طنز تلخ
       تعطیلات تابستانی را چگونه گذراندید؟

پس از پایان تعطیلات تابستانی ، مدارس درِ کلاس ها را دوباره بر روی دانش آموزان ومعلم ها  بازمی گشایند  و دیدارها تازه میگردد ... اما  تا عادی شدن کلاس ها بیشتر موضوع  چگونگی گذراندن تعطیلات تابستانی در احوالپرسی و حتی موضوع  انشاء برخی کلاس ها ، رویکرد خاصی بین آموزشگا ها دارد آغاز سال تحصیلی  بسیاری از معلم ها و دانش آموزان با هم آشنا می شوند  گاهی با بررسی سلایق و رفتار وگفتار  و  دوطرف به ارزیابی یکدیگر  می پردازند  ...
و  خانم معلمی  در دوره ایتدایی می آید موضوع انشاء را با عنوان" تعطیلات تابستان را چگونه  گذراندید؟ مطرح می کند و توصیه اکید دارد که خلاقیت  در انشاء برایش خیلی مهم است خیلی زیاد!  ودانش آموزی نورچشمی اینگونه انشا ء و شرح ما جرا  را  توصیف می کند :
مشکل من پر کردن  سطرهای  مورد نیاز با دروغ بود ،" گویی که در تابستان به  بندر عباس  سفر کرده بود یم و دریای عمان را برای اولین بار می دیدم  و  در آن شهر به جنگل بلوط سری زدیم بالای کوهای پر از برف و محیطی پرنشاط، فضای زیبا هوای ابری  وزیر گذر نسیمی خنک و درختان میوه مانند سیب وزیتون و گردو و هلو لذت می بردیم.  پدر  ما را به  اسکی در پیست و سرسره بازی روی برف  فرستاد  از کابین در ارتفاع بالا همه چیز زیر پای ما سرسبز و مثل نقاشی حیرت انگیز بود . کنار تنگه هرمز چند تا پنگوئن  دیدم چقدر ناز بودند وای نگو ...
  در همین لحظات برف رنگی شروع به باریدن کرد.بعد کمی  تنها با برف سفید بازی کرده و آدم برفی  شطنجی درست کردیم ، هوا ی سرد کم کم بوقت غروب  گونه هایم را نوازش میداد . روزهای تفریحی را همینطور یکی از یکی لذتبخش تر گذراندیم و دیدار را از بندرعباس پایان رساندیم و به شهرمان بازگشتیم و تعطیلات را به پایان رساندم و درس را شروع کردم "
ولی از آنسوی ماجرا در هنگام  خواندن انشاء  خانم معلم  وبچه های کلاس را می پائیدم  بچه هایکی یکی  دست شان بالا می بردند که چیزی بگویند اما  خانم معلم می گفت بعد ... بعد از خواندن انشاء  معلم خودش  هم  گاهی سرخ و گاهی هم زرد می شد و با دهان باز هاج و واج مانده بود  ... وقتی انشایم تمام شد با قیافیه ی حق بجانب دفترم را  روی میز  کف دست معلم گذاشتم  ... معلم که سعی میکرد خونسردیش را حفظ کند و رویم راسفید نماید گفت :دخترم  داستان خانواده آقای هاشمی در کتاب اجتماعی  چند سال را خوانده بودی ؟ گفتم نه ...
- آنهم داستان بود ... ولی جای شمال وجنوب را با هم عوض نمی کرد.
-   اجازه خانم معلم یعنی چه ! ما خودمون رفتیم با چشم خودم دیدیم اینها رو که نوشتم، خودم نوشتم و از رو دست کسی هم ننوشتم!
- ببین  دختر گلم! درآینده می خواهی چکاره بشوی ؟
دانش آموز- حداقلش نماینده؟
 خانم معلم- بسیار خوب .. برای صداقت در نمایندگی از حالا باید تمرین کنید وبعد هم، چیزی بگوئید یا بنویسید که بگنجد ونه زبانم لال ، گوش شیطان کر، پنگوئن در تنگه ی هرمز بخندد !  ...
دانشن آموز- خانم معلم ! کجای کارید اگه یه روز بیایی خانه ما و صحبت های پدرم را بشنوی چه  خواهی گفت ؟
خانم معلم- مگر پدرت چکاره است ؟
دانش آموز:   اجازه خانم معلم ، مشاور  کاندید مجلس !
- خوب بابات چه میگه !
دانش آموز-  همش آخر تماساش میگه ساختمش در حد لالیگا... بستم با هاش ،تموم تمومه، حل ،حله !
و یا آن دفعه  داشت بقول خودش رو مخ یه نفر کار میکرد...  وچنان خالی می بست که چند دقیقه بعد مادرم گفت : کی بریم کانادا ؟
اما  عکس اون ، من   ماجرائی شفاف، سر هم بندی می کنم که آنهم مربوط به گذشته است و مثل پدرم که درباره ی  آینده بلوف نمی بندم و کسی رو سرکار نمی زارم ...
خانم معلم : آفرین دخترم همین حد هم راضی هستم بفرما بشین ... شدی  10
دانش آموز : چرا  10
خانم معلم :  نمره 20  برای انشاء با این تفاصیل فقط میشه با بابایی داد ... فعلاً یه کم باید صبر کنید ، خیلی خوب شد که موضوع ندادم" درآینده می خواهید چکاره شوید" ؟
 اما بفرما بشین دخترم انشاء الله نماینده ،میشوید اما به یه شرط ! از هرکی مشورت میگیرید  بگیر اما از پدرت  مشورت نگیر !

 




نوع مطلب : تحلیل مقاله، 
برچسب ها : نجوای کنگان . طنز تلخ تعطیلات تابستانی را چگونه گذراندید؟،
لینک های مرتبط :


   دوکتاب جدید ویک دیدگاه :سیستم جهانی سازی و لیبرالیسم شکست خورده است
   کمتر هفته ی است که پژوهشگری معروف و یا فعال  برجسته ی اکادمیک سیاسی غرب بحران  وهرج ومرج بین المللی ناشی از  پروژه ی جهانی شدن و شکست لیبرالیسم را آشکار نکند و مسببان این رویه را سرزنش ننماید و از فاجعه ی عمیق مسائل زیست محیطی، فقر مطلق حاکم بربخش عمده ی از جهان، بحران فرهنگی، شکست طرح های اقتصادی و افزایش طبقات اجتماعی بنفع قروتمندان  از حساب  تشدید فقر فزاینده فقرا محافل  پشت صحنه سیاسی که اصرار برادامه ی روند موجود  با تکیه بر بوق های رسانه ی فریبنده قصد تسلط همه جانبه بر منابع ومنافع جهانی را دارند  محکوم  نکنند. دراین راستا  خلاصه ترجمه دوکتاب زیر گواه جدید براین شرایط از ابعادی دیگر وجدی تر است :
  (1)ما به یک سیستم پس از لیبرالیسم نیاز داریم
 اندیشمندان سیاسی غرب : مردم در سراسر جهان ایمان خود را به سیستم لیبرالی از دست داده اند
سیستم لیبرالی ، با  صخره ی از افزایش دیدگاه های ملی گرایانه و مذهبی ، که یک گروه انسانی را از گروه دیگر متمایز می کند  ، روبرو شده است، دولت ها به طور فزاینده ای جریان ایده ها ، کالاها ، پول و مردم را محدود می کنند ؛ دیوارهای جدایی در همه جا ظهور می کنند ؛ در سرزمین و فضای مجازی ، مهاجرت محدود شده و عوارض  وتعرفه های گمرکی مؤثر وضع است.
  سیستم لیبرال  به فروپاشی  نزدیک شده است ،  و اکنون این سوال مرتب تکرار می شود  که کدام نوع نظم جهانی بهترین گزینه خواهد بود؟ تاکنون همه کسانی که سیستم لیبرال را به چالش می کشند ، کارهای بسیاری را در سطح ملی انجام می دهند ، ایده های زیادی برای رفع نگرانی های محلی کشورهای خود در باب توسعه دارند ، اما آنها چشم انداز قابل قبولی در مورد نحوه عملکرد جهان به طور کلی  ارائه  نده اند؟!  ، به عنوان مثال ، ناسیونالیسم روسی می تواند راهنمای منطقی مدیریت امور روسیه باشد. اما ناسیونالیسم روسی نگاه جامعی به بقیه بشریت ندارد ، مگر اینکه ناسیونالیسم به امپریالیسم تبدیل شود این ناسیونالیسم یک کشور را به حمله و حاکمیت بر تمام جهان فرا می خواند. یک قرن پیش چندین جنبش ناسیونالیستی پناهگاه چنین رویاهای امپریالیستی را فراهم کردند. اکنون هم  از روسیه  تا به ایران، ایتالیا، ترکیه و چین برای پاسخ  به جایگزینی  لیبرالیسم ، صداهایی به گوش می رسد.
در دنیایی که تحت تأسیس یک خشونت امپراتوری جهانی قرار دارد ، ملی گرایانی همچون استیو بانون ،  اتحادیه شمالی ایتالیا و حامیان Brexit "رویای ملی گرایی بین المللی" را مطرح می کنند که همه کشورها با همان دشمنان روبرو هستند زیرا طرفداران جهانی شدن ، چند فرهنگی بودن و مهاجرت ،  هویت ها و فرهنگ و سنت ها ی داخلی کشورها را تهدید می کنند. ...
عصر جهانی شدن به پایان رسیده است و ما باید نظم جهانی جدیدی ایجاد کنیم (2)
سالیوان نویسنده کتاب "آماده سازی" است  که  در ادامه گزیده ی از کتاب او آورده شده است:
چه کسی پشت کشتار نظام جهانی شدن است؟
مایکل ا. سالیوان: حداقل دو مورد وجود دارد که  علائم  پایان جهانی شدن را به ما  نشان می دهد: اول ، رشد اقتصاد جهانی کند شده است. مانند قراردادها و گاهی سهام برای تحریک توسعه بین المللی. دوم ، عوارض جانبی یا به عبارتی اثرات جانبی قابل فهم جهانی شدن آشکار شده است: نابرابری در ثروت ، تسلط بر شرکتهای چند ملیتی و فروپاشی زنجیره تأمین جهانی که همه ی اینها تبدیل به اتخاذ مواضع داغ و قالب سازی سیاسی شده است ...
تهیه وترجمه : نجوای کنگان
منابع :
(1)
We need a post-liberal order now
The international, rules-based system is collapsing. Overhauling it means combining national identity with a global ethos, says Yuval Noah Harari, a historian and author
 
Globalisation is dead and we need to invent a new world order(2)



نوع مطلب : تحلیل مقاله، 
برچسب ها : نجوای کنگان . : (1) We need a post-liberal order now The international، rules-based system is collapsing. Overhauling it means combining national identity with a global ethos، says Yuval Noah Harari، a historian and author Globalisation is dead and we need to invent a new world order(2)،
لینک های مرتبط :



         آیا آلودگی خلیج فارس بمعنی پایان زندگی ساحل نشینان؛ نیست!

 دریای خلیج فارس تصمیم به ادامه ی زندگی دارد بخاطر ما انسانهایی که قدرش را نمی دانیم.. اما اگر اجازه بدهیم ... محبوبیت این خبر برای ما ساحل نشینان از اهمیت بالائی وبلکه برای اولویتی مساوی با زندگی است بسیاری  می گویند  که  خلیج  فارس از دست قدر نشناسی ما  بستوه آمده است و شاید ما را رها کند تا در حسرت روزهای پاک و آبی اش ، بیابانی نمکزار و منجلابی از پساب های صنعتی را  تجربه کنیم و در بی تدبیری خویش سرگردان  بمانیم و دیگر اثری از برکت و نعمت های مختلف آن باقی نباشد  وبرای هر قطره آبش دلتنگ شویم  و گرد و غبار  نگرانی و پشیمانی بر روی پیشانی مان بنشیند؟!
اکنون با روند موجود  اهمال و بی تفاوتی نسبت به آلودگی دریا   لزوم اهتمام به اتخاذ   تصمیمات خوب به یک تار مو بند است. قابل توجه دوستان شورا ی اسلامی شهر کنگان و نماینده محترم درمجلس وسایر مسئولین دست اندرکار، اگر به خدمت صادقانه به ساحل نشینان می اندیشید حتی جا دارد که یارگیری  وصف بندی انتخاباتی و دپو کردن انرژی و وقت پشت صحنه ی انتخابات را تا حدی کنار گذاشته و به این مهم با اراده ای مصمم و بخاطر نجات زندگی مردم که قرین نجات محیط زیست دریاست بپردازید...!؟ به مردم گزارش مستند بدهید که در این خصوص چکار کرده اید ؟
امکان بررسی اینکه علائم  مسمومیت  وآلودگی آب ناشی از رها وسرازیر شدن  آلاینده ها ناشی  از پساب ها و مواد شیمیائی صنعتی ، منبعی  برای آلودگی  اکوسیستم محیطی است که زنجیره ی تبعات منفی آن رفته رفته بر زندگی ساحل نشیننان تاثیرات خود را نشان میدهد  بنحویکه دیگربه آزمایشگاه  و سنجش کارگاهی  نیازی ندارد .زباله های صنعتی  ناشی از استحصال گازمایع و  گاهی ضایعات باقیمانده از فعل وانفعالات پتروشیمی ها  در برخی مواقع بدون کنترل به آبهای خلیج فارس تخلیه می شود ، به خصوص در  زمانیکه مفاهیم زیست محیطی  و توسعه یافتگی تحت الشعاع تمرکز برانتخابات ونتایج  ونگرانی های حاصل  از آن قرار گرفته است بویژه که رویکرد در تجزیه و تحلیل  صنعتی پسماند ها و نحوه ی دفع آن از سوی سازمان  محیط زیست به طور واضح تعریف نشده وگزارشی مستند ارائه نمی شود و یا بشکلی  قاطع پاسخگوی ، سوالات پرسشگران پیگیر این عرصه نیستند.
ادامه ی این روند  علاوه بر تخریب محیط زیست و منابع  ثروت خدادی آبزیان که حداقل یادگار هزاران نسل  متوالی از گذشته است و باید بعنوان امانتی برای نسل های آینده مورد مراقبت قرار گیرد ونسل فعلی از مواهب آن برخوردار باشد، کمتر تحت نظارت و  یا محاسبه تلفات ومطالعه ی ابعاد تخلفات زیست محیطی قرار دارد وآثار زیانبار آن  اکنون نمونه ی  واضح از زیر پا گذاشتن   رویه های ضرورت نگاه علمی و اجرای قوانین مرتبط در بررسی آلاینده های  نا سازگار با محیط زیست نقش  بوده که متاسفانه نقش مخرب خود را  بیش از پیش آشکار کرده است .
اهمیت حفاظت  منابع آب های ساحلی  وسرزمینی  و ... علاوه  بر تخریب  و نابودی همه  ی گونه  های  متنوع از آبزیان ، از سوئی باعث بروز وشیوع بیماریهای خطر ناکی چون سرطان و کاهش نسبت باروری در زنان یا مردان ، زایمان زودرس (نارس) ی غیره می گردد.
در بخش دوم این نوشتار نظر مخاطبین ارجمند را به اهمیت دریا از نگاهی اختصاصی تر جلب می کنم : تا اهمیت مطلب  بیش از پیش روشن گردد و در این راستا به تشریح کوتاهی از خلاصه ی موضوعی پژوهشی با عنوان :چرا دریا را دوست داریم؟ علم سعی  می کند  تا دریابیم که چرا  دوستدار آب و درصددحفظ رابطه خود با آن هستیم:
 دانشمندی بنام "استفان سندز " از کلاهخود  نوآوری خود استفاده می کند تا مرکز عصبی ( EEG )  همراه را در متن ماجرا قرار دهد - استفان ساندز ،متخصص زیست پزشکی که رئیس مرکز تحقیقات ساندز در کالیفرنیا ست ، سالها  به عنوان استاد  بر این مبحث  وقت گذ اشته و از تصاویر مغزی برای مطالعه بیماری آلزایمر استفاده می کند. او با ترکیب الکتروانسفالوگرام و حرکت چشم انسان ، اطلاعات بی نظیری را در مورد چگونگی پردازش انسان از طریق رسانه یا محیط  زیست اطراف در ارتباط  با آب عقل آبی، لحظه به لحظه داده های جدیدی را  بدست ما می رساند.
فناوری تنها اخیراً امکان غوطه وری در اعماق اقیانوس مغز انسان  را فراهم کرده است و با پیشرفت چشمگیر آزمایشگاه تحقیقاتی  مانند کار استفان ، می توانیم مطالعه و درک خود را از مغز انسان گسترش دهیم تا ایده های جدیدی در مورد احساسات ، همدلی ، خلاقیت ، سلامتی و شفابخشی و رابطه ما با آب  ارائه دهیم. "اصطلاح عقل آبی" ، برای ارتباط ذهنی  آب و انسان نامیده است که به آرامش ، ثبات ، وحدت و یک احساس کلی خوشبختی و رضایت در هنگام دیدار از دریا یا اقیانوس اشاره دارد.تیم های تحقیقاتی مدل هایی از محیط ، ماهی و غذاهای دریایی را جمع آوری  مینمایند که درسبد رژیم غذایی روزانه ساکنین ساحل قرار گرفته است.بعد از بسیاری از تجزیه و تحلیل های بالینی و بیوشیمیایی ، وضعیت سلامتی مصرف کنندگان را تحت مراقبت دارد.
دانشمندان براین باورند که تمام  علاقه ی ما به آب ، اقیانوس ها ، دریاها، دریاچه ها ، رودخانه ها ، حوضچه ها و حتی آبشارها  به تاثیر پذیری مستقیم آن - از مایع حیات مربوط می شود.
وقتی در ساحل دریا و  اقیانوس ایستاده ایم و به این فکر می کنیم که این بخش از طبیعت  چقدر بر بینایی ، صدا، احساس  ... و بوی آب چه تأثیری بر مغز ما می گذارد. ما شروع به جستجوی لحظه ای می کنیم  تا با بسیاری  قریب به اتفاق 80 درصد از ساکنین زمین که کنار آب روها درابعاد مختلف زندگی می کنند همراه باشیم، زیرا این واحد محیطی عظیم روبروی ما رفاه اقتصادی، خوشبختی و آرامش را به ارمغان آورده است که لازم است بدانیم که باید چگونه آن را پاس بداریم.
ویژگی هایی در آب وجود دارد که ما را جذب  کرده و  متحیّر می کند. جای تعجب نیست: این مایع  که فراوانترین ماده روی زمین است و در ترکیب با هوا ، تنها عنصری است که بقای حیات و استمرار انسان را تضمین می کند. پلانکتون در دریا ها و اقیانوسها بیش از نیمی از نیاز اکسیژن ما را تأمین می کنند.  که 96 درصد آن شور  و بیش از 70 درصد زمین را در بر می گیرد.بهمین مناسبت  بسیاری از دانشمندان سیاره ی زمین را " کره الماس آبی "می نامندزیرا یکی از ارکان حقوق انسانی وجود آب پاک و حفظ منابع  پایدار آن محسوب می شود.ونیاز ما به آن ، مثل نیاز یک نوزاد به مادرش است.
آب همیشه منبعی الهام بخش ما بوده است - با گوش دادن به صدای  آن ، با تنفس بوی دریا ، با قدم زدن در ساحل و غیره ...یاد میگیریم وبه یاد می آوریم در تاریخ بشر ما ارتباط عمیق ما با آب را از طریق آثار هنری ، ادبیات و شعر می بینیم. آب به اشکال مختلف  احساس طراوت و شادابی  وحتی به ما انرژی وسلامت می بخشد ، یا از احساس آرامش بخشی که هنگام شنیدن صدای امواج در ساحل به آن احساس می کنیم ، احساس تعلق به "بودن" می کنیم. 
تحقیقات نشان داده است که بودن در نزدیکی دریا باعث می شود احساس راحتی ، آرامش ، شاد و سرزنده بودن داشته باشیم ، همانطور که همه ی ما "مادر" خود را دوست داریم ، از نظر جسمی ، عاطفی و روحی با  آن وبا هم در ارتباط هستیم. 
واقعیت وجودی مغز ما (ترکیب 80 درصدی از آب) با توجه به عوامل مختلفی از جمله ، آگاهی و درک ما از دریا و اقیانوس ، احساسات ، ترکیبات بیولوژیکی ، فرهنگ و همچنین محیط زیست ما ، به آنچه امروزه تشکیل شده است رسیده و به آن رسیده ایم تا حد زیادی وابسته به دریاست.
فراتر از ارتباط تکاملی ما با آب ، انسانها با احساسات امروزی شان بیش از همیشه با آن پیوندهای عاطفی  ونیازمندی عمیقی  دارند."پابلو نرودا می گوید:" من به دریا احتیاج دارم زیرا او  چیزهای زیادی به من می آموزد. " بگذارید اصلاً  وهمیشه در ساحل بمانیم. "  ما احساس کمک گرفتن، شادی و آرامش  وهم زیستی رودرو نسبت به دریا داریم:" وقتی برموج  پارو می زنید  شما در بالای برج بزرگ طبعیت قرار گرفته اید. "

منابع :
-شعار”Follow The Water”
- والاس نیكولا WALLACE J. NICHOLS
- سایتSalon
- کتاب : Blue Mind: The Surprising Science That Shows How Being Near, In, On, or Under Water Can Make You Happier, Healthier, More Connected and Better at What You Do،





نوع مطلب : تحلیل مقاله، 
برچسب ها : نجوای کنگان .Follow The Water” - والاس نیكولا WALLACE J. NICHOLS - سایتSalon - کتاب : Blue Mind: The Surprising Science That Shows How Being Near، In، On، or Under Water Can Make You Happier، Healthier، More Connected and Better at What You Do،
لینک های مرتبط :



                                        بزرگترین نظر سنجی ماه سپتامبر:2019
                اسرائیل یا ایران: کدام یک تهدید اصلی در منطقه است؟

 سپتامبر ١١, ٢٠١٩

بنیامین نتانیاهو اعلام کرده است که در صورت انتخاب مجدد ، در هفته آینده ، وی به طور رسمی مناطق بزرگی از کرانه باختری را ضمیمه فلسطین اشغالی خواهد کرد.برخی پایتخت های عربی سریعاً این اعلامیه را محكوم كردند زیر از نظر آنها این نزدیكی بین اسرائیل و برخی دولت های عربی سازش پذیر را تهدید می كند.  اکنو ن پس از سالها  کوبیدن بر پروژه  ایران هراسی با هزینه های سنگین تبلیغاتی و رسانه های مختلف  هنوز این ترفند تبلیغاتی نتوانسته   است با ادعای تبلیغاتی مشترک غرب و رژیم های مرتجع عرب  ایران را برای منطقه  تهدید بزرگ نشان دهد ،  در واقع دشمنی مشترک دولتهای اسرائیل ، عربستان سعودی ، امارات و بحرین با ایران تنها به رسوا یی  سیاسی در محافل اجتماعی و انزجار افکار عمومی  از طرح های ضد ایرانی شان  حاصل شده است .
و در این راستا موسسه ی افکارسنجی  رسمی عربی بنام" بارومتر عرب" که ماموریت دارد دیدگاه عموم  مردم عادی عرب  در ابعاد مختلف اجتماعی و...  در مراحل مختلف زمانبندی مورد مطالعه قرار دهد باطرح دوسوال که مشخصاً جنبه موضع گیری وعلامت دادن برای پاسخگیری مورد علاقه ی سوال کننده  بصورتی واضح  که و نتایج  دلخواه را به دستگاههای  تصمیم ساز ارجاع دهد جدیدترین نظر سنجی خود  پیرامون اینکه "  کدامیک از این دو  اسرائیل یا ایران تهدیداصلی و بزرگتر برای کشورهای عرب است " به انتشار پاسخ های دریافتی به شکل زیر پرداخته است :

در بزرگترین نظرسنجی در نوع خود در منطقه ، "بارومترعربی" دماسنج چند بعدی افکار عرب از شهروندان عادی در مورد دیدگاه های خود در مورد ایران و اسرائیل سؤال کرد. این یافته ها نشان می دهد که نسبت های  حداکثری در سراسر منطقه،  اسرائیل را در مقایسه با ایران تهدید اصلی وبزرگتر می داند و معدود شهروندان عرب ترجیح می دهند روابط بین کشورهای عربی و اسرائیل  تقویت شود.
به طور کلی ، در سه چهارم کشورهایی که مورد بررسی قرار گرفته اند ، اسرائیل تهدیدی بزرگتر واصلی برای ثبات منطقه ای نسبت به ایران است. تا حدود زیادی این امر به این دلیل است که ایران به عنوان یک تهدید بزرگ در منطقه دیده نمی شود.  به استثنا در کویت، جایی که تقریبا چهار نفر از 10 نفر (42 درصد) گفتند که آنها بیش از هر کشور دیگری از ایران می ترسند. در عین حال ، ایران به عنوان یک تهدید متوسط ​​در یمن (33 درصد) و در عراق (31 درصد) ، . اما در سایر کشورها ، کمتر در جهان عرب از ایران ترس دارند. تنها 11 درصد اردنی ها می گویند ایران تهدید اصلی برای ثبات منطقه است ، در مقایسه با 7 درصد در لبنان ، 6 درصد در مصر ، 4 درصد در سودان ، 3 درصد در فلسطین ، 2 درصد در مراکش ، 1 درصد در الجزایر و لیبی و کمتر از 1 درصد در تونس. .
.از طرف دیگر ، بسیاری دیگر از شهروندان عرب این نظر را  مطرح کردند که اسرائیل همچنان بزرگترین تهدید برای منطقه است. در همه کشورها حداقل یک نفر از 10 نفر اسرائیل را تهدید اصلی ثبات منطقه عنوان کردند. اکثر پاسخ دهندگان در لبنان (79 درصد) ، فلسطین (63 درصد) و مصر (54 درصد) از این نظر حمایت می کنند ، در حالی که بیش از یک سوم در اردن (42 درصد) و سودان (36 درصد). بیش از یک در هر پنج نفر اسرائیل را بزرگترین تهدید ، در مراکش (27 درصد) ، یمن (24 درصد) ، لیبی (24 درصد) ، الجزایر (21 درصد) و عراق (21 درصد) می دانند. کشورهای دارای کمترین نسبت ، اسرائیل را تهدید می دانند: تونس (14 درصد) و کویت (13 درصد) هستند.

در عین حال ، تعداد نسبتاً معدودی از شهروندان عرب معتقدند که نزدیکی بین برخی پایتخت های عرب و اسرائیل اخیراً به نفع منطقه بوده است. در همه کشورهایی که از این سؤال پرسیده شده بود ، کمتر از یک سوم از تغییرات اخیر حمایت کردند .
 منبع :  arabbarometer/ تهیه وترجمه : نجوای کنگان




نوع مطلب : تحلیل مقاله، 
برچسب ها : نجوای کنگان .منبع : arabbarometer/ بزرگترین نظر سنجی ماه سپتامبر:2019 اسرائیل یا ایران: کدام یک تهدید اصلی در منطقه است؟ سپتامبر ١١، ٢٠١٩ /تهیه وترجمه : نجوای کنگان،
لینک های مرتبط :


     " ابوذر" نمونه ی درخیزش عمومی برای توسعه ی کنگان 
                    
  در آموزه های دینی آمده است : "رحم الله امرؤً عرف قدر نفسه"   رحمت خدا برکسیکه قدر خود را بداند،این عبارت قبل از هرچیز دال بر لزوم شناخت  انسان در ابعاد مختلف  از خودش ومنابع در اختیار خوداست  که منجمله ویژگی ها ومزیت های در دسترس  برگرفته از ارزش ها ، توانمندی ها و  قابلیت رشد معنوی ومادی فرد در عرصه های مختلف را دربرمیگیرد.
      امروز پنجشنبه 21 شهریور 98 ، باشگاه ورزشی ابوذر کنگان پس ازبازگشت پرفروغ به میادین فوتبال به مصاف پرسپولیس  بندر دیلم  خواهد رفت ... انتظار و دیدگان بسیاری از ما کنگانیها بدنبال پیروزی در این مسابقه است تا بار دیگر از رهاورد  عرصه ی فرهنگی ورزشی در اثبات  وجودی  و موجودی کنگان،  همچنان  نشان  دهیم غرور زادگاهی وعرق حق آب وگل  در وجود تک تک ما زنده است و جریان دارد.و این حرکت جمعی وهمراهی می تواند تجربه و سکو و پایه ی برای  کسب افتخارات بزرگتر در میادین مهمتر و گسترده تر قرار گیرد. براین اساس جا دارد که مواردی را دراین باب در این مقطع مطرح نمایم :
یکی از  فرماندهان انگلیسی در پاسخ به این سؤال که چگونه در "نبرد واترلو"   ناپلئون  را شکست دادند؟ پاسخ داد: "ما از استادیوم های فوتبال این نبرد را بردیم." آنجا که روح  ورزش جوانمردی درکنار هماهنگی وهمکاری ، نظم و انضباط ، پشتکار وحوصله و وضوح  هدف یابی و آمادگی برای مبارزه و حتی هزینه های آن را با هم تمرین کردیم. این ها باعث شد که ما  بر نبوغ ناپلئون پیروز شویم به تعبیری دیگر کارکرد صحیح گروهی  مانع خطای دید می شود و برطرف ساختن خطای دید موجب وضوح عملکرد ودستیابی به هدف می شود. و در این راه آنانکه  راهبرد حرکت  دوطرف رقابت را رصد ، آنالیز  و حتی اسکن و تعبیر می کنند و آنانکه ارنج تیم می چینند و تاکتیک بازی و هدایت بازیکنان را درطول نود دقیقه یا بیشتر برعهده دارند بیشتراز بازیکنان فوتبال و بازیگران صحنه ی اجتماعی، مسئولیت نتایج را متعهد هستند .
  اما درصحنه ی اجتماعی کنگان بویژه  حداقل در این دو دهه ی گذشته  تحت پروسه ی که هیچ هم اتفاقی نبود ،حداقل با سه روش کنگان بسمت ناکجا آباد کشانده شد: شکستن روح  مطالبه گری ظرفیت وقابلیت بومی درکنگان، عزل و نصب های تصنعی و به گوشه راندن  وتخریب نخبگان آن ، با باز تعریف همه اتفاقات مصنوعی براساس مفهومی کلیشه ی بنام "کنگان دیار مهربانی"  تا  اغلب ردیف استخدامی ها و پست مدیریتی که حق بچه های کنگان بود بنام غیر با توجیهات بدیهی غیرواقعی مصادره شود و  از این طریق با غربال گری در شورای شهر و دوستانی که خود باید موجد انسجام و همگرائی باشند نیز دچار تشتت و تفرقه باشیم و اینگونه پیدا شوند کسانی با پیمان بندی سر دوراهی و پشت صحنه در پی آن درصدد تمرکز بر انحصارطلبی تکیه زدن بر  کرسی مجلس باشند  و بدین طریق نه  مدافعی قوی در سرراه قرار گیرد و نه  راه دفاعی برای بقیه باقی بما ند ، نمونه اش می بینید  در قبال مطالبه گری  تعدادی جوان کنگانی در مسجد اهل بیت؛ برای بی اثر کردن خواسته های آنان  ومظلو م  سازی  و ترحم سازی  زود هنگام انتخاباتی و سیاه نمائی برای جریان یا اشخاصی ، چه تعداد احساس نامه وپیامک ها ی یکی به نعل و یکی به میخ منتشر شد تا اصل مطالبه گری و پاسخگوئی مخدوش ومحکوم شود؟! ودیگر اینکه حق سوال ودانستنی درکار نباشد ؟!  که رمز و راز آن را بتفصیل بموقع خودش باز خواهم گفت...
روشن است که احتمالاً همان مسببان و متولیان ادامه ی همان پروسه ی دامنه دار در قالب های مختلف "کنگان ستیزی" بنحوی براین مطلب اشکال گرفته و خواسته یا ناخواسته دست خود را رو می کنند!
و اما درادامه می بایست از همین درس احیای باشگاه ابوذر و حرکت دوباره ی آن، خیزش اجتماعی سازمان یافته ی اصولی داشته باشیم که زنگ توسعه  درب هر خانه ی را بصدا درآرود ، درست کنگان هم همینطور پس از سالها سستی و رکود می تواندمطالبه جمعی  وروح سازندگی متکی برخود  را بازیابد ...
  و  نکته ی آخر اینکه : برای مهار سوء استفاده ی دیگران دوراه بیشتر نداریم الف ) نقاط قوت خود را بشناسیم وبرای بهروری هدفمند آن رافعال کنیم ب)  نقاط ضعف  خود را شناخته و آن را برطرف کنیم.   امید وارم  که اینگونه شود،تا مانند پیروزی مسابقات ورزشی ، بتوانیم موفقیت های واقعی اجتماعی کنگان را هم دشت کنیم .



نوع مطلب : تحلیل مقاله، 
برچسب ها : نجوای کنگان . " ابوذر" نمونه در خیزش عمومی برای توسعه ی کنگان،
لینک های مرتبط :


 
 

                           ظهر عاشورا و تعظیم تاریخ دربرابر زینب

  هنگامیکه امام حسین (ع )  بیعت با یزید  را با بیانی قاطع " مانند من با مثل تو بیعت نمی کند" رد کردند دیگر کمتر کسی تردید داشت که  نتیجه ی این رهنمود تاریخی چیزی جز شهادت امام   نخواهد
بود.
نبرد رهائی بخش  برای حیات تاریخ در جغرافیای طف برای آزادگی انسان از تاریکی محض و خلاصی ازجمود،رخوت و قیود مذلت و منکرات دنیوی در گرما گرم نظاره خورشید در میان سکوت خواص موج سوار به طمع وتهدید تسلیم شده و هلهله ی عوام غفلت زده خودباخته در هیاهوی کج روی از دین در سرزمین تفتیده کربلا به پایان رسید  اوج صدای" العطش" در غلغه ی جنگاوران و طنین شیپور نبرد و موج های کران تا کران شط به شریان اصالت پیروزی حق برباطل در تاریخ جانی دوباره بخشیده تا روان به تنگ آمده از سیاهی،با سپیدی فجر بعداز عاشورا طلوعی نو آغاز کند.
گرچه درکنار فرات ، فرزندان و اهل بیت پیامبر (ص) با تشنگی کامی وصف ناپذیر و با برخوردی سراسر شقاوت تمام ازسوی لشکریزید، زجرها ودردهای نامحدود کشیدند وسرانجام  یاران فداکار و خود امام حسین (ع)شربت شهادت نوشیدند،ودر پایان این معرکه، اطفال و زنان حرم محمدی با پای برهنه در بیابانی مملو  از خار مغیلان وشماتت تیراندازان کوفی و شلاق نوازان شامی در حلقه ی دود ناشی از سوختن خیام و جوی خون ، شقایق های خفته در قتلگاه به اسارت گرفته شدند .... تنهای بی سر و سران بی تن در آن وادی هرکدام حکایت سرخی از رودروئی یک نیم روز خونین در معرکه ی نابرابر دارند. 
 قبل از این امام حسین(علیه السلام) حجت را بدینگونه برهمگان تمام کرده بودند: " پس هركس این حقیقت را از من بپذیرد راه خدا را پذیرفته است و هركس رد كند من با صبر و استقامت (راه خود را) در پیش خواهم گرفت تا خداوند در میان من و این افراد حكم كند كه او بهترین حاكم است"
 راه حسین  آنچنانکه حضرتش در این جملات بیان کردند اهمیت و برجستگی نهضت و معانی عالی آن حرکت و چگونگی آن را با نحوه ی برشماری مبانی حرکت و مبارزه اش بیان نموده است و  هدف مشخص  آن ایجاد تحول در روح  انسان و مأموریت  مستمر مبارزه  در حقیقت جوئی  را روشن کرده بود. 
لذا پس از این  روند، به مژده رسانی فراگیر در پی فاجعه ی غم انگیز باید به آشنای  طریقت و  هدف شناس كه بتواند مدیریت چرخه ی پیام رسانی بعد از فاجعه را  به انجام رساند، نیاز بود تا این مهم به حضرت  زینب (سلام الله علیها) برای انجام این امر خطیر و دشوار واگذارشود....
عاشورا دو نیم روز از عصاره تاریخ فعال است صبح تا ظهری که از سوی امام و هفتادودو یار وفا دارش برترین مظاهر ایثار، شجاعت و فداکاری تجلی یافت و در نیم دیگر روز بعداز ظهرهمانروز مبدا شهامت،پایداری و روشنگری تبلور یافت.تا حماسه عاشورا جاودانه بماند.
عاشورا ختم روزهای درگیری در سرزمین کربلا- جایی که پیکر  مطهر حسین ، پسران و برادران  و یاران او را بعنوان نماد خیرخواهی بشریت معرفی کرد، نبود. هرچند که آسمان  با تمام فرازش  وزمین با همه ی پهنه ی خود شرمسار از مشاهده صحنه ی نبردی که  اجساد تکه و له شده شهیدان و آوارگی یتیمان  بی پناه  و فریاد زنان بی پشتیبان و محاصره بی شرمانه ی لشکر ابن زیاد و عمر بن سعد بود مرور میکرد تا ببیند که چرا فرزندان رسول خدا، با ددمنشانه ترین برخورد ستمکاران روبرو  می شوند بعد از این در شور وشعور تپیدن خود را آغاز کردند؟!
 هنوزهم وقتی مورخان واقعه ی عاشورا  می خواهند چگونگی شهادت امام و اسارت فرزندان پیامبر(ص) را به دردناک ترین شکل و اندوهناک ترین تصاویر ممکن نقل کنند به این عبارات : « اسیرانی که  بچشم خویش سخت ترین مصیبت ها  وبی حرمتی  ها را دیدند تا  در غم ازدست دادن عزیزان با نگرانی های بیشمار وچشمانی اشکبار به سوی  کوشک کوفه و کاخ شام  رانده شوند »چاره ی نیست جز اینکه به روشنگری های حضرت زینب مراجعه کنند.
 زینب ماموریت داشت تا علاوه بر مراقبت و دلداری اسیران  نقش ویژه خود در رساندن پیام حسین  و ترویج اهداف واقعه ی عاشورا ، از لحظه لحظه ی فرصت پیش رو بهره ببرد .تا مسئولیت را بشکلی شایسته به مرحله ی اجرا درآورد.
در مورد ابعاد پیام رسانی ، سخنان و عقیله بنی هاشم  زینب (سلام الله علیها) وانتقال دروسی  از خطبه های ایشان انعکاس داده شده  که همه وهمه در صدد است  تا نشانی از نقاط عطف کربلا و نقش افشاگری زینب (سلام الله علیها) از علل قیام عاشورا در جهت تبیین  اهداف آن آشکار شود. بخصوص که دستگاه تبلیغاتی وبا مبلغان مفسر ساز شخصی از قران و شریح قاضیان خشک مغز، مقدس مآب همانند قبل از واقعه ی عاشورا سعی میکردند تا از نهضت حسینی ، بر اساس ترویج بوقچی ها ی دربار بنی امیه "خروجی نامتعارف از مسیر دین اسلام"  نمونه ی انحرافی ارائه دهند ؟!و همه ی امور ماوقع را مسکوت باقی گذارند.
هنگامی که  زینب بر مردم کوفه وارد شد ،به مردم بی وفا، آنهائیکه در دلشان ترس و شک داشتند و آنها ئیکه سزاوار آزادگی نبودند،با سخنانی رسا به آنان ، فهماند ، که چقدر از سرگذشت خود فاصله گرفته وسرنوشت نیک خود را باخته اند هرقدر اکنون زنان خاک برسرکنند و مردان گریبان چاک دهند دیگر سودی نیست  و درکنار اینها  "ابن زیاد" عمیقاً متوجه شد که همراهان حسین اراده شان خلل ناپذیر  و آرمان شان  پایدار و جهان گیر است و بدین ترتیب بوده  که تحمل همه ی سختی ها در مسیر حق برایشان زیبا و آسان باشد و پیروزی حقیقی از آن کاروان حسین است که از مکه راه درپیش گرفت و هیچگاه در کربلا متوقف نخواهد شد.
زینب (سلام الله علیها) مرحله آغازین دوره پس از انقلاب امام حسین  (علیه السلام) در سخنرانی های دقیق،با استفاده از روش ها  وشیوه های مختلف  بلاغت، آنقدر خردمندانه عمل کرد تا دف و کوس کوفتن وبانگ جرس  نواختن ها ی سرمستانه  بنی امیه تعطیل شود و نفَس های حبس شده درسینه  انفاس ها  غرق در بهت وحیرت باردیگر برای شنیدن آموزهای ناب اسلام محمدی ، آماده شود... » در شام و کوفه  مردمی که برای تماشای تحقیر قافله ی اسرا دعوت شده بودند در عمل و به اجبار شاهد تحقیرخود و دستگاه بنی امیه شدند زیرا قافله سالار اسیران  بنای همایش عظیم و پرشکوه همه ساله دهه ی اول محرم و اربعین حسینی  با منبری از  پیروزی حقیقت و مناره ی عدالت در برابر باطل و بی عدالتی  را درست در همنجا تکمیل کرد تا این جلوه ی نامتناهی حق طلبی تا حد زیادی مرهون روشنگری حضرت زینب کبری (س)  فریادگر عاشورا بماند که با پیام رسانی از مظلومیت سرور آزادگان عالم و انعکاس  اهداف قیام عاشورا،خط بطلانی برتزویرو ریاکاری یزید پلید کشید . هنگامی که آن وضعیت را برای مردم بلاد عراق وشام  تشریح شد این غم و اندوه و دریایی از درد فریادگر بیداری گردید تا از شعله ی گداخته آتش روشنگری ،طوفانی رستاخیزی برپا شده و دودمان بنی امیه برباد دهد . 




نوع مطلب : تحلیل مقاله، 
برچسب ها : نجوای کنگان . بعداز ظهر عاشورا، آغاز تعظیم تاریخ دربرابر زینب،
لینک های مرتبط :


 احمدشاه مسعود  معروف  به شیر دره  پنجشیر ، فرمانده  مبارزه ی تقریباً نزدیک به دو دهه  علیه ابرقدرت شوروی و طالبان وبیگانگه ی غربی  از قهرمانان ملی افغانستان  است که تاپایان عمرازمیهن و منافع ملی آن دفاع کرد که امروز  18شهریور  سالگشت  ترور ناجوانمردانه اوست.
احمد شاه مسعود، رهبر فقید مجاهدین در  ساعت ١٢:٢٠ دقیقه روز ١٨ شهریور ١٣٨٠ در قریه خواجه بهاء والدین ولایت تخار، در  سوء قصدی انتحاری، توسط دو تروریست كه خودرا خبرنگار معرفی کرده بودند، به شهادت رسید.نتیجة بحث الصور عن احمد شاه مسعود
اینكه قاتلین احمد شاه مسعود  چه كسانی  بودند؟ توسط چه كسانی به این منظور بکار گرفته شده بودند؟ پرسش هایی است كه از آن روز تا حالا میشود تنها به یک جواب کلی قناعت کرد ، فرماندهان مردمی و بیگانه ستیز از سوی دشمنان داخلی و خارجی قابل تحمل نیستند . 
 دلیل این ادعا زندگی شفاف و بدون ابهام ، پر ثمر  با همۀ فراز و نشیبش، می باشد  و دلیل دیگر این است که پس از وقوع این فاجعه برای مردم افغانستان،  هیچیک از دشمنانش مسئولیت سوء قصد علیه وی را بعهده نگرفته بر پیچیده گی ابعاد آن افزودند.
   در این خصوص می توان مطالبی را بشرح زیر بطور  جدی و مستند محضر خوانندگان عرضه داشت:
  اول اینکه: علت موفقیت  مسعود،  بعنوان شخصیتی  برجسته ، را باید در همراهی با توده محروم  با در وهله ی اول باید جستجو کرد،  وباید گفت: درک درست و واقعبینانه، از اندیشه و عملكرد  و شناخت دقیق عناصر این کارکرد، در وقایع و رویداد های  مقطعی ازتاریخچه ی  زندگی اجتماعی او که در آن نقش ایفاء نموده، نقطۀ عطفی در مرحله ی مراجعه به عملکرد موثر او دانست  چند سال پیش به همین مناسبت  فیلمی مستند از شبکه 2 صدا و سیمای کشورمان پخش شد که مبیّن همین عملکرد بود و رویه ی مطلوب او در نشستن پا فقرا و بیچارگان  حوزه تحت استحفاظی اش که با حوصله ی فراوان به گفت وشنود با آنها  در فضای آزاد  بدون تشریفات و ادا واطوار رایج، زیر سایه ی  تک درختی با بساطی ساده و توجیهاتی دقیق و مسلط و تلاش برای حل قاطع یک موضوع ارجاعی می پرداخت ، حاصل اینکه این روند اذهان را بطور جدی تر به ضرورت و ارزش، شفافیت  وچرائی تفاوت و و جه متمایز او با سایر فرماندهان جنگی آفغانستان در مصاف با بیگانه  در نتیجه ی محبوبیت  و برتری منزلت وی، در خاطر و نظر هم مینهانش تاثیر شگرفی بهمراه داشت.
 او دو نیم دهه از عمرش را در مبارزه برای دفاع از اسلام عزیز، آزادی، استقلال، ارزش های انسانی و حفظ تمامیت ارضی كشورش سپری نمود. در این مدت همواره، مطرح ترین و كلیدی ترین چهره سیاسی و نظامی افغانستان بود.او فراتر از مرزبندیهای قومی، زبانی و ابعاد مترادف آن اندیشید و عمل نمود. مرزهای دوستی و دشمنی اش را منافع و مصالح علیای كشورش تعین مینمود. و در این راستا چنان اوج گرفت كه بقول دكتر "چنگیز پهلوان"، محقق ایرانی، گاه جهاد  در کشورش فقط در نام او خلاصه میشد. تاریخ جهاد و مقاومت ٣ دهه اخیر افغانستان، ازهر زاویه و منظری كه رقم زده شود، بدون ذكر نام و كارنامه های مسعود، ناقص و ناتمام است.
مسعود مبارزات اسلامی و آزادی خواهانه اش را، ابتدا در جریان نهضت اسلامی افغانستان آغاز نمود، اما دیری نپائید كه بنابر اختلاف نظر با سایر رهبران آن مسیر، راه خودرا برگزیده و مستقلانه عمل نمود.اما همه ی کارکرد سیاسی و نظامی او تحت شعاع توانمندی ارتباط صادقانه با مردمی بود که در بخش بزرگی از افغانستان آزادشده از اشغال شوروی ، طعم و رنگ و مزه ، مسئولی مردم دوست را با تمام وجود لمس و احساس می کردند . و این منظر برای مردم طبقه ی پائین جامعه جذابیت و اهتمام خاصی یافته بود

بدون شك احمد شاه مسعود از جمله فرماندهان افسانه ی مجاهدین در دهه هشتاد میلادی، علیه تهاجمات وسیع و سهمگین ارتش سرخ شوروی سابق محسوب میشد كه قسمتهای وسیعی از مناطق شمال و شمالشرق افغانستان را در كنترل خود داشت. او با ایستادگی در برابر هشت حملۀ تمام عیار ارتش سرخ بمثابۀ ستارۀ درخشانی در آسمان جهاد ملت مسلمان افغانستان درخشید. با درایت و تدبیر بی نظیر،  نظامیان مجرب و ارتش مجهز ابر قدرت شوروی وقت را چنان در پیچ و خم دره های هند وكش زمینگیر نمود كه از سوی آگاهان و كارشناسان امور نظامی جهان القاب ستودنی به وی تعلق گرفت. در حالیكه سایر رهبران نهضت اسلامی، زنده گی رام وآرام را در زیر چتر پاكستان اختیار نموده بودند، او پیوسته در سنگر خونین جهاد بسر برد و همۀ سختیها و دشواریهای دوران جنگ را در كنار مردمش تحمل نمود. شخصیت هایی در حافظۀ تاریخ ماندگار میشوند كه سرنوشت خود را با سرنوشت توده های عظیم مردم پیوند دهند.
در مرحلۀ دوم، او یگانه فرماندهی از مجاهدین بود كه تا آخر در برابر جند شیطان و لشكر تحجر، تعصب و تریاک طالبان مقاومت كرد و توانست نه تنها افسانۀ شكست ناپذیری آنان را نادرست ثابت كند، بلكه امید حامیان شان را كه تصور میكردند، با عدۀ ی اجیر و خودفروخته، میتوان سرنوشت ملتی را تغییر داد، به یأس مبدل نمود. از این بابت، مردم و تاریخ  افغانستان مدیون مجاهدتها و رشادتهای صادقانه و مخلصانۀ او و همرزمان صدیق و باوفایش میباشد.
دولت افغانستان علیرغم آنكه لقب قهرمان ملی را به شهید مسعود اعطاء نمود و هر ساله با مراسم ویژه ی  دریک روز از سال روز شهادتش تجلیل بعمل می آرند،  اما تا كنون هیچگونه اقدامی در راستای شناسایی و به پنجۀ قانون سپردن عاملین قتل وی انجام نداده كه پیوسته مورد انتقاد و نكوهش فامیل و همرزمانش بوده است.
وحید مژده   از تحلیلگران با اعتبار بویژه در امور طالبان و القاعده در زمینه مینگارد: (شكست های نظامی طالبان در شمال كابل از نیروهای جبهۀ متحد به رهبری مسعود این سوال را به میان آورد كه چگونه این مانع را از میان بردارند. برای این كار تصمیم گرفته شد تاطی یك برنامۀ مشترک طالبان و القاعده، مسعود دستگیر شود. اگر امكان دستگیری اش نبود و قصد مقاومت داشت، كشته شود.
 در اولین روز شهادت مسعود تایمز لندن در شمارۀ ٢٦ سپتامبر ٢٠٠١ خویش تحت عنوان (توطئه قتل مسعود در بریتانیا ریخته شده است) مطلبی را بقلم انتونی لیوید به نشر رساند. و محقق دیگری نوشت ...  ژنرال های پاكستانی اورا سالها  مزاحم  مسیر اهداف امریكا در منطقه معرفی كرده بودند.




نوع مطلب : تحلیل مقاله، 
برچسب ها : نجوای کنگان . علت محبوبیت احمد شاه مسعود چه بود ؟،
لینک های مرتبط :




نجوا کنگان
دلگیرم از خود با تو نجوا می کنم دریا این سفره ی دل پیش تو وا می کنم
درباره وبلاگ

سلام علیكم اینجانب عبدالمجید اورا متولد1348/6/25- كنگان-محله خور چوری(خیابان استقلال)

مدیر وبلاگ : عبدالمجید اورا
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو