. دانش آموزان معمولا مقرراتی را که خود به تصویب  آنها کمک کرده اند، دنبال می کنند و وفادارند.
2 - حد بالاتری از مقررات را تنظیم کنید، هفت قانون و یاکمتر ، و آنها را به طور پیوسته متناسب با سیستم روز مدرسه  مورد لحاظ قرار دهید.(نظام تشویق وتنبیه را دراجرای آن بکارببندید)
3 - توسعه مقررات مصوب شده  را در مکان قابل مشاهده برای همه، و دقت در تشکیل جملات به صورت (انجام بده) و اینها را (انجام نده ) تاثیر بیشتری دارد.(آری ونه در مدرسه)
4. همه مقررات باید منطقی و قابل اجرا باشند.
5. قوانین باید از عادت هایی که دانش آموزان برای یادگیری به آنها نیاز دارند حمایت کند.
6. قوانین باید انعطاف پذیربوده وقدم به قدم اجرائی باشند تا با تمام طبقات  و سطوح دانش آموزی سازگار شوند.(Adapted from Lavoie, 2007, pp. 74-75)
3- سازماندهی ابزار / وظایف وتکالیف:
فصل بخشی و برنامه منظم یافته ی که دانش آموزان  را به منظور انجام کارهای نظارتی راهنمائی کرده  وشرح وظایف وانتظارات عملکردی  را برای آنها تعریف می کند مانند: لیستی از وظایف وابزارهای مورد نیاز و علامت گذاری اهمیت آن درپایان هرمورد  - باعث می شود که دانش آموز بتواند وظایف خود را سازماندهی کند و بداند از او  چه می خواهیم.
4- تشریح و توجیه در تنظیم اهداف آموزشی :
"اجازه بدهیم دانش آموزان  برای تعیین اهداف یادگیری خود(Bartholomew, 2007)، موثرترین راه برای شروع  کار برنامه ریزی آموزشی با ما مشارکت کنند زیرا این نکته  برای کنترل آموزش آنها مهمترین است" (Bartholomew، 2007). دانش آموزانی که درس خود را با اهداف خاص در ذهن خود شروع می کنند قادر به استفاده از درس بیشتر و بیشتر در تعامل با یادگیری و معلم هستند.
5. استفاده از خود انگیزشی:
دانش آموزان هنگامیکه ابزار و موضوعات مورد علاقه  خود را پیدا می کنند، بهتر می آموزند. بنابراین  خوب است که معلم از بکارگیری این خودانگیزشی  در دانش آموز برای یادگیری و کنجکاوی درباره دانش در تدریس آنچه که می خواهدبدست آورد ، بهره مند باشد .
6- آموزش موثر(فعال):
«بعضی از معلمان باید فکر  کنند که چگونه در یادگیری؛  سرگرمی  و هیجان را ترکیب کنند، وی با خلاقیت کمی می تواند وظایف فراگرفتن و یادگیری را بسیار سرگرم کننده وهیجان دهنده اجرا کند». ((Lavoie, 2007). . بازی های آموزشی، اضافه کردن سرگرمی   و خلاقیت به کلاس همیشه توجه دانش آموزان را جلب می کند و نتایج بهتری را تضمین می کند.(Lavoie, 2007, p. 60)
7- رفتار برابر ومساوات با دانش آموزان:
خیلی مهم است که دانش آموز احساس مهربانی وصمیمیت واحترام  را در درک مطلب و رضایت در کلاس درس ورفتار معلم   برای ایجاد یک محیط راحت  وخوشایند که به میزان   علاقه وارتباط  معلم در کلاس درس بستگی دارد،داشته باشد  با توجه به اینکه معلم با دانش آموزان  به شکل عادلانه و به طور مساوی و بدون تبعیض رفتار می کنند، این نکاتمی تواند دردستورکار قرار گیرد:
- استفاده از عناوین مورد علاقه برای کودکان و دانش آموزان در حرفه ی خود.
- با توجه به اینکه  هر دانش آموز زمانی که با شما صحبت می کند یا در گفتگوهای رسمی در درس مشارکت دارد  و یا در قالب غیر رسمی در خارج از درس سوالی را می پرسد، با دقت به او گوش دهید.
- وقتی با او صحبت می کنید، با چشم تان به چشمان او نگاه کنید.
- هنگام نوشتن نظرات  خود در پای تکالیف ، از نام انها استفاده کنید و حتماً یک نظر بنویسید زیرا تنها درج  یک  نمره کافی نیست.
- با توجه به زندگی شخصی دانش آموزان ، فعالیت های متنوع سالمی را در  فضای باز خارج از کلاس و مدرسه پیشنهاد  دهید  مثل اینکه دانش آموزان می توانند در فعالیت های ورزشی وهنری یا اجتماعی در حد توان  شرکت کنند،  جشن تولد برای متولدان همان مان دریک روز و یا تبریک گفتن وآرزوی موفقیت  موجب خوشحالی دانش آموزان می شود .( Lavoie,، 2007، ص 60)
8- پاداش  ومشوق مناسب:
انتخاب پاداش مناسب یکی از مهم ترین فرآیندهای آموزش است. پاداش ممکن است یک انگیزه دهنده خوب وجدی  باشد، اما اگر به درستی اعمال نشود میتواند صدمه ایجاد کند، ارزش و تاثیر گذاری بسته تشویقی به کیفیت است و نه کمیت ، استفاده از مراحل فوق و تنظیم یک کلاس محرک  بخش برای دانش آموزان، یک روش پیشگیرانه برای معلم است. و در علت تاخیر یا شکست  تحصیلی در حرفه های علمی وآموزشی نقش بسزای خود را نشان داده است.
  - رفع تاخیر یادگیری و افت تحصیلی:
- پیشگیری مهم است،بها  دادن  به نیازهای بهداشتی، روحی، اجتماعی و عاطفی او به ایجاد شخصیت متعادل  دانش آموز می انجامد.
- مهمترین گام در درمان این مشکل این است که پدر و معلم  علت عقب افتادن یادگیری دانش آموز را تعیین کنند وبشناسند، دانستن دلیل این موضوع، آن  کلیدی است که معلم را قادر به تحقیق و شروع به اتخاذ روش های درمان دراین پروسه می کند.
- درمان عارضه ی مذکور بستگی به علت و شرایط هر دانش آموز بطور خاص دارد، که نمیتوان با  یک برنامه درمان واحد  آن را برای همه دانش آموزان توسعه وتعمیم داد؛ هر مورد نیاز به برنامه آموزشی  ویژه خود دارد تا به این تاخیر بپردازد و برای رسیدن به اهداف مطلوب بپردازد.
  موضوع تکمیلی : این نظریه جدید "مایکل هاو" دانشمند روانشناس در آموزش و پرورش روانی بچه ها بطور چشمگیری قابل تامل است: نظریه او از آن جهت منحصر بفرداست که وی پس  از مطالعات طولانی و عمیق درچگونگی ظهور نوابغ درعرصه ی علم و هنری به نتایج ارزشمندی دست یافته است. او می گوید: که هر کودک   بعنوان یک نابغه و یا در حد او پا به دنیا می گذارد و این  امکان وجود دارد که این نابغه  بالقوه بدون اینکه توسط  خانواده  و یا یک مجموعه تربیتی وآموزشی شناسائی و درک شود بهمین شکل  به پایان زندگی چند دهه ای  خود برسدودر گمنامی بمیرد  .. درست همانند گنجینه های ناشناخته در شکم زمین و یا در زیر آب، که کشف نشده باقی می ماند  بنابراین مطمئن باشید  که  و نوابغ و نخبه هائی به زندگی جامعه وارد می شوند و می روند ،که گویا آنها زندگی نمی کرده اند ...
همچنین پرفسور "هاو " در کتاب  درخشان خودتحت عنوان (نابغه تفسیر خاص خود دارد) می نویسد: که بیشتر نوابغ  پدر و یا مادری داشته اند  که بشدت فرزند خود را  مورد مراقبت قرار داده و به آن ها توجه واهتمام  زیادی داشته اند این پدرومادران با اصرار وپشتکار کارگردانی  رشد فرزندان خود را به سمت قله هدف علمی یا هنری، که رگه ی ازاستعداد آن را در فرزندان خود بموقع کشف کرده بودند سوق داده اند به گفته پروفسور هاو: بدون تردید استعداد در نابغه ها ی که در چند قدمی ما هستند وجود دارد، اما به کسانی که  پیرامون آن استعداد نهفته قرار دارندنیاز است تا آن را بیدار  وفعال  کنند . ..پس پدر آگاه تنها کسی است که می تواند آن را بخوبی انجام دهد!
منابع:
http://www.edweek.org/media/fo-motivation-resources.pdf
http://www.ncld.org/
http://www.helpguide.org/articles/learning-disabilities/learning-disabilities-and-disorders.htm#resources
https://www.psychologytoday.com/blog/keep-it-in-mind/201308/do-learning-styles-matter-learning
https://www.psychologytoday.com/blog/finding-butterfly/200911/unraveling-the-paradox-when-creative-and-gifted-students-underachieve
http://www.webmd.com/add-adhd/childhood-adhd/news/20000721/attention-problems-reading-difficulties 



نوع مطلب : تحلیل مقاله، 
برچسب ها : عبدالمجید/نجوای کنگان/najvaye-kangan،
لینک های مرتبط :


 ‎
فعالان شبکه ی اجتماعی بین الملل: ماجرای حماقت ونفاق اسرائیل در بازی بین مغرب و ایران به اوج خود رسید
   

شنبه، 16 ژوئن 2018 02:45

 فعالان در سراسر سایت های شبکه های اجتماعی گفتند "فریب کاری" دائمی اسرائیل قبل از بازی بین مغرب و ایران در جام جهانی آشکارشد.

فعالان برجسته  شبکه ی اجتماعی  پس دریافت انتشار محتوایی نامعتارف  درتوئیتر "حساب اسرائیل بزبان عربی" که از سوی وزارت امور خارجه اسرائیل حمایت  وهدایت می شود،... متوجه  یک نفاق وتضاد آشکار در دو پیام متضاد و متنافر شدند وماجرای مستند ازاین قرار است : در حالی که  حساب توئیتری"اسرائیل فارسی" که از همان وزارتخانه ی صهیونیستی  خط می گیرد ، درآرزوی پیروزی مغرب محتوائی را منتشر ساخته بود  واز سوئی دیگر ودرموضعی مصنوعی تقریباً همزمان در حساب "اسرائیل فارسی"  همان آرزو ی منافقانه را برای تیم ملی فوتبال ایران  منتشر کرده بود؟!

 در پی این ماجرای مضحک  فعالان  همان عرصه ی فضای  مجازی توضیح دادند که  کیان صهیونیستی اسرائیل دائما از این سیاست نفاق آمیز در مسائل مختلف با کشورهای اسلامی و عربی بهره می برد  و برای دستیابی به اهداف  تبلیغاتی خود، ازبکارگیری یک ترفنددردو جهت  تمخالف  احساس هیچ خجالت وبی آبروئی نمی کند.و این تنهایک دلیل روشن از حیله گری وشیطان صفتی رژیم  اشغالگر قدس  وکودک کش اسرائیل است.

این فعالان هشدار داده اند که از لیز خوردن درگرداب توییت های اسرائیلی که  فقط" به هدف قرار دادن  جوامع  مسلمان وکشورهای منطقه، ایجاد شکاف، تقسیم و فتنه در میان مخاطبین وکاربران  است،برحذر باشد."

 

 

 
 



نوع مطلب :
برچسب ها : فعالان شبکه ی اجتماعی منطقه: ماجرای حماقت ونفاق اسرائیل در بازی بین مغرب و ایران به اوج خود رسید /نجوای کنگان/najvaye-kangan،
لینک های مرتبط :


 
     واقعیت های علمی در مزایای ازدواج 
 بعضی از مردان ممکن است  درمقابل ایده تاهل و ازدواج در اظهار خصومت  با این ضرورت افراط گرایی غیر قابل قبول و  واکنش منفی  نشان دهند و آن را به عنوان یک نوع زندان و اسارت آزادی و محدودیت  فرض کنند.  همچنین تصور می کنند: مردی که ازدواج کرده است به نظر می رسد که به حبس ابد محکوم شده و ابتکارعمل و آزادی اش را نهایتاً دست داده است ؟!این اوصاف، در این چرخه ی مورد بحث مطلقاً  درست نیست، به ویژه از آنجایی که زندگی متاهلانه  یک زندگی شاد و تجربه خوشبختی است وبنا به دلایل علمی زیر  خیلی بهتر از زندگی مجردی و تنهائی است.

برخی از مطالعات اخیر و شواهد قطعی  عبارات زیر را پشتیبانی کرده و دیوار دروغ ها و شایعات وتردید را در رابطه با ازدواج شکسته اند.

بنابراین، دراین مطلب شما را با مجموعه ای از حقایق علمی که موجب تشویق  به ازدواج می شود  که شناسایی شده وبرسمیت شاخته اند آشنا می کنیم

1. افراد متاهل  بیشتراز افراد مجرد زندگی می کنند و میزان امیدبه زندگی درآنان بیشتر است :
مطالعات نشان داده اند که ازدواج زندگی را بهبود می بخشد و باعث می شود زوج ها  زندگی طولانی تری داشته باشند .
بر اساس این مطالعه، مردان مجرد  پنج برابر بیشتر احتمال دارد دچار بیماری های عفونی معده شده وبا عوارضی چون مرگ روبرو شوند و بیش از 40 درصد از مردان  به عنوان یک نتیجه از حملات قلبی دچا ر آسیب های مرتبط شوند در حالی که مطالعات دیگر نشان می دهد که میزان مرگ و میر در میان مردان مجرد نسبت به همسالان خود  که ازدواج نکرده اند بمیزان  250 درصد افزایش داشته است.

2. ازدواج باعث افزایش توانایی  در درآمد  می شود:
ازدواج باعث افزایش توانایی شما برای کسب درآمد بیشتر می شود. ازدواج به شما اجازه می دهد با همسر خود  به هزینه ها و  خرجها ی اضافی غیر ضروری پایان  دهید وآنرا به خرید چیزهایی مثل خانه و ماشین  به اشتراک وپس انداز بگذارید. بنابراین شما نیازی به صرف هزینه زیاد برای صرف شام فاخر از این تاریخ به بعد صرف نمی کنید یا از زمانیکه یک هدیه فانتزی گرانقیمت  تهیه کنید فاصله خواهید گرفت  و در واقع با شروع  به فرزند آوری ،(شجره خانوادگی) درخت خانواده خود را  تکمیل خواهید ساخت.

3. ازدواج   از شما  در مورد مرگ ناگهانی محافظت می کند:
ازدواج به معنای آن است که کسی شما را پشت سر شما نگه می دارد و تمام وقت از شما حمایت می کند و در هر شرایط و ضعیتی در اطراف شما با تغییرات  موجود  درکنار شما خواهد ماند .یکی از مهمترین ویژگی های ازدواج این است که به شما اجازه نخواهد داد که تنها بمانید.

4. ازدواج شما را جذاب تر می کند:
مطالعه ها نشان داده است که مردان متاهل جذاب تر هستند، البته، این بدان معنا نیست که شما باید ازدواج برای زنان بیشتر فکر کنید، اما این فقط بدان معناست که ازدواج  باعث می شود شما در برابر جنس مخالف،احساس  ضعف  وشکنندگی نداشته باشید  زیرا احساس خوبی  در جذابیت نهفته است.

5- ازدواج مزایای زیادی دارد:
با ازدواج شما، شما دسترسی بیشتری به برنامه بیمه درمانی برتر خواهید داشت و شما می توانید بسیاری از پیشنهادات و مزایای زوج های متاهل را دریافت کرده واز آن درپیشرفت اجتماعی استفاده کنید.

6. گرفتن یک رابطه صمیمی بهتر:
البته مردان متاهل رابطه معنوی بیشتری نسبت به مردان مجرد دارند. به خصوص از ازدواج های که دوطرف یکدیگر را  بخوبی درک می کنند، این چرخه آنها را به دانش و آگاهی از احساسات و نیازها و خواسته  یکدیگرسوق می دهد ، و نتیجه این است که رابطه ای مو جود  آنها را از کیفیت بالاتر و بهتر ازدواج  برخوردار کند  و اجازه می دهدتجربه های زیبا تر و اکتشافات جالب تر  از این ارتباط خانوادگی حاصل شود .

7. مردان متاهل شادتر وخوشبخترند:
یک مطالعه اخیر در دانشگاهی نشان داده است  که مردان متاهل شادتر از مردان مجرد هستند، به خصوص از آنجایی که ازدواج مردان را به نوعی ثبات و مراقبت جهت داده تا از حافظت خود به آنها کمک می کند تا آنها در هر جنبه ای از زندگی خود موفق شوند.

8. ازدواج شما را برتر  معرفی می کند:
ازدواج از  شما یک مرد برتر را  نشان می دهد. اگر شما هوشمند باشید ، زیرا  زندگی خود را با یک زن متمایز، مهربان، صادق،ویژه دلخواه  که بهترین ها را به شما  هدیه می دهد، انتخاب کنید که ازاین مسیر بهترین ها را استخراج خواهید کرد 
 
برترین عبارات درباره ازدواج از بزرگترین فلاسفه و حکماء  ومتفکران درطول تاریخ
   نکته ی از یک مورخ:  هر موقع که  به رفتار پیامبراسلام(ص)  هنگام  بعثت  می نگرم  هنگامیکه ایشان از غار حرا پس از دریافت وحی برای اولین بارخارج شدند ، سراغ  بهترین دوستان وحتی  عمویش ،نرفتند ، بلکه در کنار همسرش خدیجه آرام گرفتند. شگفت زده شده  و تحت تاثیر قرار می گیرم .
 
چقدرخوشبخت است شوهری که راحت می تواند همسرش را در مورد همه چیز بااطلاع کند.
 استاندال
 نارضایتی از ازدواج  حاصل عشق ناقص نیست. بلکه نشانه ی عدم صداقت است
  نیچه
  یک ازدواج خوشبختی آفرین یک بال برای پرواز درآسمان است  وتنها ازدواج ناموفق رشته ها و زنجیر محسوب می شود.
    پچر
ملتها براساس درجه ارزیابی شان از ازدواج رشد می کنند.
روبرت سان
برای اینکه ازدواج خوشبخت کننده باشد، مرد باید ناشنوا  و زن باید نابینا باشد.
آلونس دارگن
در هرحالتی ازدواج را بپذیر، اگر همسر شما خوب باشدخوشبخت می شوید و اگر اوبد  باشد  تبدیل به یک فیلسوف خواهید شد.
سقراط
 اگر فردی می خواهد همیشه عاشق باشد، باید ازدواج کند
اسکار وایلد
اگر در این زندگی احساسات شادی وخوشبختی داشته ام تنها در زمان هایی  بوده که در خانه ام با همسرم و فرزندانم گذرانده ام،
قاسم امین متفکر عرب
من ازدواج را کاملا متفاوت از آنچه فکر می کردم یا تصور می کردم دریافتم. این روند بهترین، عمیق ترین و کامل ترین رابطه بین یک مرد و زن است که همدرد و همسو و دوست داشتنی است.
انیس منصور، فیلسوف مصری
خوش شانس است کسیکه فکر می کند او دقیق تر از همسرش است، به این معنی است که  او با یک زن واقعا هوشمند ازدواج کرده است.
هریسون
زنان تا زمانی که یک شوهر پیدا نکنند، نگرانی در مورد آینده دارند، و مردان زمانی که یک همسر پیدا می کنند، درباره آینده نگران نیستند.
برنارد شاو
  بهترین شوهر برای زن "باستان شناس" است. هر چه مسن تر می شود،بیشتر به او علاقه مندمی شود.
قبل از اینکه ازدواج کنم، شش نظریه  درباره تربیت فرزندان داشتم، اما در حال حاضر شش فرزند دارم و هیچ نظریه ی درباره آنها ندارم.
نتیجه ی عشق سالم ازدواج است 
اگر ازدواج یک ماجراجویی است،مجردی خودکشی است.
ازدواج پیروزی  توهم دیوانه بر علی الظاهر هوشمندی است..،
هرچه زمان بیشتر گذر می کند، تصمیم سخت تر می شود.   زنان نیمی از زیبایی خود را از دست می دهند.  ومرد نیمی نگاه مثبت جامعه را ازدست می دهد  ازدواج یک مهاجرت داخلی به درون زیبائی های خود است.
 پسر خود را  هر بخواهید متاهل کنید، و دختران تان را هرگاه  توانستید شوهردهید
ضرب المثل فرانسوی.
 والت دیزنی:ازدواج برگه ی قرعه کشی گرانی است که تضمین شده نیست. 
ازدواج موفق بدان معنی است که  هر گونه فاجعه فقط نتیجه پیشامد هاست، نه برعکس.
 جیمز فینلی.
اگر ازدواج یک ماجراجویی است، مجری خودکشی است. كافكا
 اساس ازدواج  صحیح  تبادل تفاهم است
 ولتر
 ازدواج دوای شفابخش بازیگوشی سنین نوجوانی وجوانی  است
مولر
 باید متوجه باشید که ازدواج بدون عشق میسر نیست زیر این کار برای یک انسان ، مثل این است که شما دعا کنید و اعتقاد نداشته باشید
انتوان چخوف
 تهیه وترجمه : نجوای کنگان
منابع : . Scientific facts encourage marriage /




نوع مطلب : تحلیل مقاله، 
برچسب ها : نجوای کنگان منابع : . Scientific facts encourage marriage/نجوای کنگان/najvaye-kangan،
لینک های مرتبط :


                    قهرمانی تیم شهید فرحی در یادواره شهدای محله کوزه گری
                      مسابقات مینی فوتبال جام رمضان
مسابقات مینی فوتبال جام رمضان یادواره شهدای محله کوزه گری با حضور 8 تیم در قالب دو گروه 4 تیمه همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان در چمن مصنوعی ساحل کوزه گری آغاز گردید . به گفته آقای سید محمد جواد پاکنژاد از مسئولین برگزاری این مسابقات مجموعا 18 دیدار در این دوره از رقابتها برگزار گردید که درپایان تیم شهید فرحی موفق به کسب عنوان قهرمانی گردید و تیمهای شهید سمعتی ، شهید محمدی و شهید پرکوهی به ترتیب در عناوین دوم تا چهارم قرار گرفتند . همچنین تیم شهید صفا با داشتن کمترین کارت زرد و قرمز بعنوان تیم اخلاق و آقای محسن مهدوی نژاد از تیم شهید فرحی با 9 گل زده آقای گل مسابقات گردید .
آقایان محمد فرهادی ، مسلم روشن ، عبدالله گشتاسبی ، حسن روشن ، عباس پرکم و مجتبی شریفی مسئولیت قضاوت این دیدارها را برعهده داشتند .
دیدار پایانی این دوره از مسابقات روز سه شنبه 22 خرادماه باحضور معاونت محترم سیاسی اجتماعی فرماندار ، رییس و اعضای محترم شورای شهر ، رییس محترم اداره صنعت معدن تجارت  ، رییس اتاق اصناف ، فرمانده حوزه مقاوت ثارالله ، فرمانده پایگاه مقاومت شهید بهشتی کوزه گری و جمع کثیری از فوتبال دوستان روزه دار برگزار و تیمهای اول تا چهارم هدایایی به رسم یادبود دریافت نمودند .
درپایان لازم می دانم ضمن تقدیر از زحمات کلیه پیشکسوتان ،  سرگروهها و بازیکنان از همکاری و مساعدت مدیریت محترم سازمان منطقه ویژه سایت 2 کنگان ، رییس و اعضای محترم شورای شهر ، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی ، پایگاه مقاومت شهید بهشتی کوزه گری و مدیریت محترم مجموعه ورزشی شهدا که صمیمانه ما را در برگزاری این دوره از مسابقات یاری نمودند تشکر و قدردانی نمایم .
                                       با سپاس گزارش جناب نوشادی




نوع مطلب :
برچسب ها : قهرمانی تیم شهید فرحی در فوتبال جام رمضان یادواره شهدای محله کوزه گری/نجوای کنگان/najvaye-kangan، قهرمانی تیم شهید فرحی در یادواره شهدای محله کوزه گری مسابقات مینی فوتبال جام رمضان،
لینک های مرتبط :


  جام جهانی فوتبال 2018 در روسیه 
مسعود فتاحی
جام جهانی فوتبال 2018 در روسیه (202)
0 10

عضو تیم ملی فوتبال هنرمندان ایران گفت: شانس همه تیم ها در مسابقات بزرگی همانند جام جهانی فوتبال برابر است و هیچ تیم از پیش یازنده نیست.

به گزارش اسپوتنیک، به آغاز بزرگترین رویداد ورزش دنیا "جام جهانی فوتبال" کمتر از بکروز باقی مانده و تب  فوتبال در تمام دنیا بالا گرفته است. در ایران نیز همه طرفداران فوتبال درباره این رویداد ورزشی سخن می گویند.

 
© Photo / Seyed Javad Hashemi
Seyed Javad Hashemi
سید جواد هاشمی هنرپیشه و عضو تیم ملی فوتبال هنرمندان ایران درباره مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ و تیم ملی فوتبال ایران با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو نشست.

در مسابقات بزرگی همچون جام جهانی فوتبال نمی توان تیم قدرتمند را صد در صد پیروز میدان دانست و به دلیل شرایط مسابقات حتی شانس نتیجه گرفتن بین دو تیم به طور مساوی تقسیم میشوند.
معمولا وقتی که تیم های قدرتمند در برابر تیم هایی همچون ایران قرار می گیرند،شرایط برای آنهاسخت خواهد بود. اگر بازی ایران در مقابل آرژانتین را در جام جهانی گذشته بخاطر بیاریم، ما شانسبدست آوردن تساوی و با اگر خطایی که بر روی دژاگه صورت گرفت را داور پنالتی اعلام می کرد، بساکه ما برنده این بازی می شدیم. ایران طوری بازی می کرد که گل زدن برای تیم های حریف بسیارسخت بود و نیجریه با اون همه قدرت نتوانست دروازه ایران را باز کند.
به نظر من تیم کی روش خیلی سخت گل دریافت می کند و به همین دلیل کم باخت ترین تیم راهیافت به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بود و این یک حسن بزرگ محسوب می شود.
اگر به باخت اخیر تیم ملی در برابر ترکیه نگاه کنیم، می بینیم که تیم اصلی ما در میدان حاضر نبود و درعین حال در دیداری که با تیم ملی روسیه در شهر قازان برگزار کردیم، دیدیم که روسیه چقدر سختتونست بازی را مساوی کند.
ما ایران شرایطی داره که توان کسب امتیاز داره و حتی می تواند از شانس صعود به مرحله دومبرخوردار باشد و باید به این تیم امیدوار بود.

 
© AP Photo / Victor R. Caivano
کی روش هفتمین مربی برتر دنیا در سال 2017
عملکرد کارلوس کی روش 

هاشمی با موفق خواندن کی روش و نارضایتی هایی که از این مربی دیده می شمد گفت: این عدم رضایت مخصوصا در میان کارشناسانی که خودشون مربی فوتبال بودند همیشه در فوتبال ماوجود داشته. حتی زمانی که امیر قلعه نوعی در جام ملتهای آسیا هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت و یک تیم روان و شاداب ساخته بود و قبل از باخت در برابر چین، تمامی کارشناسان از امیرقلعه نوعی به عنوان یک مربی ایرانی حمایت می کردند و پس از باخت در ضربات پنالتی، سیل انتقادها به طرف قلعه نوعی سرازیر شد و این خاصیت ما است. اما من به شخصه کارلوس کی روش را با کارنامه ای که دارد، می پسندم و به نظر من در مجموع برای تیم ملی ما مفید بوده.
پس از اعلام نهایی اسامی بازیکنان تیم ملی ایران برای حضور در روسیه و عدم دعوت از سید جلال حسینی و وریا غفوری من هم به عنوان یک طرفدار تیم ملی واقعا متعجب شدم به این دلیل که شاید سید جلال و وریا خیلی بهتر از مدافعانی بودند که به تیم ملی دعوت شدند. اما باید این موضوع را درنظر بگیریم که این سلیقه مربی است و حتما برنامه و هدفی برای این انتخاب ها دارد. ما از افکار مربی تیم ملی خبر نداریم و اجازه نداریم در برابر این انتخاب گارد بگیریم ولو اینکه با آن مخالف باشیم.

این واقعا ناراحت کننده است که به طور مثال مجری مراسم بدرقه تیم ملی ایران نسبت به انتخاب مربی تیم ملی گارد می گیرد و سخنانی در واکنش به آن در حضور کی روش بیان می کند. من با تمام احترامی که برای همه قائل هستم، این موضوع را واقعا ناراحت کننده می دانم.

شاید من نیز در بسیار از موارد و نه از نظر فنی و تخصصی و بلکه حسی با تصمیمات کی روش موافق نباشم. اما در مجموع کارنامه کی روش یک کارنامه موفقی هست و باید حمایت شود و به عنوان سرمربی تیم ملی حق انتخاب دارد و باید به آن احترام گذاشت.
پیش بینی دیدارهای ایران

من معتقدم که ما بدون شک بهترین بازی را در مقابل اسپانیا انجام می دیم. من شخصا از بازی مراکش ترس بیشتری نسبت به سایر بازی ها دارم با وجود اینکه اولین بازی ما هم هست.
من فکر می کنم بازی با تیم پرتغال برای ما راحت تر باشه به این شرط که رونالدو هم در این بازی حضور داشته باشد، چونکه وقتی رونالدو در بازی حضور داره، تیم پرتغال روی این بازیکن متمرکز شده و کار ما ساده تر می شود، من بازی های پرتغال زمانی که رونالدو حضور ندارد را بیشتر می پسندم و این تیم نتایج بهتری هم می گیره.
اصولا بازیکنان اثر گذار اینچنینی آفت جان تیم می شوند. اما "مسی" یک بازیکن متفاوت و بازیکن لحظه هاست که توانست در جام جهانی گذشته در دقایق آخر بازی در مقابل ما اون لحظه رو ثبت کنه و گل پیروزی تیمشو بزنه وگرنه ما با آرژانتین مساوی می کردیم. اما بازیکنی در تیم پرتغال آفت درست کرده و فکر می کنیم این تیم قابل بردن است.

سید جواد هاشمی در پایان گفت: تیم ایران هم تیم کوچکی نیست و فاصله ما با تیمهای اروپایی آنقدر زیاد نیست که از این تیم ها ترس داشته باشیم. تیم ایران یکی از بهترین تیم های تاریخ فوتبال ایران است.

وی همچنین اشاره کرد که برای دیدن و حمایت از تیم ملی فوتبال ایران، دیدار تیم های ایران و پرتغال را احتمالا در روسیه از نزدیک نماشا خواهد کرد.

مسابقات جام جهانی فوتبال از روز 14 ژوئن تا 15 ژوئیه 2018 در 12 استادیوم و 11 شهر روسیه برگزار خواهد شد و تیم ملی فوتبال ایران در نخستین رویارویی خود در این مسابقات روز 15 ژوئن در سن پترزبورگ به مصاف مراکش خواهد رفت، سپس در تاریخ 20 ژوئن در شهر کازان با تیم ملی فوتبال اسپانیا روبرو خواهد شد و در نهایت در تاریخ 25 ژوئن، بازی سوم خود در مرحله نخست جام جهانی 2018 روسیه را در شهر سارانسک با پرتغال برگزار می کند.

 





نوع مطلب : تحلیل مقاله، 
برچسب ها : Victor R. Caivano/مسابقات جام جهانی فوتبال/ تیم ملی فوتبال ایران/روسیه/ مسکو/خبرگزاری اسپوتنیک /سید جواد هاشمی/ نجوای کنگان/najvaye-kangan،
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 23 خرداد 1397 :: نویسنده : عبدالمجید اورا
غزلی از وحشی بافقی» گزیده اشعار » غزل
 

ای مدعی از طعن تو ما را چه ملالست

با رّد و قبول تو چه نقص و چه کمالست

گیرم که جهان آتش سوزنده بگیرد

بی آب شود جوهر یاقوت محالست

اینجا سر بازارچهٔ لعل فروشیست

مگشا سر صندوق که پر سنگ و سفالست

مارا به هما دعوی پرواز بلند است

باری تو چه مرغی و کدامت پر و بالست

با بلبل خوش لهجهٔ این باغ چه لافد

سوسن به زبان آوری خویش که لالست

خوش باشد اگر هست کسی را سر پیکار

ناورد گه ما سر میدان خیالست

خاموش نشین "وحشی" اگر صاحب حالی

کاینها که تو گفتی و شنیدی همه قالست

 




نوع مطلب : شعر، 
برچسب ها : غزلی از وحشی بافقی» گزیده اشعار » غزلیات /نجوای کنگان/najvaye-kangan،
لینک های مرتبط :




( کل صفحات : 3 )    1   2   3   
نجوا کنگان
دلگیرم از خود با تو نجوا می کنم دریا این سفره ی دل پیش تو وا می کنم
درباره وبلاگ

سلام علیكم اینجانب عبدالمجید اورا متولد1348/6/25- كنگان-محله خور چوری(خیابان استقلال)

مدیر وبلاگ : عبدالمجید اورا
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :